Original title:
Didaktická analýza učiva o mzdách v předmětu účetnictví na obchodních akademiích
Translated title:
Didactic analysis of curriculum of wages in the subject Accounting on Business Academies
Authors:
Čižinská, Markéta ; Berková, Kateřina (advisor) ; Holečková, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá didaktickou analýzou učiva o mzdách ve druhém koncentrickém okruhu v předmětu účetnictví na obchodních akademiích. Práce je rozdělena do tří částí, teoretické, výzkumné a vlastního návrhu učiva. Teoretická část se věnuje nejprve specifikům předmětu účetnictví, vzdělávacím programům a především didaktickým aspektům výuky učiva o mzdách. Ve druhé, výzkumné části pomocí dotazníků zjišťuji, jakou metodiku při výuce učiva o mzdách používají učitelé na pražských a středočeských obchodních akademiích, zda využívají metody problémového vyučování nebo zda pracují se skutečnými tiskopisy. Zajímám se také o názor žáků na používané metody učitele, jakým způsobem by zlepšili úroveň výuky či jaké didaktické metody jsou podle nich nejefektivnější. Poslední část obsahuje vlastní návrh učiva o mzdách ve 2. koncentrickém okruhu, který je doplněn výkladovými příklady, přehlednými schématy, ukázkami tiskopisů a je zakončen souvislým příkladem s prvky problémového vyučování.The diploma thesis deals with didactic analysis of payroll in the second concentric circle in the subject accounting at Business Academies. The thesis is divided into three parts: theoretical, research and my own draft of curriculum. The theoretical part deals with the specifics of the subject accounting, educational programs, and especially the didactic aspects of teaching about wages. In the second part, using questionnaires, I find out what methodology is used in teaching about wages by teachers in Prague and Central Bohemian Region, if they use teaching through problem solving or whether they work with real forms. I also focused on the student's opinion about their teacher's methods, how they would improve the quality of teaching or what didactic methods they consider to be the most effective. The last part contains my own draft of curriculum on wages in the second concentric circle, which is accompanied by explanatory examples, illustrative diagrams, examples of forms and it is completed by a summary example with the elements of teaching through problem solving.
Keywords:
accounting; accounting of wages; payroll; teaching at Business Academies; teaching through problem solving; mzdy; problémové vyučování; výuka na obchodních akademiích; účetnictví; účtování mezd
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/42056