Název:
Ekonomie luxusu: Je pro studenty VŠE demonstrativní spotřeba důležitým faktorem při nákupu spotřební elektroniky?
Překlad názvu:
Luxury economics: Is conspicuous consumption important factor for buying consumer electronics among students of VŠE?
Autoři:
Staněk, František ; Rod, Aleš (vedoucí práce) ; Čermáková, Klára (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Výzkumným cílem práce je zjistit, zda je sociální status důležitým faktorem při nákupu spotřební elektroniky, konkrétně mobilních telefonů a přenosných počítačů, a spotřební elektronika je tak ovlivněna efektem demonstrativní spotřeby. Hlavní závěry této práce byly zkoumány statistickou a regresní analýzou z internetového dotazníkového šetření, kterého se účastnilo 290 studentů Vysoké školy ekonomické v Praze. Ukázalo se, že jednotlivé značky spotřební elektroniky jsou vnímány dramaticky odlišně z hlediska sociálního statusu, který signalizují. Prokázala se také silná závislost mezi cenou produktů jednotlivých značek a tím, jak dobře signalizují sociální postavení. Dále se ukázalo, že neexistuje silná závislost mezi cenou pořízeného mobilního telefonu či přenosného počítače a jeho funkčností, tento faktor tak nemá vysoký vliv při rozhodování o jejich nákupu.The aim of this thesis is to find out whether social status is an important factor for buying consumer electronics (laptops and mobile phones to be specific) and if consumer electronics is therefore affected by conspicuous consumption. Main conclusions of this thesis were achieved by statistical and regression analysis of data acquired from a survey among 290 students of University of Economics. I found out that there are big differences among how different brands of consumer electronics are perceived from social status and it's signaling value point of view. I also found out that there is strong dependency between price of products of a given brand and it's social status signaling value. I also found out that there is not strong connection between price of a mobile phone or laptop and it's functionality, therefore functionality doesn't have strong influence on consumer choices considering buying these products.
Klíčová slova:
Chování spotřebitele; Demonstrativní spotřeba; Spotřební elektronika; Conspicuous consumption; Consumer behavior; Consumer electronics
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/43911