Název:
Sociálně anormativní chování žáků ve speciálních školských zařízeních (případně v diagnostických ústavech mládeže)
Překlad názvu:
Social- Anormative Behaviour of Pupils at Special Educational Institutions (Pertinently at Biagnostic Young Offenders´ Institutions)
Autoři:
VANČUROVÁ, Šárka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá sociálně anormativním chováním dětí ve speciálních školských zařízeních (případně v diagnostických ústavech mládeže). Současná doba s sebou přináší různé problémy. Jsou narušeny mezilidské vztahy, což se může promítat ze společnosti do školy nebo i do rodiny. V současné době je anormativní chování žáků často diskutované téma, protože narůstá počet žáků, kteří mají problémy s chováním. U dětí se vyskytují nežádoucí problémy chování. Problémy se projevují například zvýšenou agresí, vyvoláváním hádek, záškoláctvím. Zdravá osobnost se utváří ve společnosti, ve které žije, utváří se v mezilidských vztazích, interakcí. Společnost však často působí na vývoj dítěte záporně. Cílem bakalářské práce je zjistit, s jakými projevy anormativního chování mají pedagogové nejčastější zkušenosti. Dílčím cílem je zjistit, jak pedagogové s těmito žáky pracují. Tato práce je rozdělena na dvě hlavní části, a to na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části jsou popsány socializační činitelé (rodina, vrstevníci, škola), které působí a ovlivňují chování dítěte. Dále je teoretická část zaměřena na osobnostní změny, kterými dítě prochází průběhem vzdělání na škole a chováním jak normativním, tak anormativním. Poté jsou rozepsány agresivita, agrese a šikana, protože z mého výzkumu vyplynulo, že tyto projevy se nejčastěji objevují na školách. Následně jsou popsány příčiny poruch chování, speciální školská zařízení a dítě se speciální vzdělávacími potřebami. Praktická část byla vedena formou kvalitativního výzkumu metodou dotazování. Pro získání informací byl použit polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory byly vedeny dle předem připravených otázek (viz příloha č. 1). U dotazovaných převažovaly ženy, konkrétně sedm žen a jeden muž. Výzkum byl prováděn ve speciálních školských zařízeních, konkrétně v Základní škole praktické a speciální Pelhřimov, v Základní a Mateřské škole Trhové Sviny odloučené pracoviště v Českých Budějovicích, v Základní škole speciální a praktické škole Černovice a v Diagnostickém ústavu Černovice. Výzkumné šetření probíhalo od května do června 2014. Výsledky práce obsahují zpracované rozhovory jednotlivých respondentů. Výsledky práce poskytují informace o tom s jakými projevy anormativního chování mají pedagogové nejčastější zkušenosti a jak s nimi pedagogové následně pracují. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že mezi nejčastější projevy sociálně anormativního chování je především agresivita, agrese a šikana. Spousta dětí v jakémkoliv věku má tendenci k ničení věcí, k ubližování druhému člověku. Mezi další projevy, které pedagogové uváděli, patří například sexuální podtexty, drogy (alkohol, marihuana), lhaní, záškoláctví, krádeže a vulgárnost. Pedagogové řeší problémy s dětmi různými způsoby. Každá práce pedagoga s problémovými dětmi je velmi individuální. Dva pedagogové se shodli na tom, že problémy u nich ve škole řeší preventista sociálně patologických jevů. Následně, když preventista věc nevyřeší, povolá ředitel do školy rodiče a proberou s nimi problémy. Důležitá je dle pedagogů komunikace o problémech s dětmi a následně s rodiči. Také poukazují na to, že je důležitá důvěra dítěte k pedagogovi. Tři pedagogové se shodli na pravidelnosti, ať se jedná o pravidelný režim nebo pravidla. Důležité je u dětí dodržovat pravidla a pravidelnost. Dva pedagogové se shodli, že na jejich děti ve škole zabírá především klidný přístup. Což znamená všechno si v klidu vyříkat, co se udělalo špatně a proč se to nemá dělat. Výsledkem mého šetření je zjištění, že pedagogové se shodují na tom, že vidí hlavní příčiny sociálně anormativního chování v rodinném zázemí. Dalším důležitým zjištěním je i to, že se nejčastěji na školách pedagogové setkávají s agresivním chováním. Tato bakalářská práce by mohla posloužit pro potřeby ve speciálních školských zařízeních. Práce by mohla být vhodná i pro rodiče žáků, kteří mají sociálně anormativní problémy. This bachelor thesis discusses socially abnormal behaviour of children in schools for children with disabilities and learning difficulties. Current times bring their share of problems. Disturbed interpersonal relationships may have an effect on relationships between society and schools or families. Abnormal behaviour of students is a frequently discussed topic due to the increase of children with problems with their behaviour. These problems manifest themselves as increased aggression, inciting arguments and cutting classes. Interpersonal relationships and interactions are important for the formation of a healthy personality. However, society often has a negative effect on children's development. The purpose of this thesis is to determine the various kinds of children's abnormal behaviour that teachers have the most difficulties with and how they deal with these conflicts. This work is divided into two main parts, a theoretical section and a practical section. The theoretical section discusses social factors that affect children's behaviour (family, classmates, school). Furthermore, this section is focused on personality transformations, which children pass throughout their school years and both normal and abnormal behaviour. Aggression, aggressiveness and bullying each have their own detailed section because in my research I have found these to be the most commonly occurring instances of abnormal behaviour. In this section I have also identified the main causes of these instances, the school facilities available and special learning tools. The practical section summarises the results of qualitative research. The data for this research was obtained through semi structured interviews. The interviews were conducted according to a prepared set of questions (appendix 1.) The interviewees were predominantly female, with seven women and one man. Research was conducted at primary schools for children with disabilities and learning difficulties in Pelhřimov, České Budějovice and Černovice. Interviews were carried out between May and June, 2014. The results section of this work contains the full interviews. These results provide information on what the most common incidents of abnormal behaviour are and how they are dealt with according to the teachers. Within the context of this research, it was discovered that the most common cases of socially abnormal behaviour in children involve aggressiveness, aggression and bullying. Many children of all ages have the tendency to break things and hurt others. Other instances that teachers mentioned in the interviews included abusive substances (alcohol, cannabis), lying, skiving, theft, sexual subtext and vulgar language. Teachers solve problems with children in various ways. All of the teachers' work with problematic children is highly individual. Two teachers agreed that problems at their school are resolved by a preventionist of socially pathological occurrences. Subsequently, if the preventionist is unable to resolve the issue, the school director discusses the problem with the student's parents. According to the teachers, communication with students and parents is important. They also state the importance of trust between students and teachers. Three teachers agreed on the importance of rules and regularity. Two teachers find that the best way is to use a calm approach. To have a calm discussion about what went wrong and why it cannot happen. This work concludes with the finding that teachers agree that the main causes of socially abnormal behaviour arise at home. Another important finding is that teachers mostly come into contact with aggressive behaviour at school. This bachelor thesis may be used by schools for children with disabilities. This work could be useful for parents of students with disabilities with social problems.
Klíčová slova:
agresivita; anormativní chování; Chování; poruchy chování Citace: VANČUROVÁ, Šárka. Sociálně anormativní chování žáků ve speciálních školských zařízeních (případně v diagnostických ústavech mládeže) . České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/38923