Original title:
Cílení reklamy v televizním vysílání
Translated title:
Targeting advertising on TV
Authors:
Michelfeit, Radek ; Černá, Jitka (advisor) ; Štědroň, Bohumír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Práce nejprve popisuje kontext televizního vysílání, stručný vývoj televizního vysílání a specifika na trhu televizních stanic. Podrobněji se zabývá fungováním a financováním televizních stanic, kde zdůrazňuje závislost komerčních televizních stanic na příjmech z pronájmu reklamního prostoru. Dále se práce zabývá cílenou reklamou v televizním vysílání z pohledu zadavatelů reklamy. Popisuje jejich přístup při cíleném marketingu, kritéria při výběru vhodného média pro reklamní sdělení, vhodné televizní stanice, pořadu a druhu sdělení. Popisuje elektronické měření sledovanosti, které pomáhá reklamu vhodně umístit. Navrhuje také využití výzkumů spokojenosti diváka s pořady pro efektivnější zacílení reklamy. Poslední část práce se věnuje výzkumu zacílení reklamy na TV Barrandov. Zkoumá, zda je možné na základě teoreticky popsaných postupů umístit reklamní spoty v praxi tak, aby efektivně působily na vybranou cílovou skupinu.The thesis is firstly focused on television broadcasting. The author briefly describes the development of television broadcasting and the market specifics of TV stations. Then he describes the operation as well as financing issues of TV stations. The commercial broadcasters are dependent on revenues from advertising, so this issue is appropriately emphasized in the thesis. Then the thesis deals with targeted advertising on television from the perspective of advertisers. It describes their approach to targeted marketing, the criteria for selecting appropriate media for advertising message, suitable television channel, programme and type of advertising message. Describes the electronic audience measurement which helps to position the TV ads properly. Author also proposes the use of viewer satisfaction surveys for more effective positioning of TV ads. The last part is devoted to research of targeted advertising on TV Barrandov and observes if it is possible to place the TV spots properly according to the selected target group.
Keywords:
targeted advertising; Targeted marketing; TV spots; Cílená reklama; Cílený marketing; Reklamní spoty; Televizní vysílání
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/30996