Original title:
Ekonomie luxusu – komparativní analýza demonstrativní spotřeby mezi studenty UTB, VŠE a ČVUT
Translated title:
Luxury economics - comparative analysis of conspicuous consumption among TBU, UEP and CTU students
Authors:
Veselý, Pavel ; Rod, Aleš (advisor) ; Babin, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zaměřuje na srovnání demonstrativní spotřeby a nákupu padělků v různém socioekonomickém prostředí. Pro srovnání jsem analyzoval výsledky zkoumání Bc. Tomáše Štegmanna a Bc. Jana Vágnera, kteří zkoumali tuto problematiku na Vysoké škole ekonomické v Praze (VŠE), respektive Českém vysokém učení technickém v Praze (ČVUT), a výsledky svého průzkumu, jež jsem provedl na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně (UTB). Podařilo se mi potvrdit předpoklad nižší znalosti a horšího povědomí studentů ze Zlína týkajícího se luxusních statků. V případě studentů UTB nehraje nízký příjem významnou roli při pořízení padělku v budoucnu, na rozdíl od VŠE a ČVUT. Naopak významnými faktory na UTB jsou negativní dojem z jedince s padělkem, nákup padělku v minulosti a rozpoznání padělku. Vliv negativního dojmu z jedince s padělkem je v souladu se zjištěním na VŠE a ČVUT. Vliv nákupu padělku v minulosti na jeho budoucí zakoupení vyšel na obou pražských školách nevýznamný a vliv rozpoznání padělku je na UTB podobný jako na ČVUT. Ve srovnání s VŠE vyšel směr tohoto vlivu opačný. Více studentů UTB padělek již někdy zakoupilo a také se méně brání nákupu padělku v budoucnosti ve srovnání se studenty VŠE a ČVUT. Vnímání padělání jako kriminality je na všech školách srovnatelné - jedná se o nezávažnou trestnou činnost.This thesis focuses on the comparison of conspicuous consumption and purchase of counterfeit goods in different socioeconomic environments. For comparison, I analyzed results of the researches by Bc. Tomáš Štegmann and Bc. Jan Vágner, who deal with this issue at University of Economics in Prague (UEP) and Czech Technical University in Prague (CTU). Then I compared it with results of my survey made at Tomas Bata University in Zlín (TBU). I was able to confirm the assumption of less knowledge and worse awareness of luxury goods among students in Zlín. In the case of students of TBU low income does not play a significant role in the acquisition of a counterfeit in the future, unlike UEP and CTU. Conversely, significant factors at TBU are negative impression of an individual with counterfeit, purchase of a counterfeit in the past and recognition of fake. Negative impression of an individual with a counterfeit is consistent with findings at UEP and CTU. Purchase of a counterfeit in the past does not have significant effect on the future buy of counterfeit at both schools in Prague and effect of recognition of fake is at TBU similar to CTU. Compared to UEP, the effect has opposite direction. At TBU more students have already bought fake and also they avoid buying counterfeits in the future less than the students of UEP and CTU. Perception of counterfeiting as a crime is comparable at all schools -- it's not a serious crime.
Keywords:
conspicuous consumption; counterfeiting; luxury economics; demonstrativní spotřeba; ekonomie luxusu; padělání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/47973