Original title:
Vliv vstupu zahraničního investora na chování společnosti
Translated title:
Effect of foreign investor entry on company's behavior
Authors:
Marek, Jakub ; Klosová, Anna (advisor) ; Gullová, Soňa (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Závěrečná práce se zaměřuje na porovnání a zhodnocení strategie vstupů zahraniční farmaceutické společnosti Fagron na český a brazilský trh. V teoretické části práce je nejdříve shrnuta problematika internacionalizace firem a možných přístupů k mezinárodnímu podnikání. Blíže jsou popsány nejvýznamnější formy vstupu na zahraniční trhy s důrazem na vybrané dopady PZ do přijímací ekonomiky. Dále jsou představeny základní analýzy potřebné pro vstup na zahraniční trh, specifika B2B trhů a konečně také specifický předmět podnikání společnosti -- individuální příprava léčiv. Po představení společnosti Fagron a její expanzivní strategie Buy-and-Build, jsou v aplikační části práce blíže analyzovány konkrétní strategie vstupů na vytyčené trhy s důrazem na jejich strategické záměry, konkrétní dopady a naplnění cílů. Tato část práce čerpá z provedených analýz vybraných trhů, které jsou ale z důvodů omezeného rozsahu práce přesunuty do příloh. V závěru práce jsou výše uvedené vstupy se zaměřením na jejich nejvýznamnější shody a odlišnosti mezi sebou navzájem porovnány a následně i zhodnoceny.This thesis focuses on the comparison and evaluation of two entry strategies of international pharmaceutical company Fagron on the Czech and Brazilian market. In the theoretical part the internationalization of companies and possible approaches to international business is summarized. I closely describe the most significant forms of entering foreing markets with emphasis on selected impacts of FDI to the receiving economy. Then I describe the basic analyses required to enter foreing market together with specifics of B2B markets and the specific scope of business of the company -- pharmaceutical compounding. After the introduction of company Fagron and its expansion strategy Buy-and-Build I proceed with the analyses of particular entry strategies on the selected markets with the emphasis on their strategic goals, specific impacts and meeting the goals. This part draws from carried out in-depth analyses of the selected markets, which were moved to the appendices due to the limited scope of work. In the last chapter the above-mentioned market entries are compared, with the focus on the most important similarities and differences, and subsequently evaluated.
Keywords:
FDI; Internationalization; Market entry strategy; Pharmaceutical industry; Farmaceutický průmysl; Internacionalizace; PZI; Strategie vstupu na trh
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/40342