Original title:
Kybernetika a informační gramotnost
Translated title:
Cybernetics and information literacy
Authors:
Procházková, Petra ; Mildeová, Stanislava (advisor) ; Exnarová, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá kybernetikou a informační gramotností s akcentem na lidský prvek v těchto tématech. V první části práce je popsána kybernetika se svými dvěma základními pojmy, kterými jsou informace a řízení, jako teoretické východisko pro následné zjišťování informační, resp. internetové gramotnosti u studentů středních a vysokých škol. Součástí praktické části je vytvoření dotazníku, stanovení hypotéz pro faktickou i vnímanou úroveň informační gramotnosti a následné vyhodnocení výsledků dotazníku. Oslovení respondentů proběhlo skrze zástupce ředitele jedné pražské střední školy, přes sociální sítě a také přímým oslovením. Tato část podává informace o úrovni informační gramotnosti s vědomím omezení, které výsledky obsahují. Vypovídací schopnost výsledků provedeného dotazníkového šetření je zmíněna v závěru práce.Diploma thesis focuses on cybernetics and information literacy with emphasis on the human element in these topics. The first part describes cybernetics with its two basic terms, which are information and management, as a theoretical resource for subsequent detection of information, resp. internet literacy among students of high scholls and universities. The practical part includes creation of questionnaire, articulation of hypotheses for factual and perceived level of information literacy and subsequent interpretation results of the questionnaire. Addressing the respondents was held by deputy director of one prague high school, through social networks and also by direct addressing. This part reports the information about the level of information literacy with sense of constraints that results contains. Explanatory power of the results of the questionnaire survey is mentioned in the conclusion of this thesis.
Keywords:
cybernetics; education; high school; information; information literacy; internet literacy; literacy; management; university; gramotnost; informace; informační gramotnost; internetová gramotnost; kybernetika; střední škola; vysoká škola; vzdělávání; řízení
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/36113