Original title:
3D - jako odůvodněný filmový prostředek posunující význam filmu
Translated title:
3D as a Justified Means of Shifting the Meaning of Film
Authors:
Toulová, Eva ; BENDOVÁ, Helena (advisor) ; VALAK, Radim (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Ve své bakalářské práci se věnuji teoretické analýze: 3D - jako odůvodněný filmový prostředek posunující význam filmu. Zabývám se 3D filmy, které využívají třetího rozměru jako nutnou a nezbytnou součást uměleckého konceptu mající prokazatelný význam k posunu díla a činí tak z 3D způsobu natáčení legitimní prostředek uměleckého záměru. Jedná se o filmy, které by v převodu do 2D rozměru nefungovaly stejnou platností, změnily nebo ztratily svůj význam, nebo možná nevznikly vůbec - a to především: Pina Wima Wendese, Heart Beat Jana Němce, Jeskyně zapomenutých snů Wernera Herzoga.In my thesis I deal with theoretical analysis: 3D as a Justified Means of Shifting the Meaning of Film. I deal with 3D movies employing the third dimension as a necessary and essential part of the artistic concept which has a demonstrable significance in shifting the meaning of the work and thus makes the method of 3D filming into a legitimate means of artistic intent. If transferred to the 2D dimension, these films would not "work" to the same effect, their meaning would be changed or even lost, or perhaps they would not be created at all - namely: Pina by Wim Wenders, Heart Beat by Jan Nemec, and Cave of Forgotten Dreams by Werner Herzog.
Keywords:
3D film; analýzy filmových děl; filmová teorie; výrazové umělecké prostředky
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7489