Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2,487 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.81 vteřin. 
Subjektivní wellbeing přírodovědně nadaných dospívajících
Brožová, Barbora ; High, Radka (vedoucí práce) ; Topková, Petra (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá subjektivním wellbeingem přírodovědně nadaných dospívajících. Cílem práce je popsat subjektivní wellbeing v kontextu nadaných dospívajících a zjistit, kdy jsou tito jedinci šťastní. Jako vzorek nadaných dospívajících byli vybráni účastníci Letního odborného soustředění Běstvinka. Teoretická část se zaměřuje na různá členění wellbeingu včetně modelů a jejich srovnání, která slouží k lepší orientaci v tomto komplexním jevu. Výzkumná část práce představuje výzkumné otázky a cíle práce včetně použité metodologie. Prvním cílem práce je popsat subjektivní wellbeing nadaných dospívajících. Výzkumné otázky se zaměřují na prozkoumání subjektivního wellbiengu, prozkoumání rozdílu mezi pohlavími a mezi dvěma skupinami tábora. Další výzkumné otázky se týkají zjištění, kdy jsou nadaní dospívající šťastní a zjištění v jakém vztahu je subjektivní wellbeing a self-efficacy u tohoto výzkumného vzorku. Druhý cíl této práce je zjistit, co podporuje subjektivní wellbeing přírodovědně nadaných dospívajících. Prostřednictvím výzkumné otázky bylo zjišťováno, které konkrétní faktory podporují subjektivní wellbeing těchto jedinců. Pro popis wellbeingu byly zvoleny dotazníky PISA 2015, PISA 2018 a dotazník WHO-5, který měří subjektivní wellbeing v posledních dvou týdnech. V rámci zisku...
Nadané děti s ADHD v rodině
Němcová, Hana ; Kadrnožková, Monika (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Práce je zaměřena na tématiku dvojí výjimečnosti u dětí školního věku. Zabývá se specifiky nadaných dětí s ADHD. Cílem práce je zjistit a popsat, jak rodiny přistupují k péči o nadané děti s ADHD. Cílem je také zjistit a popsat, jakým způsobem rodiče spolupracují s dalšími institucemi a jaké zdroje informací využívají při sebevzdělávání se v této problematice. Teoretická část definuje základní pojmy nadání, mimořádné nadání, inteligence, dvojí výjimečnost a ADHD. Popisuje specifika diagnostiky a péče o nadané děti s ADHD. V empirické části bylo provedeno kvalitativní šetření prostřednictvím designu případové studie. Jako respondenti byli zvoleni rodiče žáků s dvojí výjimečností. Získaná data byla analyzována pomocí metod otevřeného kódování, tematického kódování a komparativní analýzy. Z výsledků výzkumu vyplývá, že rodičům se při péči o nadané děti s ADHD osvědčilo zavést pevný řád a strukturu a své děti motivovat pomocí odměn. K péči o tyto děti rodiče přistupují aktivně a zodpovědně. Efektivní komunikace se školou je pro rodiče velmi důležitým aspektem vzdělávání jejich dětí. Tato komunikace bývá ale v některých případech spíše problémová a část rodičů by vyžadovala aktivnější přístup školy k řešení problémů. Rodiče při sebevzdělávání ohledně problematiky dvojí výjimečnosti využívají řadu zdrojů,...
Sebehodnocení čtení u žáků 2. stupně ZŠ
Chmátalová, Anna ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá oblastí sebehodnocení čtení u žáků 2. stupně základní školy. Cílem této práce je zanalyzovat, jak se žáci 2. stupně na ZŠ hodnotí ve svém čtení a jaké vykazují čtenářské chování. Teoretická část se věnuje terminologickému vymezení pojmů vztahující se k oblasti čtenářství. Další kapitola charakterizuje pubescentního čtenáře za podpory českých a zahraničních výzkumů, který se této cílové skupině věnovaly. Dále představením koncept sebehodnocení a jeho proměny v rámci životního vývoje. Závěr je věnován specifikám čtenářského sebehodnocení. Empirická část se věnuje samotnému průběhu výzkumu od výběru respondentů přes sběr dat, po její výsledky z dotazníků a analýzy rozhovorů. V rámci empirické části byl použit Dotazník sebehodnocení čtení, který byl v českém prostředí testován u žáků 1. stupně. Dalším cílem této práce bude ověření, zda je vhodným nástrojem i u dětí 2. stupně základních škol. Dotazník byl doplněn polostrukturovanými rozhovory, které rozšířil o kvalitativní analýzu hlubší vhled do čtenářského sebeobrazu dospívajících žáků. Z vyhodnocených dotazníků získáváme informace o nízkém čtenářském sebeobrazu žáků 2. stupně ZŠ. Obsahová analýza nám odhaluje souvislost mezi rozečtenou knihou žáka, jeho oblíbeným literárním žánrem a popřípadě jeho oblíbeným předmětem ve...
Předčasné odchody studentů z vysokých škol v souvislosti se self-efficacy
Rejmanová, Lucie ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Švamberk Šauerová, Markéta (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá předčasnými odchody studentů z vysokých škol v souvislosti se self-efficacy. Předčasné odchody studentů jsou v současnosti velkým problémem u nás i ve světě. Nejvíce odchodů z vysokých škol nastává hned v prvním ročníku studia. Cílem diplomové práce bylo zjistit příčiny předčasných odchodů z vysokých škol a také to, jestli souvisí s úrovní self- efficacy. Součástí práce jsou i zkušenosti s kariérním poradenstvím. K prozkoumání této problematiky jsem v praktické části své diplomové práce využila dotazníkové šetření mající několik částí (obecná část, část týkající se předčasných odchodů a část týkající se úrovně obecné a akademické self-efficacy). Výzkumný design mé práce je převážně kvantitativní, kvalitativně byly vyhodnocovány pouze odpovědi na otevřené otázky (ty se týkaly příčin předčasných odchodů a zkušeností s kariérním poradenstvím). Výsledky výzkumu ukázaly, že předčasné odchody souvisí s úrovní obecné self-efficacy. Ve výsledcích jsou podrobněji rozepsány příčiny odchodů (Covid- 19, zdraví, rodinné důvody, náročnost studia, budoucí uplatnění, studium nesprávného oboru, negativní zkušenosti ad.) a zkušenosti s kariérním poradenstvím, které byly bohužel spíše negativní. Do budoucna by bylo dobré předcházet předčasným odchodům u studentů, kteří jsou ohroženi...
Možnosti podpory seberegulace žáků s využitím programu socio-emočního učení v ZŠ
Jánská, Adriana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Tirpák, Jan (oponent)
Stres doprovází lidstvo již od jeho vzniku, avšak zájem o toto téma i díky pandemii výrazně vzrostl až v posledních letech. Diplomová práce na téma Možnosti podpory seberegulace žáků s využitím programu socio-emočního učení se v teoretické části zabývá fungováním lidského mozku a stresem. Zaměřuje se na pomůcky a způsoby ke snižování stresu a preventivními programy zaměřující se na wellbeing ve školách. V teoretické části se též nachází kapitola zabývající se traumatem, které může být způsobeno silnou negativní stresovou zkušeností v dětství či v dospělém věku. Cílem diplomové práce je zjistit, zda využití Metodiky RRRR přispívá ke zlepšení strategie zvládání stresu. K naplnění stanoveného cíle byl zvolen mix design, neboli kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Za hlavní metodu byl zvolen akční výzkum, který se realizoval v 6. ročníku základní školy. Pro sběr dat byla zvolena metoda pozorování výzkumné třídy během realizace aktivit vybraných z Metodiky RRRR, konkrétně z dílu pro 4.-5. ročník a 6.-7. ročník základní školy. Dále bylo realizováno dotazníkově šetření s žáky výzkumné a kontrolní třídy před a po realizaci akčního výzkumu. Vyhodnocení dotazníků výzkumné a kontrolní třídy bylo zaznamenáno do sloupcových grafů. Data byla doplněna o informace získané z rozhovoru s třídní...
Ortorexie a sebezvěcňující sebepojetí
Kostelánská, Dominika ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Taušová, Jitka (oponent)
Hlavním cílem studie bylo analyzovat vztah mezi fenoménem ortorexie a sebeobjektivizací, s důrazem na doplňující proměnné, jako je intuitivní stravování, gurmánství a nezřízené stravování. Dále byla provedena analýza korelace mezi jednotlivými dimenzemi sebeobjektivizace, konkrétně hodnotou tělesného vzhledu, hodnotou duševních kvalit a hodnotou tělesné kondice. Výzkum se také zaměřil na porovnání míry sebeobjektivizace a ortorexie napříč pohlavími. Jako primární metoda sběru dat bylo zvoleno dotazníkové šetření. Výsledky naznačují existenci vztahu mezi ortorektickými tendencemi a sebeobjektivizací. Dále bylo zjištěno, že ženy skórují na škále kvantifikující sebeobjektivizaci výše než muži. Ortorexie nevykazuje spojitost s intuitivním stravováním ani s nezřízenými stravováním, nicméně vykazuje slabou pozitivní korelaci s gurmánským přístupem ke stravování. Sebeobjektivizace nesouvisí s intuitivním stravováním, avšak prokazuje vztah k nezřízenému stravování. Mezi gurmánstvím a sebeobjektivizací nebyl zjištěn prakticky žádný vztah. Dimenze hodnota tělesné kondice vykazuje pozitivní korelaci s dimenzemi hodnota duševních kvalit a hodnota tělesného vzhledu, přičemž hodnota duševních kvalit a hodnota tělesného vzhledu korelují v menší míře. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že programy zaměřené na...
Psychohygiena zdravotnického záchranáře
POSPÍŠILOVÁ, Erika
Tato studie se zaměřuje na psychohygienu zdravotnických záchranářů s cílem porozumět profesní náročnosti na jejich duševní zdraví a pohodu. V rámci práce bylo analyzováno faktory stresu, syndrom vyhoření, duševní zdraví. Vliv stresu na jeho osobu, duševní hygienou a sebepéčí. Hlavním cílem práce bylo zjištění vnímání psychické náročnosti práce zdravotnických záchranářů vpřednemocniční péči. Teoretická část práce je zaměřena na problematiku duševních poruch, vlivu stresu a jeho působení na zdravotnické záchranáře. Praktická část nalézá odpovědi na předem stanovené hypotézy prostřednictvím výzkumu. Výzkum byl založený na dotazníkovém šetření, které bylo umístěno mezi zdravotnické záchranáře. Na základě výzkumu jsme zjistili, že mnoho záchranářů trpí stresovými situacemi spojenými s jejich prací, což může mít negativní dopad na jejich duševní zdraví a pohodu. Neprokázali jsme žádný signifikační rozdíl ve vnímání psychické náročnosti mezi pohlavími. Nebyl zjištěn rozdíl vnímání psychické náročnosti z pohledu délky praxe. Zjistili jsme, jaké různé aktivity zdravotničtí záchranáři provádějí pro svoji duševní hygienu. Výsledky naznačují, že poskytování podpory pro zvládání stresu a péči o duševní zdraví je nezbytné pro zdravotnické záchranáře v jejich profesním životě. Závěry této studie mohou přispět k lepšímu porozumění záchranářů a podpory jejich duševního zdraví a pohody v pracovním prostředí. V závěru bakalářské práce jsou kromě shrnutí výsledků výzkumu a zhodnocení naplnění cílů také uvedena doporučení pro současnou praxi zdravotnických záchranářů, které jsou odvozena z nalezených poznatků.
Sebeobrana pro zdravotnický personál Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje
ZELENKOVÁ, Iva
Tématem bakalářské práce je "Sebeobrana pro zdravotnický personál Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje". Tato práce se zabývá různými možnostmi sebeobrany - jak fyzické, tak verbální - použitelnými pro zneškodnění agresora. Teoretická část je zaměřena na současný stav napadání výjezdových posádek. Dále zahrnuje výcvik zdravotnických záchranářů včetně spolupráce s policií ČR, a také jsou zde uvedeny některé faktory, které mohou značně ohrozit zdravotnické pracovníky při výkonu povolání. V teoretické části jsou zahrnuté jak základy sebeobrany verbální, tak fyzické včetně postupu jednoduchých obranných technik, například proti kopům, úchopům nebo škrcení. Nelze-li útok anulovat pomocí sebeobrany, máme řadu obranných prostředků použitelných proti agresorovi. Takové řešení konfliktu s sebou nese mnohá rizika i v oblasti trestního práva, a proto je poslední kapitola teoretické části věnována právní legislativě. Data ke zpracování praktické části byla získána formou kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaného rozhovoru s 10 zaměstnanci Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje. Zjišťovali jsme, zda mají zkušenosti s verbálním či fyzickým napadením, jakým způsobem se připravují na možné napadení a zda mají nějaké sebeobranné prostředky, kterými by mohli odvrátit hrozící útok během výkonu svého povolání. Z výsledků šetření je patrné, že spolupráce s Policií ČR a včasné odhalení nebezpečné situace zdravotnického operačního střediska bývá klíčové. Všech 10 respondentů má zkušenost s verbální agresí, polovina i s fyzickou. Pár respondentů projevilo zájem o kurzy sebeobrany a ti, kteří se udržují v kondici pohybem, mají zájem o příspěvky na sportovní aktivity Tato práce může sloužit jako edukační materiál pro zdravotnické pracovníky nebo jako zdroj informací v oblasti sebeobrany a bezpečnosti na území Jihočeského kraje.
Aplikace Dunning-Krugerova efektu v personalistice
KRIŽKOVÁ, Miroslava
Cílem této práce je aplikovat Dunning-Krugerova efekt, kognitivní zkreslení, při kterém mají jedinci s omezenými odbornými znalostmi tendenci své schopnosti přeceňovat, jako nástroj hodnocení dovedností při výběru zaměstnanců. V teoretické části je zkoumán a vysvětlen Dunning-Krugerův, rozebrána původní studie a uvedeny další příklady Dunning-Krugerova efektu z jiných studií. Dále je zde vymezena teorie související s problematikou personalistiky. V praktické části jsou zkoumány konkrétní oblasti testování a proveden experiment na studentech, kterým jsou zadány testy s cílem zjistit jejich schopnost správně vyhodnotit své schopnosti v oblastech sociální inteligence, anglického jazyka a logického uvažování. Na základě výsledků jsou zkoumány rozdíly mezi úspěšností studentů v testech a jejich sebehodnocením. V diskusi a závěru jsou interpretovány výsledky a navržena doporučení personalistům. Ze zjištění vyplývá, že efekt se nejvýrazněji projevuje při sebe odhadu schopností sociální inteligence a angličtiny. Jako nejspolehlivější se ukázalo sebehodnocení logických schopností.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 2,487 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.