Název:
Radioaktivní prostředí jako možný zdroj inspirace kompoziční tvorby
Překlad názvu:
Vstupování nehudebních prvků do hudebních struktur
Autoři:
Cílková, Eliška ; RATAJ, Michal (vedoucí práce) ; TROJAN, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Již od počátku hudebního umění docházelo v kompozičním oboru k reflexím aktuálních témat společnosti. Jmenujme například velkou průmyslovou revoluci a Honnegerovu skladbu Pacific 271 inspirovanou parní lokomotivou. Radioaktivní rozpad představuje jeden ze základních jevů ve vesmíru, díky kterému je naše Země v rovnováze. V první části práce se zabývám stručnou historií a současností práce s čísly, generativní hudbou a reflexí přírodního prostředí v hudbě. Druhá část přináší sondu do historie radioaktivity ve spojení s hudbou, kde vzápětí nacházíme několik přímých důkazů o tom, že se v dějinách hudby skladatelé radioaktivitou již zabývali. Také nastiňuje možné propojování obou dvou témat a odkazuje na uměleckou formu "soundscape". Třetí část přibližuje vědecká měření a ukazuje praktické možnosti využití radioaktivních dat v kompoziční praxi na několika konkrétních hudebních příkladech.Since the beginnings of musical art, composers have been reflecting on the social topics of their time. We can mention the great industrial revolution and Honneger's composition inspired by the Pacific 271 steam locomotive. Radioactive decay is one of the basic phenomena in the universe thanks to which our Earth is kept in balance. The first part of this work deals with a brief history and current trends in working with numbers as well as with generative music and reflections of the natural environment in music. The second part explores the history of radioactivity in conjunction with music and presentes a few examples of direct evidence that throughout the history of music, radioactivity has already been dealt with by composers. It also outlines a possible linkage of the two themes and refers to the art form of soundscape. The third part describes scientific measurements and shows on a few specific musical examples the practical possibilities of using radioactive data in compositional practice.
Klíčová slova:
hudba; hudební inspirace; hudební kompozice; novodobé kompoziční směry; radioaktivita
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8222