Název:
Tísňová linka 112 a její možnosti při příjmu tísňového volání od občana se zdravotním handicapem
Překlad názvu:
Emergency Call Service 112 and its Possibilities in Receiving Emergency Calls from Handicapped Citizens
Autoři:
DVOŘÁKOVÁ, Kamila Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce pojednává o možnostech dovolání se handicapovaných občanů (neslyšících, nevidomých či tělesně postižených) na tísňové linky, včetně tísňové linky 112. Podle směrnice Evropského parlamentu a rady 2002/22/ES ze dne 7. března 2002 o univerzální službě a právech uživatelů, týkající se sítí a služeb elektronických komunikací, je dáno, že každý občan, ať už jde o občana zdravého nebo zdravotně handicapovaného, má právo se bezplatně dovolat na tísňovou linku 112. V této práci byl proveden výzkum pomocí dotazníků. Okruhy dotazů byly směrovány na handicapované obyvatele, zda mají dostatečné možnosti dovolat se na tísňové linky. Tyto dotazníky byly rozdány handicapovaným občanům v jižních Čechách. Cílem bylo zjistit, zda snaha Hasičského záchranného sboru v oblasti příjmu tísňových hovorů od handicapovaných osob je dostatečná či nikoliv a zda o ní mají nebo do budoucna projeví tito občané zájem. Z výzkumu bylo zjištěno, že osoby s tělesným postižením mohou komunikovat s tísňovými linkami pomocí mobilních telefonů jako každý zdravý člověk a to v případě, pokud jim to jejich handicap neznemožní. Občané nevidomí či slabozrací také nemají problém s telefonováním, většinou z mobilních telefonů. U nich se může vyskytnout pouze problém s popisem místa události. Občané neslyšící či nedoslýchaví problém s komunikací přes mobilní telefon sice mají, ale Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje jim umožňuje odesílat tísňové SMS zprávy, pomocí nichž mohou dostát kvalitní pomoci jako každý zdravý člověk při vzniku mimořádné události. Pokud jde o legislativu, tak v současné době probíhá připomínkování k návrhu nového zákona o Hasičském záchranném sboru a je v něm zahrnuta i problematika dovolání se handicapovaných osob na tísňové linky.This bachelor thesis deals with the possibilities of calls made by handicapped people (deaf, blind or physically handicapped) to emergency lines, including line 112. According to the European Parliament Directive 2002/22/ES of 7 March 2002 on universal service and users' rights relating to electronic communications networks and services, specifies that each citizen, whether healthy or handicapped has the right to call to emergency line 112 free of charge. This thesis involves a questionnaire based research. Sets of questions focused on handicapped citizens asked whether they had sufficient possibilities to call to emergency lines. The questionnaires were distributed to handicapped citizens in South Bohemia. The aim was to find out whether the efforts of the Fire Rescue Service in the field of reception of emergency calls from handicapped people were sufficient or not and whether these citizens are or will be interested in using the line in the future. The research has shown that handicapped people may communicate with the emergency lines by means of mobile phones like healthy people, provided their handicap does not prevent them from doing that. Blind and sand-blind people do not have problems with telephoning either, mostly from mobile telephones. They might only have a problem with specification of the event location. Deaf and hearing impaired people actually have problems with mobile phone communication, but the Fire Rescue Service of the South Bohemia Region enables them to send SMS, thanks to which they can receive assistance of the same quality as any healthy person in emergency situation occurrence. As for legislation, a new draft Fire Rescue Service Act, which contains the issues of emergency calls from handicapped people, is being consulted at present.
Klíčová slova:
handicapovaní občané; hasičský záchranný sbor; neslyšící; nevidomí; tísňová linka; tělesně postižení; blind people; deaf people; emergency line; Fire Rescue Service; handicapovaní občané; hasičský záchranný sbor; neslyšící; nevidomí; physically handicapped; tísňová linka handicapped people; tělesně postižení Citace: DVOŘÁKOVÁ, Kamila. Tísňová linka 112 a její možnosti při příjmu tísňového volání od občana se zdravotním handicapem. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/25769