Original title:
Využití metod Competitive Intelligence pro malé a střední podniky
Translated title:
Competitive Intelligence in small and medium enterprises
Authors:
Lněnička, Jiří ; Molnár, Zdeněk (advisor) ; Střelka, Jindřich (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá možnostmi využití metod Competitive Intelligence pro malé a střední podniky. Hlavním cílem diplomové práce je analyzovat, jakým způsobem konkrétní podnikatelský subjekt z oblasti malého a středního podnikání může aplikovat metody Competitive Intelligence. K naplnění primárního cíle práce jsou stanoveny cíle dílčí, mezi které se řadí zpracování teoretických východisek Competitive Intelligence, charakteristika podnikatelského prostředí ve vybraném segmentu, analýza možností využití Competitive Intelligence v daném segmentu a návrh metodiky využití Competitive Intelligence v oblasti malého a středního podnikání. Přínosem práce je především zmapování externího prostředí a vlivů na organizaci, s následným návrhem využití informačních zdrojů dle potřeb společnosti, aby její vedení v rámci rozhodovacího procesu mohlo maximálně využít potenciálu trhu a vzdorovat jeho nežádoucím vlivům.This thesis deals with the possibilities of using methods of Competitive Intelligence for Small and Medium Enterprises. The main objective is to analyze how a particular business entity can apply the Competitive Intelligence methods. Sub-targets were set to achieve the primary goal of this diploma, among which belong describing theoretical aspects of Competitive Intelligence, characteristics of business environment in the selected segment, analyzing possibilities of using methods of Competitive Intelligence in the segment and designing applicable methodology of its usage for particular entity. The benefits of this work are mainly the mapping of external environment and its influences on the organization and subsequent proposal of how to use information resources for the specific needs of the company and its leadership in the decision-making process to maximize the company's market potential and resistance to adverse influences.
Keywords:
Competitive Intelligence; Information sources; PESTLE analysis; Small and Medium Enterprises; SWOT; Analýza PESTLE; Competitive Intelligence; Informační zdroje; Malé a střední podniky; SWOT
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/33519