Název:
Behaviorální ekonomie - jak drahý je bonus.
Překlad názvu:
Behavioral economics - how expensive is a bonus.
Autoři:
ZLÁMALOVÁ, Klára Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své bakalářské práci se věnuji relativně novému směru - behaviorální ekonomii. Stručně vysvětluji základní myšlenky, krátce popíši historii. Poté se zaměřuji na konkrétní problém a fenomén bonusu. Vysvětluji pojem zdarma, jak vidí jeden z představitelů behaviorální ekonomie - Dan Ariely celý tento problém, ten tvrdí, že lidé jsou slovem zdarma doslova omámeni. Tuto myšlenku jsem testovala pomocí dotazníkového šetření. Pomocí dvou typů dotazníků jsem zjišťovala, zda na lidi má vliv přítomnost, nebo absence bonusu v podobě drobného předmětu zdarma. Lidé v dotazníku vybírali ze dvou předmětů. V jednom typu dotazníku bonus nebyl nabízen, ve druhém jsem k jedné nabídce přidala bonus v podobě pera zdarma a sledovala změny v rozhodování a preferencích spotřebitelů. Celkem jsem měla zodpovězených 205 dotazníků, ze kterých jsem poté pomocí programu STATISTICA vyhodnocovala hypotézy. Snažila jsem se odpovědět, zda pohlaví, vzdělání, pracovní zařazení a bonus ovlivňují rozhodování lidí na trhu. V mém experimentu jsem pomocí zamítnutí hypotézy mohla poukázat pouze na vliv pohlaví na rozhodování. Muži a ženy často vybírali jinou nabídku. Pozitivní vliv bonusu se v mém pokusu nepotvrdil. Naopak lidé častěji volili nabídku, ke které bonus nabízen nebyl, v případě, že měli k vyplnění dotazník s přítomností bonusu, než když k vyplnění dostali dotazník bez přítomnosti bonusu.In my bachelor thesis I focused on a relatively new field - behavioral economics. I tried to explain the main ideas concisely, I briefly described a history. Then I focused on the concrete topic and phenomenom - a bonus. I descibed the concept of the word ?gratis?, I wrote down the way how one of the behavioral economists - Dan Ariely see the whole problem, he claims that people are literally dazed by the word ?gratis?. I have been tested this idea through the using of questionnaires. 35 With using of two types of questionnaire I have researched if people are affected by bonus. If there are some changes in decisions of people when there is or it is not a free small product as a bonus. In my questionnaires people have chosen one object from two offered. In first type of questionnaire there was no bonus, in the second type there was added a pen for free as a bonus to one from the offered objects and I observed the changes in preferences of consumers. In total I collected 205 answered questionnaires and then I have evaluated the hypothesis using a software STATISTICA. I tried to answer if consumers´sex, level of education, job situation or a bonus have some influence on consumers´making decisions on the market. In my experiment I only found that sex has some influence on consumers. Men and women often have chosen different offer. I can´t verify positive influence of added bonus on consumers´ decisions. On the other hand, people have chosen the object without the added bonus more often, when they got the type of questionnaire without bonus than when they got the second type - with added bonus.
Klíčová slova:
behaviorální ekonomie; bonus; klasická ekonomie; rozhodování spotřebitele.; zdarma; behavioral economics; bonus; classical economics; consumer decision.; gratis Citace: ZLÁMALOVÁ, Klára. Behaviorální ekonomie - jak drahý je bonus.. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/27759