Original title:
Analýza obchodního konceptu společnosti Zara
Translated title:
Zara Business Model Analysis
Authors:
Tejnická, Jana ; Zadražilová, Dana (advisor) ; Motlíková, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Zara představuje jednu z nejúspěšnějších a nejrychleji se rozvíjejících maloobchodních oděvních společností na světě. Tento řetězec je považován za průkopníka fast fashion společností, jejichž hlavním rysem je rychlá reakce na novinky v módě, uvádění několika kolekcí ročně a snaha o neustálé obměňování sortimentu podle nejnovějších trendů. V České republice společnost Zara působí od roku 2001. Na rozdíl od zemí západní Evropy, kde je Zara vnímána jako středová značka, se na českém trhu profiluje jako prémiová značka. Zara v České republice provozuje pouze šest prodejen a její tržby jsou v porovnání s největšími oděvními řetězci působícími na českém trhu relativně nízké. V rámci této diplomové práce byly stanoveny dva hlavní cíle. Prvním cílem je popsat a analyzovat obchodní model společnosti Zara. Obchodní model této společnosti si zaslouží pozornost, protože je velice specifický a řada odborníků se domnívá, že právě jeho implementace přinesla společnosti Zara úspěch. Druhým velkým úkolem této práce je zjistit, jak české ženy vnímají řetězec Zara v porovnání s jinými oděvními řetězci působícími na českém trhu a ověřit hypotézu, že české spotřebitelky nejsou spokojeny s poměrem kvality a ceny zboží nabízeného řetězcem Zara. Vedlejšími cíli diplomové práce je charakterizovat sektor obchodu s oděvy a vysvětlit pojem fast fashion.Zara is one of the most successful and fastest growing retail apparel company in the world. This retail chain is regarded as a pioneer of fast fashion companies whose main feature is quick response to new fashion trends, launching several collections a year and continuous assortment refreshing. Zara has entered the Czech Republic in 2001. On the local market the company presents itself as a premium brand whereas in Western Europe Zara is seen as a middle class brand. The company Zara Česká republika operates only six stores and its sales, compared with the largest clothing chains operating on the Czech market, are rather low. The diploma thesis has two main objectives. One goal is to describe and analyse the business model of the retail chain Zara as many experts believe that the company's business model is the reason of its tremendous success. The second major goal of this thesis is to determine how Czech women perceive the retail chain Zara in comparison with other apparel chains operating on the Czech market and to verify the hypothesis that the Czech female consumers are not satisfied with quality-price ratio of goods offered by chain Zara. The secondary objective of the thesis is to characterize the apparel business and to explain the concept of fast fashion.
Keywords:
Apparel; Business model; Inditex; Retail; Zara; Inditex; Maloobchod; Obchodní model; Oděvy; Zara
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/35538