Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Média o ženách: Reprodukce symbolického násilí
Ježková, Adéla ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Rosenfeldová, Jana (oponent)
Diplomová práce analyzuje reprodukci symbolického násilí ve vybraných nejčtenějších médiích v Česku. Jmenovitě se jedná o deníky Blesk, MF Dnes, Lidové noviny, Právo, Aha!, Hospodářské noviny a internetové servery blesk.cz, idnes.cz, lidovky.cz, novinky.cz, ahaonline.cz, hn.cz. Analýza sleduje roky 2020 a 2022. V první části diplomová práce rozebírá stěžejní teoretická východiska, koncepty a myšlenky, o které se práce opírá v analytické části. Hlavním cílem praktické části diplomové práce je nabídnout komplexní typologii symbolického násilí v českém mediálním prostředí. Tedy, zda, a jakými způsoby vybraná česká média udržují genderové nerovnosti a nerovnoměrně distribuují moc ve společnosti prostřednictvím jazyka. Vzhledem ke složitosti konceptu symbolického násilí práce využívá kombinaci obsahové a diskurzivní analýzy. Výstupy předkládají souhrnný přehled o výskytu symbolického násilí ve zvolených médiích.
Mateřství jako kompetence k učitelství na základní škole
Müller, Blanka ; Dvořáčková, Jana (vedoucí práce) ; Pavlík, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá zpracováním fenoménu změny profesních drah vysokoškolsky, ale nepedagogicky vzdělaných žen, které se po mateřské/rodičovské dovolené vrací zpět do pracovního procesu. Tyto ženy, které se před mateřstvím věnovaly rozmanitým zaměstnáním, ve kterých dosahovaly i značných pracovních úspěchů a plnily si své profesní sny, se ale nevrací do svých původních povolání. Nově totiž volí pozice učitelek na základní škole. Mateřství, jako ztráta původních profesních kompetencí a současně získání nových dovedností, je tak zásadním aspektem výzkumu v souvislosti s vyučováním těchto žen na základní škole. Cílem práce je formou hloubkových rozhovorů vedených z feministické perspektivy odhalit důvody a pohnutky ke změně zaměstnání jednotlivých komunikačních partnerek, a to, do jaké míry se jedná o skutečně svobodnou volbu těchto žen, a jak se na této změně podílí rodina, stát, či veřejný diskurz. Klíčová slova Mateřství, intenzivní mateřství, slaďování pracovního a rodinného života, seberealizace, gender, feminismus, symbolické násilí, učitelství
Komparační studie čtyř romských životních příběhů
Ryvolová, Karolína ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Acton, Thomas (oponent) ; Soukup, Daniel (oponent)
Resumé Cílem této práce je skrze srovnávací analýzu čtyř romských životních příběhů z různých částí světa identifikovat rysy psaní Romů, které by bylo možné považovat za univerzálně sdílené. Komparace děl V. Vishnevského Memories of a Gypsy, M. Walshe Gypsy Boy a Gypsy Boy on the Run, I. Eliášové Naše osada a A. Gini Paťiv. Ještě víme, co je úcta přináší cenné informace o tom, jak romští autoři konstruují svou identitu a do jaké míry lze jejich práce zařadit do stávajících literárních kategorií. Romistika je multidisciplinární obor, jehož teoretická východiska i úskalí jsou rozebrána v rozsáhlém úvodu. Na příkladu rozkolu mezi tzv. primordialisty a radikálními konstruktivisty v české romistice dokladuji dvě obecnější tendence ve světových romských studiích a naznačuji svou pozici v rámci této debaty. Současně vyhodnocuji dosavadní teoretickou literaturu k tématu romského písemnictví a shledávám ji nedostatečnou. K analýze jednotlivých textů jsou zkušebně použity zavedené teoretické rámce, konkrétně postkoloniální teorie, afroamerická literární teorie, koncept orálních a typografických kultur v pojetí Waltera Onga a pojmy habitus, misrecognition a geneze literárního pole, jak je zavedl Pierre Bourdieu. Považuji je za dílčím způsobem použitelné a inspirativní, ale nikdy ne bez výhrad. Domnívám se, že do...
Stranger compliment jako forma symbolického násilí na ženách v kontextu České republiky
Švarcová, Eva ; Knotková - Čapková, Blanka (vedoucí práce) ; Pavlík, Petr (oponent)
Diplomová práce představuje sociolingvistický jev komentek, kterému v ČR není věnována dostatečná pozornost. Jedná se o formu komentáře ve veřejném prostoru mezi lidmi, kteří se neznají, nejčastěji mužem a ženou, ovšem ne výhradně. Výzkum vycházející z feministické tradice provedený formou polostrukturovaných rozhovorů s osmi participankami osvětlil, jak samy participantky tento jev chápou, a přiblížil, jak se udržuje heteronormativní uspořádání společnosti. Interpretace komentku jako formy komplimentu se opírá o diskurz ženské atraktivity a silnějšího sexuálního pudu u mužů, na něž je navázán diskurz viktimizace. Komentek může být využit k vyjádření zájmu, jako performace maskulinity či snaha performovat svou identitu. Právě rozměr komentku jako ukázka maskulinního chování spojeného s vyjádřením směrem k legitimnímu cíli, totiž atraktivní ženě, odkazuje také ke komentku jako nástroji disciplinace ženských subjektů. Participantky se shodly na tom, že komentek samy nedělají, jelikož to neshledávají za vhodné. Pokud svůj zájem projeví, po tichu ve skupině žen. Část analýzy ukázala, jak participantky využívají diskurzy při konstrukci své identity. Na jednu stranu vytvářejí diskurzy alternativní, avšak lze vypozorovat i znaky symbolického násilí mimojiné formou sebeomezování. To je jednou ze strategií,...
Komparační studie čtyř romských životních příběhů
Ryvolová, Karolína ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Acton, Thomas (oponent) ; Soukup, Daniel (oponent)
Resumé Cílem této práce je skrze srovnávací analýzu čtyř romských životních příběhů z různých částí světa identifikovat rysy psaní Romů, které by bylo možné považovat za univerzálně sdílené. Komparace děl V. Vishnevského Memories of a Gypsy, M. Walshe Gypsy Boy a Gypsy Boy on the Run, I. Eliášové Naše osada a A. Gini Paťiv. Ještě víme, co je úcta přináší cenné informace o tom, jak romští autoři konstruují svou identitu a do jaké míry lze jejich práce zařadit do stávajících literárních kategorií. Romistika je multidisciplinární obor, jehož teoretická východiska i úskalí jsou rozebrána v rozsáhlém úvodu. Na příkladu rozkolu mezi tzv. primordialisty a radikálními konstruktivisty v české romistice dokladuji dvě obecnější tendence ve světových romských studiích a naznačuji svou pozici v rámci této debaty. Současně vyhodnocuji dosavadní teoretickou literaturu k tématu romského písemnictví a shledávám ji nedostatečnou. K analýze jednotlivých textů jsou zkušebně použity zavedené teoretické rámce, konkrétně postkoloniální teorie, afroamerická literární teorie, koncept orálních a typografických kultur v pojetí Waltera Onga a pojmy habitus, misrecognition a geneze literárního pole, jak je zavedl Pierre Bourdieu. Považuji je za dílčím způsobem použitelné a inspirativní, ale nikdy ne bez výhrad. Domnívám se, že do...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.