Original title:
Motivace k podnikání u absolventů VŠE
Translated title:
Motivation for doing business of University of Economics graduates
Authors:
Krucká, Zuzana ; Franková, Emilie (advisor) ; Hubinková, Zuzana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá problematikou motivace k podnikání u absolventů Vysoké školy ekonomické v Praze. Cílem práce je objasnit kontext jejich vstupu do podnikání i rozvoje jejich podnikání a díky tomu lépe porozumět i jejich motivaci k podnikání. V teoretické části je nejprve definováno podnikání -- jeho základní pojetí a definice. Poté je věnována pozornost podnikatelskému prostředí v České republice -- faktoru, který významně ovlivňuje ochotu podnikat. Druhým klíčovým faktorem je osobnost podnikatele. Práce se tedy zabývá utvářením osobnosti podnikatele a základními charakteristikami jeho osobnosti. Následně je v práci objasněna problematika motivace -- nejprve obecně, poté ve vztahu k podnikání. Praktická část je vypracována na základě hloubkových rozhovorů s absolventy VŠE, kteří podnikají. Zde jsou také uvedeny hlavní závěry z výzkumu.Diploma thesis focuses on issues of motivation for doing business of graduates of University of Economics in Prague. The aim of this diploma thesis is to clarify the context of the start of their business and to make sense of their motivation to start and to do business. In the first theoretical part there are defined basic definitions of business and the approaches to entrepreneurship issues. The second part deals with "business environment" in the Czech republic, this is the first key factor which encourages to start a business. The second key factor is personality of businessmen itself. Subsequently, diploma thesis generally explains problems of motivation, as well as in relation to business. The research was accomplished by the method of the "depth interview" with the absolvents of University of Economics in Prague who run a business. The main conclusions are introduced in the practical part of this thesis.
Keywords:
business; business motivation; entrepreneur; entrepreneurship; motivation; University of Economics in Prague graduates; absolventi VŠE; motivace; motivace k podnikání; podnikatel; podnikatelství; podnikání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/33803