Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Molekulárně genetická analýza vzácných onemocnění oka v romské populaci na území České republiky
Rysková, Natálie ; Lišková, Petra (vedoucí práce) ; Klímová, Aneta (oponent)
Romové jsou největší a nejrozšířenější nadnárodní etnickou komunitou. Česká republika odhaduje jejich 2% zastoupení ve své populaci. Vzhledem k vysoké míře endogamie jsou spektrum a frekvence dědičných onemocnění v romské populaci odlišné od populace většinové. Hereditární onemocnění oka jsou jednou z nejčastějších příčin nevidomosti u dětí a mladších dospělých a představují tak významnou socioekonomickou zátěž. Cílem práce byla molekulárně genetická analýza dědičných onemocnění postihující zrak včetně kombinovaných vad a syndromů u jedinců romského původu a stanovení frekvence detekovaných patogenních variant v této populaci. Molekulárně genetická analýza 17 rodin byla provedena pomocí přímého a celoexomového sekvenování. V rámci mezinárodní spolupráce byla dále stanovena jejich vzájemná míra příbuznosti pomocí programu PLINK. Frekvence vybraných variant byla sledována na kontrolním souboru 156 romských exomů a genomů. Spektrum chorob v analyzovaném souboru zahrnovalo různé dystrofie sítnice, primární kongenitální glaukom, Usherův syndrom, neuronální ceroidní lipofuscinózu, Noonanův syndrom, nanoftalmus a syndrom kongenitální katarakty, faciálního dysmorfismu a demyelinizační neuropatie. Výsledky diplomové práce naznačují, že romská populace žijící na území České republiky má vyšší riziko vzniku...
Specifika romské populace zpracovaná metodami a technikami dramatické výchovy
Blovská, Markéta ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem multikulturní výchovy zpracovaným metodami a technikami dramatické výchovy. Teoretická část pojednává o dramatické výchově, jejích cílech, metodách a technikách a jejím zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Dále o romské populaci a tím, co je pro ní specifické, multikulturní výchově, jejích cílech a zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části se pomocí strukturovaného dramatu snažím přiblížit žákům mladšího školního věku historii, kulturu, hodnoty a způsob života romské populace, která je v České republice ovlivněna asimilační politikou minulého století. Touto lekcí dramatické výchovy zaměřené na poznávání specifik Romů se snažím předcházet nebo ovlivnit předsudky. Tuto národnostní menšinu jsem zvolila proto, že je v České republice největší a váže se k ní asi nejvíce předsudků. Klíčová slova dramatická výchova, strukturované drama, multikulturní výchova, romská populace, kultura a historie Romů, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, mladší školní věk
Sociokulturně znevýhodněné prostředí a jeho vliv na dítě předškolního věku
Holubová, Petra ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Předkládaná práce popisuje situaci části obyvatelstva České republiky, které je v současnosti považované za sociálně a kulturně znevýhodněné, a snaží se pojmenovat faktory ohrožující zdravý a harmonický vývoj dětí předškolního věku, které v takovém prostředí vyrůstají. Uvádí způsob ochrany dětí na mezinárodní úrovni s návazností státních norem, zabývá se postavením příslušníků národnostních etnik v rámci České republiky, a následně se soustředí na romskou minoritu. Na příkladu vybrané městské části Prahy popisuje způsob života romské minority, soužití s většinovou společností, popisuje zvláštnosti v používání romského etnolektu. Uvádí možné příčiny vzniku vyloučených lokalit a rizika s tím spojená v oblasti sociální a zdravotní pro romské obyvatele, kteří se v těchto místech koncentrují. Věnuje se oblasti školství a přístupu ke vzdělávání dětí předškolního věku ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, legislativním a podpůrným opatřením. Popisuje sociální determinanty zdraví a jejich projevy v romské populaci v České republice. V praktické části je výzkum zaměřený na vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, které docházejí do přípravných ročníků základní školy v městské části Prahy 5. V rámci šetření jsou stanoveny parciální výzkumné cíle, které mají přinést odpověď na otázku,...
Specifika romské populace zpracovaná metodami a technikami dramatické výchovy
Blovská, Markéta ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem multikulturní výchovy zpracovaným metodami a technikami dramatické výchovy. Teoretická část pojednává o dramatické výchově, jejích cílech, metodách a technikách a jejím zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Dále o romské populaci a tím, co je pro ní specifické, multikulturní výchově, jejích cílech a zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části se pomocí strukturovaného dramatu snažím přiblížit žákům mladšího školního věku historii, kulturu, hodnoty a způsob života romské populace, která je v České republice ovlivněna asimilační politikou minulého století. Touto lekcí dramatické výchovy zaměřené na poznávání specifik Romů se snažím předcházet nebo ovlivnit předsudky. Tuto národnostní menšinu jsem zvolila proto, že je v České republice největší a váže se k ní asi nejvíce předsudků. Klíčová slova dramatická výchova, strukturované drama, multikulturní výchova, romská populace, kultura a historie Romů, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, mladší školní věk
Sociokulturně znevýhodněné prostředí a jeho vliv na dítě předškolního věku
Holubová, Petra ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Předkládaná práce popisuje situaci části obyvatelstva České republiky, které je v současnosti považované za sociálně a kulturně znevýhodněné, a snaží se pojmenovat faktory ohrožující zdravý a harmonický vývoj dětí předškolního věku, které v takovém prostředí vyrůstají. Uvádí způsob ochrany dětí na mezinárodní úrovni s návazností státních norem, zabývá se postavením příslušníků národnostních etnik v rámci České republiky, a následně se soustředí na romskou minoritu. Na příkladu vybrané městské části Prahy popisuje způsob života romské minority, soužití s většinovou společností, popisuje zvláštnosti v používání romského etnolektu. Uvádí možné příčiny vzniku vyloučených lokalit a rizika s tím spojená v oblasti sociální a zdravotní pro romské obyvatele, kteří se v těchto místech koncentrují. Věnuje se oblasti školství a přístupu ke vzdělávání dětí předškolního věku ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, legislativním a podpůrným opatřením. Popisuje sociální determinanty zdraví a jejich projevy v romské populaci v České republice. V praktické části je výzkum zaměřený na vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, které docházejí do přípravných ročníků základní školy v městské části Prahy 5. V rámci šetření jsou stanoveny parciální výzkumné cíle, které mají přinést odpověď na otázku,...
Romany population in Slovakia and possibilities of its forecasting
Šprocha, Branislav ; Kučera, Tomáš (vedoucí práce) ; Šídlo, Luděk (oponent) ; Kalibová, Květa (oponent)
Populácia Rómov na Slovensku a možnosti jej prognózovania Abstrakt Cieľom tejto práce je analyzovať a zhodnotiť demografickú reprodukciu rómskej populácie na Slovensku. V prvej časti práce je pozornosť zameraná na analýzu demografických procesov a tiež vybraných populačných štruktúr. Základ práce spočíva predovšetkým v popise plodnosti a úmrtnosti. Okrem toho analyzujeme tiež umelú a spontánnu potratovosť a zdravotný stav Rómov. Z pohľadu populačných štruktúr bola naša pozornosť venovaná najmä štruktúre podľa veku, rodinného stavu a najvyššieho dosiahnutého vzdelania. Dôležitou pre celkové pochopenie reprodukčného správania je tiež charakteristika rómskej rodiny. Na základe týchto poznatkov bola vypracovaná prognóza Rómov na Slovensku pre obdobie rokov 1981-2030. Práca tak chce predovšetkým poukázať na zmeny v reprodukčnom správaní rómskej populácie na Slovensku a jej možný vývoj do budúcnosti. Kľúčové slová: rómska populácia, plodnosť, úmrtnosť, potratovosť, zdravotný stav, rómska rodina, populačné štruktúry, projekcia, Slovenská republika
Romská populace východního Slovenska v 80. letech 20. století - vybrané aspekty studia
MACHOVÁ, Petra
Bakalářská práce se zaměřuje na charakteristiku romského obyvatelstva na východním Slovensku obecně, a zvlášť podrobně v okrese Trebišov. V prvních částech práce je rozebírána odborná literatura a dostupné statistické prameny evidující romskou populaci v rámci východního Slovenska. Metodologická část práce umožňuje náhled na způsob zpracování uváděných statistických dat. V dalších kapitolách jsou vyzdviženy historicko-etnografické souvislosti, týkající se romské populace a blíže specifikováno zkoumané území. Za stěžejní části práce jsou považovány kapitoly vycházející ze statistické evidence romského obyvatelstva okresními národními výbory v letech 1982-1988. Primárním cílem bakalářské práce bylo tuto evidenci přepsat do digitální podoby a zhodnotit situaci romského obyvatelstva z hlediska počtu, podílu, pohlavní a věkové struktury, ekonomické aktivity a bydlení. Součástí analytické části práce je také charakteristika vývoje počtu Romů na východním Slovensku od konce 19. století.
Sociální vyloučení ve městě Prachatice
MRÁZ, Pavel
Práce se zabývá rozborem vývoje bydlení a života romské populace ve městě Prachatice v období od roku 2010 do současné doby. V bakalářské práci byl proveden za pomoci dostupné odborné literatury, internetových zdrojů a dokumentů města Prachatic rozbor dané problematiky a dále bylo provedeno výzkumné šetření v lokalitě Krumlovská čp. 39, Prachatice. Cílem provedeného výzkumného šetření bylo zjistit názor romských obyvatel lokality Krumlovská čp. 39 Prachatice, jak vnímají kvalitu bydlení a života v této lokalitě, dostupnost k sociálním službám a své postavení jako občanů města. Výzkumné šetření bylo realizováno formou rozhovorů, dotazováni byli obyvatelé výše uvedené lokality města Prachatic.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.