Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza tónových neharmonických spekter
Sztefek, Jiří ; Mojdl, Edgar (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zaměřuje na spektrální analýzu vzorků tónových neharmonických nástrojů, jejich spekter s detailním zaměřením na alikvótní složky, jejich vlastnosti, průběhy, vztahy a číselnými poměry mezi sebou, typy intervalů a kategorizací do kritických šířek pásem. V rámci práce bylo analyzováno osm vzorků akustických a pět vzorků umělých nástrojů. Analýza vzorků byla provedena pomocí Fourierovy transformace v programu MATLAB se zaměřením na FFT spektra a spektrogramu. Výsledky práce jsou určeny hudebníkům anebo vědcům zabývajícím se neharmonickými složkami ve zvuku a jejich vlastnostmi.
Spektrální analýza historických klavírů
Pokorný, Marek ; Indrák, Michal (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zaměřuje na spektrální analýzu historických klavírů s cílem identifikovat a porovnat jejich akustické a spektrální charakteristiky. V rámci práce byly analyzovány tři exempláře klavírů, včetně významného klavíru Leoše Janáčka. Analýza byla provedena na základě změřených vzorků klavírů pomocí Fourierovy transformace v prostředí MATLAB, s důrazem na spektrální parametry, jako jsou těžiště, plochost, šikmost, ostrost a drsnost spektra a na vizuální reprezentaci spektra v čase -- spektrogramu. Dle výsledků spektrální analýzy byly interpretovány a hodnoceny rozdíly v barvě (témbru) klavírů a jejich pravděpodobné příčiny. Teoretická část práce poskytuje stručný přehled o historii a konstrukci klavíru, vysvětluje použité spektrální deskriptory, zkoumá vlastnosti hudebních tónů a vliv psychoakustiky na vnímání výšky a barvy tónu.
Analýza impedančních vlastností kobylky u strunných nástrojů
Němec, Petr ; Nop, Patrik (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Je známým faktem, že kobylky akustických nástrojů tvoří důležitý prvek v „akustickém obvodu“ těl těchto nástrojů. Jejich funkce zastává akustický filtr, který má vliv především v pásmu 2 – 6 kHz a vyšších frekvencích. Zůstává zde prostor pro odhalení spojitostí mezi vlivem konkrétních mechanicko– akustických vlastností materiálu samotné kobylky na akustické vlastnosti celého nástroje. Cílem je odhalit tyto spojitosti pro vybrané vzorky materiálů s vlastnostmi v rozsahu běžně používaných materiálů i s vlastnostmi extrémními. Jsou navrženy experimenty, které změří vlastnosti materiálů a z těchto materiálů se vyrobí kobylky, které jsou následně za konstantních podmínek změřeny. Na základě výsledků jsou navrženy možné spojitosti a doporučen další výzkum.
Analýza impedančních vlastností kobylky u strunných nástrojů
Němec, Petr ; Nop, Patrik (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Je známým faktem, že kobylky akustických nástrojů tvoří důležitý prvek v „akustickém obvodu“ těl těchto nástrojů. Jejich funkce zastává akustický filtr, který má vliv především v pásmu 2 – 6 kHz a vyšších frekvencích. Zůstává zde prostor pro odhalení spojitostí mezi vlivem konkrétních mechanicko– akustických vlastností materiálu samotné kobylky na akustické vlastnosti celého nástroje. Cílem je odhalit tyto spojitosti pro vybrané vzorky materiálů s vlastnostmi v rozsahu běžně používaných materiálů i s vlastnostmi extrémními. Jsou navrženy experimenty, které změří vlastnosti materiálů a z těchto materiálů se vyrobí kobylky, které jsou následně za konstantních podmínek změřeny. Na základě výsledků jsou navrženy možné spojitosti a doporučen další výzkum.
Úvod do problematiky barvy zvuku barokních a moderních houslí
Klimeš, Jakub ; OTČENÁŠEK, Zdeněk (vedoucí práce) ; PINKAS, Martin (oponent)
Práce se zabývá konstrukčními rozdíly houslí barokního a moderního typu, propojením těchto rozdílů s objektivními akustickými poznatky a jejich vlivem na barvu zvuku. Obsahuje: organologické shrnutí vývoje nástroje do 17. století, popis základních akustických principů tvorby zvuku na houslích, organologické shrnutí konstrukčních změn od baroka po současnost a jejich částečné projení s hudební akustikou. Poslední kapitolou je pak vlastní výzkum. Zde jsou porovnávána spektra harmonických složek jednotlivých tónů nástrojů barokních a moderních a jejich směrové vyzařovací charakteristiky. Vyvozené závěry jsou pak dány do souvislosti se subjektivním popisem barvy zvuku.
Barva a souzvuk v orchestrálních partiturách Tristana Muraila a Marii Schneider
Sýkora, Tomáš ; MRKVIČKA, Ladislav (vedoucí práce) ; HOŘÍNKA, Slavomír (oponent)
Současná hudební teorie a praxe v oblasti soudobé vážné hudby a jazzu jsou úzce spjaty s problematikou tvorby a užití různých souzvuků a barev. Dílo skladatelských osobností jakými jsou Maria Schneider, na poli jazzovém, a Tristan Murail, na poli soudobé vážné hudby, je pro svůj přístup k této problematice naprosto zásadní. Analýza obou kompozičních postupů a technik a úvaha nad možností jejich propojení je téma, které rámcuje obsah této práce.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.