Original title:
Analýza trhu železniční dopravy v ČR
Translated title:
Analysis rail market in the Czech republic
Authors:
Šubrt, Marek ; Písař, Pavel (advisor) ; Zemplinerová, Alena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá analýzou české železniční dopravy, v níž si stále udržují dominantní postavení ČD, a. s. V teoretické části představím koncept rakouské ekonomické školy týkající se konkurence a monopolu. Podle tohoto konceptu je monopol tvořen výhradně státem prostřednictvím uměle vytvářených bariér vstupu do odvětví. Následně se zaměřím na pojem regulace, kde budu vycházet z myšlenek G. Stieglera, který přišel s konceptem regulace v zájmu regulovaných. Na základě SBC teorie pak analyzuji postavení ČD na trhu železniční dopravy. V praktické části tedy budu vycházet z takto zanalyzovaného postavení ČD na českém trhu a aplikuji teoretické poznatky na případu společnosti Student Agency, s.r.o. (resp. RegioJet, a. s.), která se zatím marně snaží prosadit na tomto trhu. Zde blíže rozeberu, jakým způsobem probíhala výběrová řízení krajů (potažmo Ministerstva dopravy) a proč výše zmíněná společnost nezískala přístup na trh železniční dopravy v ČR. Mým cílem tedy bude na případu Českých drah potvrdit (popř. vyvrátit) závěry rakouské teorie o tom, že jediným způsobem udržování monopolního postavení na trhu jsou státní zásahy ve formě uměle vytvářených bariér vstupu do odvětví.This thesis deals with the analysis of the Czech railway transport, which still maintain their dominant position CD, joint-stock company. In the theoretical part I will introduce the concept of the Austrian school of economics on competition and monopoly. According to this concept, the monopoly is formed exclusively by the state through an artificially created barriers to entry into the industry. Subsequently, I will focus on the concept of regulation, which will be based on the ideas G. Stiegler, who has come up with the concept of regulation in the interest of the regulated. Based on the theory of the SBC I will analyze the status of the CD on the market for rail transport. The practical part will be therefore based on the following CD's analyzed position on the Czech market and I will apply theoretical knowledge to the case of Student Agency, limited company (resp. RegioJet, join-stock company), which has vainly trying to promote in this market. I will analyze here how tenders of regions (hence the Ministry of Transport) have taken place and why the above mentioned company hasn't gain access to the railway market in the CR. My goal is on the case of Czech Railways to confirm (or disprove) the conclusions of the Austrian theory that the only way to maintain a monopoly position in the market are government intervention in the form of artificially created barriers to entry into the industry.
Keywords:
barriers; Czech Railways; free market; government subsidies; monopoly; rail transport; RegioJet; tender; bariéry; monopol; RegioJet; svobodný trh; veřejná soutěž; vládní dotace; České dráhy; železniční doprava
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/22873