Original title:
Příležitosti a limity systémů řízení kvality ve vzdělávání
Translated title:
Opportunities and limits of evaluating the quality and efficiency in education
Authors:
Suchomelová, Kristýna ; Krpálek, Pavel (advisor) ; Krpálková Krelová, Katarína (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce nazvaná "Příležitosti a limity hodnocení kvality a efektivity ve vzdělávání" se zabývá možnostmi zjišťování a hodnocení kvality, efektivity a dopadů dalšího vzdělávání. Diplomová práce je složena ze dvou částí. V teoretické části jsou popsány základní pojmy a definice k problematice vzdělávání, provedena analýza a zhodnocení přístupů k hodnocení kvality a efektivity vzdělávání, včetně vysvětlení konkrétních modelů a metod hodnocení, pomocí nichž lze měřit vliv vzdělávání na zaměstnance nebo na podnik jako celek. Empirická část se zabývá analýzou systému hodnocení vzdělávání v praxi, konkrétně ve dvou společnostech (Wrigley, Pivovary Staropramen) a v pěti středních školách. V této části práce je uvedeno, jak tuto problematiku řeší a jaké jsou silné a slabé stránky zvolených přístupů. V závěrečné části jsou shrnuta zjištění a uvedena doporučení a náměty.This master thesis entitled "Opportunities and limits of evaluating the quality and efficiency in education " explores the possibilities of detecting and evaluating the quality, efficiency and impact of education. The thesis is composed of two parts . The theoretical part describes the basic terms and definitions of the education, presents analysis of approaches to evaluating the quality and effectiveness of further education, including explanations of specific models and evaluation methods which measure the impact of training on person or on the company in general. The empirical part deals with the analysis of the evaluation system of education in practice, particularly in two companies (Wrigley, Staropramen Brewery) and five secondary schools. At the end everything is summarized and some recommendations and suggestions are provided.
Keywords:
assessment results of education; methods that gain a feeback; methods that gain a quality; quality of education; hodnocení výsledků vzdělávání; kvalita vzdělávání; metody zjišťování zpětné vazby; netody zjiš´továníé kvality
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/46435