Original title:
Právní ochrana spotřebitele se zaměřením na reklamu a regulaci užívání alkoholických nápojů
Translated title:
The legal protection of the consumer focused on regulation of alcoholic beverages advertising and usage
Authors:
Pekárek, Kamil ; Boháček, Martin (advisor) ; Winter, Filip (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V této práci se zabývám vývojem právních i mimoprávních úprav, které regulují dostupnost alkoholických nápojů a zakazují řízení pod vlivem alkoholu. Práce rozebírá "Metanolovou aféru" z roku 2012 v České republice a srovnává s prohibicemi v jiných státech. Zabývám se také vývojem právní i mimoprávní regulace reklamy. Analyzuji některá rozhodnutí soudu a mimoprávních subjektů ve věci sporné reklamy na alkohol. Cílem této práce je pomocí metody komparace a analýzy najít pozitivní i negativní stránky právních i mimoprávních regulací v jednotlivých státech a navrhnout nová řešení problémů současné společnosti spojených s alkoholem.Thesis deals with problems in legal as well as non legal regulations of alcohol usage in Czech Republic. I analyse the development of laws and current version of legal regulations on alcohol availability for young people in Czech Republic. I compare the Czech legislative to legislative in other countries. I analyse different approach to alcohol drinking in varied societies. During work on the diploma thesis, the Czech government declared a prohibition on alcohol trade. I evaluate the Czech approach and compare this prohibition with prohibitions in other countries. Finally, I evaluate Czech regulations of alcohol advertisments, and describe several court decisions (and self-regulatory board decisions) in alcohol advertising. The aim of thesis is to find the positive and negative aspects of legal and non-legal regulations in individual countries and propose new solutions to current alcohol problems.
Keywords:
Regulation of alcoholic beverages advertising; Regulation of alcoholic beverages usage; The legal protection of the consumer; Právní ochrana spotřebitele; Regulace reklamy na alkoholické nápoje; Regulace užívání alkoholických nápojů
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/35638