Original title:
Potenciál webu 2.0 z hlediska komerční komunikace
Translated title:
Potential of web 2.0 for commercial communication
Authors:
Švehla, Radim ; Pavlíček, Antonín (advisor) ; Postler, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V této práci se zabývám potenciálem webu 2.0 pro komerční komunikace. Služby webu 2.0 učinily internet mnohem zábavnějším. I proto se na celém světě stále zvyšuje počet jeho uživatelů. Zároveň stoupá i průměrná denní doba strávená online. U televize, tisku a rozhlasu je tento trend spíše opačný. To představuje velký problém pro marketéry firem, kteří se dosud spoléhali z převážné většiny na komerční komunikaci právě přes tradiční média. Já se ve své práci snažím najít možnosti, jak tento problém řešit. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou webu 2.0 a způsobů komerční komunikace na internetu. Popisuji v ní jednotlivé nástroje webu 2.0 a nejvyužívanější typy reklamy na internetu. V praktické části je provedena analýza nástrojů webu 2.0 z pohledu možností a významu pro komerční komunikace. Dále zde uvádím příklady úspěšných projektů webu 2.0. a analyzuji skutečně realizované online reklamní kampaně. Závěr této části obsahuje můj vlastní návrh komunikační kampaně pro společnost McDonald's s využitím jednoho z nástrojů webu 2.0 - sociální sítě Facebook.The aim of my thesis is to analyse the potential of web 2.0 for commercial communication. Internet became due to web 2.0 services more fun. The number of internet users increases. People spend still longer time online to the prejudice of watching TV, reading papers or listening to the radio. This could be a problem for marketers who have relied on traditional mass media communiaction. In my thesis I try to find possibilities how to solve this problem. The theorethical part of the thesis provides characterization of the terms web 2.0 and commercial communication. Then I describe particular web 2.0 tools and general ways of internet advertising. In the practical part, I examine possibilities and significancy of these tools for commercial communication. Then I describe some successful web 2.0 projects and analyse two realized online advertising campaign. At the end I introduce my own proposal of online communication campaign for McDonald's using one of web 2.0 tools - social networking Facebook.
Keywords:
advertising; commercial communication; internet; web 2.0; internet; komerční komunikace; reklama; web 2.0
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/14372