Název:
Pracovní zátěž učitelů střední školy
Překlad názvu:
The Workload of High School Teachers
Autoři:
TLAMSOVÁ, Alena Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem bakalářské práce bylo charakterizovat složky pracovní zátěže učitelů střed-ních škol a provést analýzu této zátěže u vyučujících na vybraných středních školách. Pracovní zátěž lze chápat jako nesoulad mezi požadavky na pracovníka a jeho možnostmi. Obecně se dělí na fyzickou a psychickou. První část bakalářské práce se zabývá základními charakteristikami učitele, učitel-ské profese, pracovní zátěže a jejími složkami. Druhá část bakalářské práce obecně popisuje vybrané školy a analyzuje pracovní zátěž jejich učitelů, a to z několika hledisek, jako např. dle druhu pracovní zátěže, škol, pohlaví a délky praxe. Z analýzy vyplynulo, že vyšší pracovní zátěží trpí učitelé gymnázia, dále pak učitelky a pedagogové s praxí delší než 15 let. Nejvyšší pracovní zátěž je pak tě-lesná. Všichni respondenti se jí snaží preventivně předcházet aktivními činnostmi a zdra-vým životem a brání se jí také převážně pomocí aktivního či pasivního odpočinku.The main aim of my bachelor thesis was to characterize parts of the secondary school teacher´s workload and to analyse the workload of teachers at selected secondary schools. The workload can be described as a dissonance between requirements for the teacher and his or her skills and possibilities. The workload is generally divided into the physical and the mental workload. The first part of bachelor thesis deals with basic characteristics of a teacher, a profession of a teacher, a workload and its parts. The second part of bachelor thesis describes the chosen secondary schools and analyses the workload of the teachers from several points of view (e. g. type of workload, school, gender and duration of doing this profession). The analysis provides information about higher rate of the workload of the grammar school´s teachers, women, and teachers who do this profession more than fifteen years. It also informs that the physical load is harder. All the respondents try to prevent themselves from the workload by means of ac-tive and healthy life style and also by active and passive relaxation.
Klíčová slova:
pracovní zátěž; stres; syndrom vyhoření.; učitel; učitelská profese; burnout; profession of a teacher; stress; teacher; workload Citace: TLAMSOVÁ, Alena. Pracovní zátěž učitelů střední školy. České Budějovice, 2012. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/23897