Original title:
Prolínání polí.
Translated title:
Fusion of the Fields
Authors:
Vimmrová, Pavlína ; KLÍMA, Miloslav (advisor) ; MAZÚCH, Branislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Autorka se v magisterské práci zamýšlí nad otázkou vnímání a sdílení vnímaného v divadle (s mírným přesahem do mimodivadelního kontextu), a to prostřednictvím konceptu "polí" coby základní jednotky vnímání.
Práce je rozdělená do tří hlavních oddílů. V prvním teoretickém oddíle se autorka zabývá obecně "vnímáním" a jeho performativní povahou, "pohledem" a procesem tvorby a proměn úhlu pohledu. Koncepty zde představené zkoumá ve druhém oddíle na modelových pozicích diváka, herce a režiséra a na konkrétních příkladech ze zkoušení. Přitom čerpá zejména z vlastních zkušeností a z diskuzí s diváky a herci.
Ve třetím oddíle autorka nahlíží prostřednictvím teoretických východisek předchozích oddílů proces reprízování absolventského představení Romeo a Julie uvedeného v roce 2013 v divadle DISK.In her master´s thesis, the author reflects on the question of perception as well as sharing of the perceived within the theatre frame (while ocasionally overlapping to a broader context). She uses a newly defined concept of a "field" as a basic unit of perception.
The paper is divided into three main parts. In the first theorical part, the author focuses on a "perception" in general and on its performative character, on the question of a "view" and on the process of creating and transformations of one´s point of view. Hereby presented concepts are subsequently examined in the second part of the paper on the model positions of spectator, actor and director and on a concrete examples from rehearsals. The author draws mainly from her personal experiences and from the discussions with both actors and spectators.
In the third part, she examines the process of repeating the graduate performance Romeo and Juliet (presented in the DISK theatre in Prague in 2013) through the theorical frames set up in the previous two parts.
Keywords:
divadlo; diváci; herectví; komunikace (sdělování); smyslové vnímání
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7801