Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sociálně anormativní chování žáků ve speciálních školských zařízeních (případně v diagnostických ústavech mládeže)
VANČUROVÁ, Šárka
Bakalářská práce se zabývá sociálně anormativním chováním dětí ve speciálních školských zařízeních (případně v diagnostických ústavech mládeže). Současná doba s sebou přináší různé problémy. Jsou narušeny mezilidské vztahy, což se může promítat ze společnosti do školy nebo i do rodiny. V současné době je anormativní chování žáků často diskutované téma, protože narůstá počet žáků, kteří mají problémy s chováním. U dětí se vyskytují nežádoucí problémy chování. Problémy se projevují například zvýšenou agresí, vyvoláváním hádek, záškoláctvím. Zdravá osobnost se utváří ve společnosti, ve které žije, utváří se v mezilidských vztazích, interakcí. Společnost však často působí na vývoj dítěte záporně. Cílem bakalářské práce je zjistit, s jakými projevy anormativního chování mají pedagogové nejčastější zkušenosti. Dílčím cílem je zjistit, jak pedagogové s těmito žáky pracují. Tato práce je rozdělena na dvě hlavní části, a to na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části jsou popsány socializační činitelé (rodina, vrstevníci, škola), které působí a ovlivňují chování dítěte. Dále je teoretická část zaměřena na osobnostní změny, kterými dítě prochází průběhem vzdělání na škole a chováním jak normativním, tak anormativním. Poté jsou rozepsány agresivita, agrese a šikana, protože z mého výzkumu vyplynulo, že tyto projevy se nejčastěji objevují na školách. Následně jsou popsány příčiny poruch chování, speciální školská zařízení a dítě se speciální vzdělávacími potřebami. Praktická část byla vedena formou kvalitativního výzkumu metodou dotazování. Pro získání informací byl použit polostrukturovaný rozhovor. Rozhovory byly vedeny dle předem připravených otázek (viz příloha č. 1). U dotazovaných převažovaly ženy, konkrétně sedm žen a jeden muž. Výzkum byl prováděn ve speciálních školských zařízeních, konkrétně v Základní škole praktické a speciální Pelhřimov, v Základní a Mateřské škole Trhové Sviny odloučené pracoviště v Českých Budějovicích, v Základní škole speciální a praktické škole Černovice a v Diagnostickém ústavu Černovice. Výzkumné šetření probíhalo od května do června 2014. Výsledky práce obsahují zpracované rozhovory jednotlivých respondentů. Výsledky práce poskytují informace o tom s jakými projevy anormativního chování mají pedagogové nejčastější zkušenosti a jak s nimi pedagogové následně pracují. V rámci výzkumu bylo zjištěno, že mezi nejčastější projevy sociálně anormativního chování je především agresivita, agrese a šikana. Spousta dětí v jakémkoliv věku má tendenci k ničení věcí, k ubližování druhému člověku. Mezi další projevy, které pedagogové uváděli, patří například sexuální podtexty, drogy (alkohol, marihuana), lhaní, záškoláctví, krádeže a vulgárnost. Pedagogové řeší problémy s dětmi různými způsoby. Každá práce pedagoga s problémovými dětmi je velmi individuální. Dva pedagogové se shodli na tom, že problémy u nich ve škole řeší preventista sociálně patologických jevů. Následně, když preventista věc nevyřeší, povolá ředitel do školy rodiče a proberou s nimi problémy. Důležitá je dle pedagogů komunikace o problémech s dětmi a následně s rodiči. Také poukazují na to, že je důležitá důvěra dítěte k pedagogovi. Tři pedagogové se shodli na pravidelnosti, ať se jedná o pravidelný režim nebo pravidla. Důležité je u dětí dodržovat pravidla a pravidelnost. Dva pedagogové se shodli, že na jejich děti ve škole zabírá především klidný přístup. Což znamená všechno si v klidu vyříkat, co se udělalo špatně a proč se to nemá dělat. Výsledkem mého šetření je zjištění, že pedagogové se shodují na tom, že vidí hlavní příčiny sociálně anormativního chování v rodinném zázemí. Dalším důležitým zjištěním je i to, že se nejčastěji na školách pedagogové setkávají s agresivním chováním. Tato bakalářská práce by mohla posloužit pro potřeby ve speciálních školských zařízeních. Práce by mohla být vhodná i pro rodiče žáků, kteří mají sociálně anormativní problémy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.