Original title:
Evropský veřejný ochránce práv
Translated title:
European Ombudsman
Authors:
Grmelová, Nicole ; Chvátalová, Iva (advisor) ; Pikna, Bohumil (referee) ; Svoboda, Pavel (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem disertační práce je poskytnout podrobný a ucelený pohled na práci evropského veřejného ochránce práv zejména s ohledem na to, jak může být nápomocen podnikatelům, popřípadě hospodářským subjektům. Součástí předkládané disertační práce je ověření tří následujících hypotéz: Za prvé, činnost evropského veřejného ochránce práv se neomezuje na aplikaci nezávazných právních předpisů (dále jen "soft-law"), ale zahrnuje také přezkum legality související s nesprávným úředním postupem orgánů a institucí EU. Druhá hypotéza spočívá v tvrzení, že mimosoudní ochrana práv jednotlivců poskytovaná evropským veřejným ochráncem práv může být za určitých okolností účinnější něž ochrana soudní. Za třetí, mechanismy mimosoudního řešení sporů zavedené právem EU jsou natolik početné a nepřehledné, že neumožňují podnikatelům a hospodářským subjektům se v nich uspokojivým způsobem orientovat. Tato skutečnost je důvodem pro vysoký počet nepřípustných stížností adresovaných evropskému veřejnému ochránci práv a odebírá tomuto kontrolní orgánu zdroje pro šetření individuálních stížností a zahajování šetření z vlastního podnětu.The aim of this thesis is to provide a detailed and comprehensive view of the work of the European Ombudsman, in particular with respect to the way in which his office can help businessmen and economic operators. The thesis shall verify the following three hypotheses: First, the work of the European Ombudsman is not limited to the application of soft law, but also includes legality review related to maladministration of EU bodies and institutions. The second hypothesis claims that out-of-court protection of rights of individuals provided by European Ombudsman may be, under certain circumstances, more effective than judicial protection. Third, the instruments of out-of-court dispute settlement introduced by EU law are so numerous and complicated that they do not enable businessmen and economic operators to find their way in a satisfactory manner. This fact is the reason for a high number of inadmissible complaints addressed to the European Ombudsman and it wastes his resources for investigating individual complaints and launching his own inititative enquiries.
Keywords:
European Code of Good Administrative Behavior; European Ombudsman; right to good administration; evropský kodex řádné správní praxe; evropský veřejný ochránce práv; právo na řádnou správu
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/34008