Original title:
Web 2.0 a proměna spotřebitele
Translated title:
Web 2.0: Consumer Evolution
Authors:
Roučka, Jakub ; Mikeš, Jiří (advisor) ; Postler, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Web 2.0 je označení pro skupinu internetových nástrojů, které spojuje interaktivita a sociální rozměr. Tato práce rozlišuje mezi Internetem a Webem, vysvětluje technologický vývoj směřující ke vzniku Webu 2.0 a obsahuje popis základních nástrojů této platformy. Následující část zkoumá síťové efekty a vznik virtuálních komunit, jakož i motivaci uživatele k participaci na internetu. Rozvádí typologii uživatele a upozorňuje na četná rizika spojená s užíváním současného webu. Dále zkoumá implikace Webu 2.0 z hlediska spotřebitelského prostředí a identifikuje konkrétní oblasti, kde dochází k změnám. Pro potvrzení závěrů práce byl použit webový výzkum.Web 2.0 is loosely defined as a set of interactive and social online tools. This thesis distinguishes between the terms Internet and Web, explains the evolution of the Web towards the Web 2.0 and describes the fundamental parts of this platform. The following chapter examines the network effects, virtual communities and the reason to participate in the online environment. It also investigates the user typology and identifies some serious concerns associated with the current Web. The paper analyses the changes to the consumer environment and identifies the key areas of change. The findings are supported with online research.
Keywords:
analysis; behaviour; consumer; marketing; motivation; online; online social networking; typology; Web 2.0; analýza; chování; marketing; motivace; online; sociální sítě; spotřebitel; typologie; Web 2.0
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/31724