Original title:
Srovnání internetového podnikání v Německu a ČR
Translated title:
Comparison of electronic commerce in Germany and Czech Republic
Authors:
Hráský, Antonín ; Sedláček, Jiří (advisor) ; Slaba, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá srovnáním vybraných aspektů internetového podnikání v ČR a Německu. Hlavním cílem práce je zhodnocení úrovně rozvoje internetového podnikání v ČR v posledních několika letech za pomoci komparace se situací v Německu. Dílčími cíli jsou potom zhodnocení klíčových předpokladů k rozvoji internetového podnikání v ČR a Německu, vytyčení perspektiv a příležitostí do budoucna v tomto oboru a srovnání některých vybraných aktuálních aspektů a trendů internetového obchodování v ČR a v Německu. Práce je rozdělena do 2 částí, a to teoretické a analytické. V rámci teoretické části jsou definovány jednotlivé pojmy, popsány subjekty a aplikace e-komerce a zhodnocen vývoj tohoto oboru v posledních 20 letech. V analytické části práce je nejprve věnován prostor srovnání vybraných předpokladů pro růst e-komerce v ČR a Německu, jako jsou např. právní prostředí, internetová penetrace nebo ICT vybavenost podniků a domácností. V závěrečné kapitole je potom vyhodnocen vývoj a současný stav internetového podnikání v obou vybraných regionech a popsán je zde také přístup EU k dané problematice.This work engages in comparing selected aspects of e-commerce in Czech Republic and Germany. Its main goal is to assess the level of development of e-commerce in Czech Republic's most recent history whilst benchmarking the situation in Germany. It also aims to evaluate the key prerequisites for development of e-commerce in both countries, name future perspectives and opportunities and compare certain current aspects and trends within the industry. The work is divided into theoretical and analytical parts. In the theoretical part terms are defined, subjects and applications of e-commerce are described and its development in the past twenty years in Czech Republic is evaluated. In the analytical part the prerequisites for growth of e-commerce in both countries such as legal environments, internet penetration or ICT equipment of households and business are compared. In the concluding chapter the development and current state of e-commerce in both regions are assessed and so is the EU's attitude towards the subject.
Keywords:
compa; e-commerce; Germany; internet business; e-komerce; intenretové podnikání; Německo; srovnání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34260