Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 595 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 


Stimulační program zaměřený na rozvoj komunikačních kompetencí před nástupem do školy
Görglová, Michala ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Pacnerová, Helena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou komunikačních kompetencí v souvislosti s otázkou školní připravenosti. Obsahem teoretické části je objasnění základních pojmů v oblasti komunikace a dalších blízkých termínů, jakými jsou jazyk, řeč, verbální a neverbální komunikace atd. Dále pak otázka vlivu řeči na rozvoj myšlení na uspokojování základních potřeb dítěte. To, jaký vliv má sociální prostředí dítěte na rozvoj jeho komunikačních kompetencí se dočteme v třetí kapitole této práce. V dalších podkapitolách teoretické části čtenář nalezne informace týkající se školní připravenosti dítěte a Rámcového vzdělávacího programu, který definuje cíle a prostředky v oblasti rozvoje jedince v závislosti na institucionální výchově. Empirická část bakalářské práce si kladla za cíl navržení stimulačního programu pro rozvoj komunikačních kompetencí a jeho následnou realizaci při spolupráci s Mateřskou školou Petrklíč. Pro tento cíl byly vybrány děti, které byly na základě zvolených kritérií (věku a obtíží v oblasti komunikace) vhodnými adepty pro uskutečnění programu, a s jejichž pomocí došlo i ke komplexnímu zhodnocení efektivity a smysluplnosti programu.

Škola a genderové role
Marešová, Hana ; Vodochodský, Ivan (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou osvojování genderových rolí v prostředí školy. Jejím cílem je porovnat očekávání spjatá s genderovými rolemi z pohledu žáků/yň, vyučujících a učebnice a zjistit, zda jsou očekávání vázaná na genderové role v pojetí vyučujících a učebnice občanské výchovy v souladu s žákovskými představami týkajícími se genderových rolí, nebo se vzájemně liší. Text práce se skládá ze dvou základní částí. První část představuje teoretická východiska, která předcházela vlastní empirické šetření a z nichž empirické šetření vycházelo. Pozornost je v této části nejprve věnována vztahu, který existuje mezi pohlavím a genderem jedince, neboť předmětem zkoumání budou charakteristiky spojované s biologickým pohlavím jedince, které mají sociální rozměr a spoluvytváří obsah jedincových genderových rolí. Další část vymezuje pojmy genderové a sociální role, které jsou ústředním tématem zkoumání. Představuje také teoretické přístupy к genderovým rolím a jejich úloze ve společnosti. Práce se dále věnuje teoriím socializace a procesům osvojování genderových rolí. Další kapitoly se zabývají úlohou genderu ve škole, způsoby osvojování genderových rolí ve škole a možnými formami vlivu učebnic a přístupu vyučujících na osvojování genderových rolí. Jejich účelem je objasnit význam předpokladů ohledně...

Europeizace sociálního dialogu v ČR
Polivka, Tamara ; Rovná, Lenka (vedoucí práce) ; Samek, Vít (oponent)
Cílem této práce je zhodnotit europeizaci sociálního dialogu v ČR, tj. změnu sociálního dialogu v souvislosti s vlivem EU. Změna je přitom zkoumána v následujících pěti oblastech: pravomoci a legitimita sociálních partnerů, "obsah" sociálního dialogu, socializace, strategie prosazování zájmů a institucionální struktura sociálního dialogu. Integrace ČR do EU vč. členství sociálních partnerů v evropských federacích sociálních partnerů má velký potenciál pro ovlivnění sociálního dialogu v ČR. Práce nicméně dospívá k závěru, že na národní úrovni existují určité bariéry, které brání plnému působení europeizace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

PROSTITUTION IN THE CZECH REPUBLIC AND NORWAY A COMPARATIVE ANALYSIS
WALDEJER, Tereza
Má diplomová práce se zabývá tématem prostituce. Jako strategii jsem vybrala kvalitativní výzkum. Pro vytvoření své práce jsem použila různé výzkumné metody jako například zúčastněné pozorování, nestrukturované rozhovory, případovou studii a kvalitativní srovnávací analýzu. Moje práce je založena na empirických výzkumech, které jsem uskutečnila v rámci stáže v organizaci Albertine Prosjektet ve Stavangeru a jako součást spolupráce s českou nevládní organizací Rozkoš bez rizika v Českých Budějovicích. Má zjištění vychází z nestrukturovaných rozhovorů se sociálními pracovníky z obou výše zmíněných organizací a s prostitutkami a následného propojení s teoretickými znalostmi. Mým cílem bylo vytvořit srovnávací studii prostituce v České republice a Norsku se zvýšeným důrazem na oblast Českých Budějovic a Stavangeru, abych mohla popsat současnou situaci na trhu s prostitucí. Feministické hledisko také hraje důležitou roli, protože prostituce může být vysvětlována jako genderový fenomén. Tato perspektiva je jedním ze stěžejních bodů mé práce.

Incentivy a prosociální jednání mužů a žen
Pulcová, Eliška ; Stroukal, Dominik (vedoucí práce) ; Máslo, Lukáš (oponent)
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak silný mají monetární či jiné incentivy vliv na prosociální chování a jednání mužů a žen. Práce se zabývá tím, jak se liší chování v rozdílu pohlaví v oblastech, jako je altruismus a pravidelná podpora soukromých charit, podílení se na dobrovolnické činnosti, sociální preference a starost o kulturní dědictví, pokud je přítomna image motivatice nebo není a pokud je chování zkoumaných vzorků předem incentivizováno či nikoliv.

Dítě z dětského domova v mateřské škole
PIAZZOVÁ, Irena
Bakalářská práce poukazuje na problémy a potřeby dětí z dětských domovů navštěvujících mateřské školy. V teoretické části je pojednáno o dětských domovech a pobytových zařízeních v České republice a také jejich stručná historie. V této práci je nastíněn postup jak, za jakých okolností a skutečností se dítě do dětského domova dostává. Dále jsou popsány podmínky zdravého psychického a sociálního vývoje dětí předškolního věku. Převážná část teorie poukazuje na omezující rušivé činitele tohoto vývoje a na důsledky nepříznivých podmínek pro ústavní děti na jejich psychický a sociální vývoj. Výzkumná část je zaměřena na postoje a na prostředí ústavních dětí. Nezapomíná také na rodiče (vychovatele) a pedagogy pracujících v mateřských školách. V závěru upozorňuje na specifika práce učitelek mateřské školy ve třídách s dětmi z dětských domovů. Klíčová slova:

Sociální významy cvičeníprezentované českými časopisy pro ženy
Semotánová, Adéla ; Hájek, Martin (vedoucí práce) ; Řezáčová, Vendula (oponent)
Předmětem diplomové jsou významy cvičení v českém kontextu na základě kvalitativní obsahové analýzy článků v časopisech pro ženy. Ze zahraniční literatury vyplynuly tři relevantní rámce nebo oblasti zkoumání, které se staly také rámcem analýzy: význam cvičení ve vztahu k tělu, cvičení jako možné sociální pole a genderová rovina této praktiky. Konkrétněji mě pak zajímalo, zda je cvičení prezentováno jako aktivita, která přispívá k vytváření těla ukázněného pro společnost nebo restituovaného pro potřeby jedince, zda vytváří cvičení specifické sociální pole, a zda je gender významným faktorem v souvislosti s prezentací cvičení v časopisech určených ženám. Výsledky poukazují na to, že cvičení je praktika přispívající jak k vytváření těla ukázněného, tak i restituovaného. Nelze určit, zda je sociálním polem, protože články obsahují jak náznaky, že by polem mohlo být, tak i aspekty, které se s definicí sociálního pole vylučují. Cvičením má být dosahováno ideálního ženství, jehož součástí je i ideál ženského těla. Tato ideální ženská identita se liší od identity čtenářek, která je časopisy konstruována jako "běžná" žena. Gender je sice významným faktorem ovlivňujícím podobu tělesného ideálu, ale v principu cvičení nehraje významnou roli.

Genderově senzitivní sociální práce s ženami azylantkami
Riglová, Anetta ; Vorlová, Marie (vedoucí práce) ; Koláčková, Jana (oponent)
Tato práce si klade za cíl nastínit možnosti genderově senzitivní sociální práce s uprchlíky, specifičtěji se ženami, které obdržely status uprchlíka v naší zemi (azylantky). Jde o popsání některých aspektů, které by mohly vést k genderově senzitivnímu přístupu v sociální práci ve této oblasti. Tyto východiska se snaží postihnout potřebu komplexního a širšího pojetí aspektu gender v oblasti sociální práce s migranty (uprchlíky/azylanty). Především z důvodu nutnosti senzitivního citlivého zacházení s postavením ženy v její zemi původu, její eventuelní změny role v průběhu migrace, tedy její proměňujícímu se genderu v důsledku příslušnosti k určité skupině na základě pohlaví. Významnou roli hraje také řada psychologických jevů, které souvisejí s uprchlickou zkušeností a následný senzitivní přístup k lidem s touto specifickou zkušeností. Genderový aspekt se nutně stává součástí procesu navrhování a implementace kvalitních a odpovídajících sociálních služeb poskytovaných tomuto typu klientely jak v procesu migrace, tak v procesu integračním. V práci nejprve uvedu teoretická východiska potřebná pro osvojení si širšího - celostního pojetí a odpovídajícího diskurzu. V jednotlivých kapitolách uvedu oblasti, kterými je nutné se zabývat, pokud chceme uspět při realizaci genderově senzitivního přístupu v sociální...

Nové pohledy na šikanu
Říčan, Pavel ; Janošová, Pavlína
Šikana je českými a slovenskými odborníky chápána především jako sociálně psychologický proces, v jehož průběhu postupně dochází k maligní strukturální transformaci skupiny. Ve srovnání se zahraničním přístupem se v českých studiích v mnohem větší míře uplatňuje také hlubinně-psychologické hledisko. V rámci výzkumu Psychologického ústavu se nyní zaměřujeme také na problematiku vývoje sociálních vztahů ve školní třídě a na jedince v roli zastánců šikanovaných dětí. Vycházíme ze sociálně kognitivního hlediska a zkoumáme interindividuální rozdíly v etickém uvažování dětských agresorů, obětí i jejich zastánců, přičemž zohledňujeme také genderový kontext šikany.