Original title:
Indikátory rozvojového potenciálu zákazníků, produktů a procesů
Translated title:
Potential development index for customers, products and processes.
Authors:
Mejdrech, Vlastimil ; Veber, Jaromír (advisor) ; Svobodová, Hana (referee) ; Tomek, Gustav (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Dizertační práce se zabývá způsoby využívání rozvojového potenciálu firem s bližším zaměřením na rozvojový potenciál zákazníků a produktů. Shrnuje dosud známé relevantní teoretické přístupy k této problematice, včetně různých přístupů CRM, hodnotové analýzy, funkční analýzy a měření výkonnosti. Práce popisuje způsoby nalézání klíčových informací pro využívání rozvojového potenciálu zákazníků, produktů i procesů a vypracování metodiky pro měření a využití rozvojového potenciálu. Obsahem je i posouzení vlivu standardizace na rozvojový potenciál produktů a příklad funkční analýzy produktové řady z pohledu zákazníka. Součástí práce je kvantitativní průzkum. Přínosem jsou návody pro stanovení kvantifikovatelných indikátorů rozvojového potenciálu zákazníků a produktů a popis historických souvislostí i aktuálních interakcí rozvojového potenciálu zákazníků, produktů a procesů. Práce otevírá diskuzi nad možností využití indikátorů rozvojového potenciálu jako alternativy nebo doplnění standardních ekonomických ukazatelů. Především pro strategická obchodní rozhodnutí nebo strategii produktového portfolia.The discussion of the dissertation converses on the potential development practices of companies; especially in relation with customers, products and processes. It summarizes the current known relevant theoretical approaches of this concern such as: CRM, value analysis, functional analysis and performance measurement. The dissertation describes the methodology used to obtain the central information for potential development of customers. It presents the measurement methodologies for potential development practices. It also assesses the impact of products' standardization to potential development. It studies an example of product lines' functional analysis from a customer perspective. The selected research strategy is quantitative survey. The instructions to determine quantifiable indicators for potential development of customers and products are the contribution of this dissertation. It also contributes with a description of the historical context and the current interaction of the potential development of customers, products and processes. This work opens the discussion on the possibility of using potential development indexes as an alternative or complement to the standard economic indicators; especially for strategic business decisions or product portfolio strategy.
Keywords:
Development potential indexes.; Potential development customers.; Potential development products.; Value analysis.; Hodnotová analýza.; Indikátory rozvojového potenciálu.; Rozvojový potenciál produktů.; Rozvojový potenciál zákazníků.
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/39229