Název:
Vnímání rizik složení pitného režimu u dětí základní školy
Překlad názvu:
The risk perception of drinking regime structure at basic school childern.
Autoři:
BLECHOVÁ, Romana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Vnímání rizik složení pitného režimu u dětí základní školy. Téma mé bakalářské práce se zabývá příjmem tekutin u dětí základní školy. Práce není zaměřená pouze na kvantitu, ale zejména na kvalitu přijímaných nápojů. Sledovat kvalitu nápojů, které pijeme, může být pro jedince výhodné. Prvním cílem práce je zmapovat, zda děti základní školy dodržují zásady pitného režimu v návaznosti na Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání a zavedení předmětu Výchova ke zdraví. Dle této úpravy školních osnov by děti měly dostat informace týkající se problematiky správné výživy a pitného režimu. Problémem zůstává, zda ve věku 615 let jsou děti schopny tyto získané informace účinně aplikovat v rámci svého životního stylu. Druhým cílem práce je objasnit, zda si děti základní školy vybírají nápoje podle jejich složení. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se zabývá analýzou dostupných zdrojů o nápojích a jejich vhodností pro dětskou populaci. V úvodu práce jsou shrnuty základní pravidla a doporučení pro příjem tekutin. Dále jsou v této kapitole charakterizovány jednotlivé druhy nápojů a jejich možné výhody a nevýhody pro dětský věk. Následuje popis látek, které se v nápojích nacházejí jako minerální látky, kofein, barviva, sladidla a jejich vliv na zdraví. V závěru teoretické části je poznámka o obsahu vody v jednotlivých druzích potravin, které mohou být pro některé jedince významným zdrojem tekutin. Praktická část se zabývá rozborem jednotlivých otázek z dotazníku, které jsou graficky zpracované do podoby grafů a tabulek, a vyhodnocení hypotéz pomocí statistických funkcí. Výzkum byl realizován jako šetření kvantitativní za využití dotazníkové metody a byl proveden v prosinci 2013 u dětí staršího školního věku na náhodně vybrané základní škole v mikroregionu Telčsko. Dotazník byl anonymní a sestával se z celkem 25 otázek. Obsahoval demografické otázky, tj. věk a pohlaví. Dále otázky zaměřené na množství, dobu a frekvenci příjmu tekutin během dne a zejména na složení pitného režimu a preferenci pro výběr tekutin. Celkem bylo rozšířeno 190 dotazníků, z nichž bylo odevzdáno, správně a úplně vyplněno 145, což činí 76 % návratnost. Pro účely výzkumu byly formulovány dvě hypotézy. H1: Děti základní školy nedodržují zásady pitného režimu. H2 : Dodržování zásad pitného režimu se u dívek a chlapců neliší. Tyto hypotézy byly statisticky vyhodnoceny a na základě výsledků potvrzeny nebo vyvráceny. Z výsledků vyplývá, že děti základní školy, i přes dostupnost informací o pitném režimu, tyto zásady nedodržují. Hypotézu H1 tedy přijmeme. U jednotlivých skupin, tj. dívek a chlapců, statisticky významný rozdíl v dodržování zásad pitného režimu zjištěn nebyl a soubory se shodují z 93,6 %. Hypotézu H2 tedy přijmeme. Cílem práce bylo zjistit, zda děti vybírají nápoje podle jejich složení. Nejvíce jsou preferované nápoje sycené, s přírodními sladidly a barvivy. Nejdůležitějším faktorem pro výběr nápoje je jeho chuť, zdraví a cena. O složení nápojů se děti téměř nezajímají, nejvíce uvedly odpověď spíše ne a ne, které v součtu tvoří 71 %. Výsledky této práce mohou být použity k zacílení výchovy dětí v oblasti učení zásad správného pitného režimu. Problém nedodržování pravidel pitného režimu by mohl být vylepšen zacílením výchovy na děti nejnižšího věku, které se návykům pitného režimu teprve učí, tj. v samotném začátku života. Přednostně by měly být poskytovány informace rodičům, kteří dítě nejvíce ovlivňují.Perception of risk of drinking regime structure at basic school children. Subject of my bachelor theses deals with liquid receipt at basic school children. This work is not focussed only on quantity but especially on quality of received drinks. To follow quality of drinks, which we drink can be advantageous for individual. The first goal of my theses is to map, if children at primary school keep principles of drinking regime in sequence of General education programs for basic education and implementation of subject healthy education. According to this modification of school curriculum children schuold get information regording the problems of correct nourishment and drinking regime. The problem is if children at the age 6-15 are able to aplicate effectively this obtained onformation in the scope of their living style.The second goal of work is clearing up if children of primary school choose drinks according to their consisting. Theses are divided into two parts. Theoretical part deals with analysis of available sources about drinks and their suitability for children population. There are summarized basic rules and advises for receiving of liguids at the start of theses. Further there are charakterised particular types of drinks and their possible advantages and disadvantages for children age. Then there is description of stuffs which are compherhensive in drinks as mineral stuffs, caffeine, dyes, sweeteners and their impact to health. At the end of theoretical part there is a note about content of water in particular kinds of food-stuff, which can be significant source of liquids for some individuals. Practical part deals with analysis particular questions from questionnaire which are graphics processed as charts andhables and evaluation hypotheses by statistics functions. Research was realised os quantity research with usage guestionnaire method and it was realized in December 2013 at older school age children accindentaly chosen primary school in microregion Telečsko. The questionnaire was anonymous and consisted of 25 questions. Questionare contained demographic questions i. e. age and sex. Then questions focused on guantity, time and frequency of liquids receiving during the day and especially on consisting of drinking regime and preference for choise of liquids. In total amount there was distributed 190 questionnares. We received back 145 ones correctly and fully fulfilled. This is 76 % returnability. Two hypothesis werw formulated for purposes of this reserche H1: Primyry school children do not keep principles of drinking regime. H2: Keeping drinkink regime principles is not different at girls and boys. These hypothesis were statisticaly evaluated and confirmed or disprove on besic of results. The output of results is that children of primary school inspite of information availability about drinkink regime do not keep these principals. So we accept H1 hypothesis. There was not found out statisticaly significanr difference in keeping of principal of dinkink regime at particular are agreed from 93,6 %. We accept H2 hypothesis. Aim of my work was finding out if children choose drinks according to their consisting. The most preferend are carbonated drinks with natural sweeteners and dyes. The most important reason for choosing of drink is its taste, health and price. Children practicaly are not interested in consisting of drinks. The most offen they stated the answer: rather no and no, whoch create 71 % in total. Results of this work can be used to focusing of children education in the area of learning the principals of right drinking regime. The problem not keeping the rules of drinking regime could be solved by focusing of education of the youngesst children who just learn the drinking regime hebits i.e. at the start of they live. First of all the information schould be given their parents who influence their children the most.
Klíčová slova:
pitný režim; složení nápojů; starší školní věk; vhodné nápoje; composition of drinks; drinking regime; older school age; siutable drinks Citace: BLECHOVÁ, Romana. Vnímání rizik složení pitného režimu u dětí základní školy. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/38977