Název:
Specifika ošetřovatelské péče se zaměřením na potřeby dětí ve vybraných kojeneckých ústavech z pohledu sester
Překlad názvu:
Specificity nurse care off children at infantile institution from spectacle nursing sister
Autoři:
JAMBOROVÁ, Lenka Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývala specifiky ošetřovatelské péče se zaměřením na potřeby dětí v kojeneckých ústavech z pohledu sester. Kojenecké ústavy jsou zdravotnická zařízení pro děti od 0 do 3 let věku. V některých případech se zde ale nacházejí i děti starší, a to hlavně z toho důvodu, že čekají na své sourozence, aby společně odešly do náhradních rodin či dále do dětských domovů. Specifika ošetřovatelské péče se u dětí v kojeneckých ústavech mění v závislosti na věku a jejich potřebách. Pravidelné střídání spánku, jídla, hry, pobytu venku a denní hygieny by měl zajistit denní režim. Proto je potřeba ho regulovat a budovat v něm určitý pořádek již od útlého věku. Dunovský rozdělil potřeby dětí na biologické, psychické, sociální a vývojové. Potřeby dětí jsou popsány tak, že se v různých fázích vývoje mění. Biologické potřeby jsou však trvalé a vyžadují plné uspokojení, aby vývoj dítěte nebyl narušen. Cílem této práce bylo zjistit, zda jsou z pohledu sester pracujících v kojeneckých ústavech uspokojovány potřeby dětí. Byly stanoveny čtyři výzkumné otázky. Všechny se nám podařilo zodpovědět. V práci bylo použito kvalitativního výzkumného šetření, a to metodou strukturovaného rozhovoru, kdy respondentky odpovídaly na 32 předem připravených otázek. Výzkumný soubor tvořily všeobecné a dětské sestry ze 7 pracovišť z Dětského centra Jihlava, Znojma, Strakonic, Prahy a Dvora Králové. Dále z Dětského domova v Kamenici nad Lipou a Stránčic. Rozhovory byly přepsány do kasuistik a dále zpracovány do kategorizačních tabulek. Z šetření vyplynulo, že sestry v dotazovaných kojeneckých ústavech uspokojují biologické, psychické i sociální potřeby dětí podle svého nejlepšího vědomí a jak jim dovoluje personální i technické zázemí jejich pracoviště. Péči o svěřené děti by vylepšily větším počtem personálu, novou tělocvičnou, bazénem a dalším pavilonem, kam by mohly děti přecházet po dovršení 6 let věku. Na základě výsledků byl sestaven informační leták, který by měl informovat veřejnost o funkcích kojeneckých ústavů a možnostech náhradní rodinné péče. Tato práce může také posloužit zdravotnickým pracovníkům v kojeneckých ústavech v České republice jako edukační materiál, či k uvědomění si případných nedostatků v péči o tyto děti.The Diploma Thesis deals thematically with the specifics of nursing care specialized in accommodating the needs of children in nurseries from the perspective of nurses. Nurseries are medical facilities for children from birth to three years of age. In some cases, children may stay in a nursery beyond the age of three years, e.g., if they wait until arrangements have been made for their sibling, so that they could be allocated to the same foster family of children?s home together. The specifics of nursing care for children in nurseries vary according to their age and needs. Regular regimen has to consist of time intervals for feeding, playtime, outdoor activities, sleep, and daily hygiene. It is thereof necessary to observe a certain routine schedule and build up a sense of order in the children from very early age. Dunovský divides children?s needs into biological, psychological, social, and developmental needs. The children?s needs are described as variable at the different stages of their development. Their biological needs, however, are constant and require full satisfaction for undisturbed development of every child. The objective of the Thesis is to find out whether the children?s needs are properly satisfied from the perspective of the nurses who work in such nurseries. With this aim in mind, we have set out four research questions, all of which we have been able to answer successfully. For the purposes of our study, we applied qualitative research methods, specifically, the method of structured interviews. During the interviews, the respondents answered 32 prepared questions. The research team was comprised of general and pediatric nurses from seven locations of the Children?s Centers in Jihlava, Znojmo, Strakonice, Prague, and Dvůr Králové, and from the Children?s Homes in Kamenice nad Lipou and Stránčice. The interviews were transcribed into casuistry and processed further as categorization tables. The survey revealed that the nurses at the nurseries under study were satisfying the children?s biological, psychological, as well as social needs to the extent of their best conscience, human resources availability, and the technical provisions of their respective workstations. The children in their care could be attended to even better, if there were more personnel, a new gym, swimming pool, and another pavilion, where the children could be transferred after reaching the age of six years. Based on the results of the survey, an information flyer has been drawn up containing compiled information for the public as to the role and function of nurseries and available options in the area of foster family care. The Thesis might also be used as educational material by medical/nursing staff members in the Czech Republic, and raise awareness about any existing shortcomings in the care for these children.
Klíčová slova:
Dítě; dětská sestra; kojenecký ústav; ošetřovatelská péče; potřeby dětí; rodina; child; child nurse; family; nurseries; nursing care; the needs of children Citace: JAMBOROVÁ, Lenka. Specifika ošetřovatelské péče se zaměřením na potřeby dětí ve vybraných kojeneckých ústavech z pohledu sester. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/21216