|
Molekulárně genetická analýza vzácných onemocnění oka v romské populaci na území České republiky
Rysková, Natálie ; Lišková, Petra (vedoucí práce) ; Klímová, Aneta (oponent)
Romové jsou největší a nejrozšířenější nadnárodní etnickou komunitou. Česká republika odhaduje jejich 2% zastoupení ve své populaci. Vzhledem k vysoké míře endogamie jsou spektrum a frekvence dědičných onemocnění v romské populaci odlišné od populace většinové. Hereditární onemocnění oka jsou jednou z nejčastějších příčin nevidomosti u dětí a mladších dospělých a představují tak významnou socioekonomickou zátěž. Cílem práce byla molekulárně genetická analýza dědičných onemocnění postihující zrak včetně kombinovaných vad a syndromů u jedinců romského původu a stanovení frekvence detekovaných patogenních variant v této populaci. Molekulárně genetická analýza 17 rodin byla provedena pomocí přímého a celoexomového sekvenování. V rámci mezinárodní spolupráce byla dále stanovena jejich vzájemná míra příbuznosti pomocí programu PLINK. Frekvence vybraných variant byla sledována na kontrolním souboru 156 romských exomů a genomů. Spektrum chorob v analyzovaném souboru zahrnovalo různé dystrofie sítnice, primární kongenitální glaukom, Usherův syndrom, neuronální ceroidní lipofuscinózu, Noonanův syndrom, nanoftalmus a syndrom kongenitální katarakty, faciálního dysmorfismu a demyelinizační neuropatie. Výsledky diplomové práce naznačují, že romská populace žijící na území České republiky má vyšší riziko vzniku...
|
|
Specifika romské populace zpracovaná metodami a technikami dramatické výchovy
Blovská, Markéta ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem multikulturní výchovy zpracovaným metodami a technikami dramatické výchovy. Teoretická část pojednává o dramatické výchově, jejích cílech, metodách a technikách a jejím zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Dále o romské populaci a tím, co je pro ní specifické, multikulturní výchově, jejích cílech a zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části se pomocí strukturovaného dramatu snažím přiblížit žákům mladšího školního věku historii, kulturu, hodnoty a způsob života romské populace, která je v České republice ovlivněna asimilační politikou minulého století. Touto lekcí dramatické výchovy zaměřené na poznávání specifik Romů se snažím předcházet nebo ovlivnit předsudky. Tuto národnostní menšinu jsem zvolila proto, že je v České republice největší a váže se k ní asi nejvíce předsudků. Klíčová slova dramatická výchova, strukturované drama, multikulturní výchova, romská populace, kultura a historie Romů, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, mladší školní věk
|
|
Sociokulturně znevýhodněné prostředí a jeho vliv na dítě předškolního věku
Holubová, Petra ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Předkládaná práce popisuje situaci části obyvatelstva České republiky, které je v současnosti považované za sociálně a kulturně znevýhodněné, a snaží se pojmenovat faktory ohrožující zdravý a harmonický vývoj dětí předškolního věku, které v takovém prostředí vyrůstají. Uvádí způsob ochrany dětí na mezinárodní úrovni s návazností státních norem, zabývá se postavením příslušníků národnostních etnik v rámci České republiky, a následně se soustředí na romskou minoritu. Na příkladu vybrané městské části Prahy popisuje způsob života romské minority, soužití s většinovou společností, popisuje zvláštnosti v používání romského etnolektu. Uvádí možné příčiny vzniku vyloučených lokalit a rizika s tím spojená v oblasti sociální a zdravotní pro romské obyvatele, kteří se v těchto místech koncentrují. Věnuje se oblasti školství a přístupu ke vzdělávání dětí předškolního věku ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, legislativním a podpůrným opatřením. Popisuje sociální determinanty zdraví a jejich projevy v romské populaci v České republice. V praktické části je výzkum zaměřený na vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, které docházejí do přípravných ročníků základní školy v městské části Prahy 5. V rámci šetření jsou stanoveny parciální výzkumné cíle, které mají přinést odpověď na otázku,...
|
|
Specifika romské populace zpracovaná metodami a technikami dramatické výchovy
Blovská, Markéta ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem multikulturní výchovy zpracovaným metodami a technikami dramatické výchovy. Teoretická část pojednává o dramatické výchově, jejích cílech, metodách a technikách a jejím zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Dále o romské populaci a tím, co je pro ní specifické, multikulturní výchově, jejích cílech a zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části se pomocí strukturovaného dramatu snažím přiblížit žákům mladšího školního věku historii, kulturu, hodnoty a způsob života romské populace, která je v České republice ovlivněna asimilační politikou minulého století. Touto lekcí dramatické výchovy zaměřené na poznávání specifik Romů se snažím předcházet nebo ovlivnit předsudky. Tuto národnostní menšinu jsem zvolila proto, že je v České republice největší a váže se k ní asi nejvíce předsudků. Klíčová slova dramatická výchova, strukturované drama, multikulturní výchova, romská populace, kultura a historie Romů, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, mladší školní věk
|
|
Sociokulturně znevýhodněné prostředí a jeho vliv na dítě předškolního věku
Holubová, Petra ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Předkládaná práce popisuje situaci části obyvatelstva České republiky, které je v současnosti považované za sociálně a kulturně znevýhodněné, a snaží se pojmenovat faktory ohrožující zdravý a harmonický vývoj dětí předškolního věku, které v takovém prostředí vyrůstají. Uvádí způsob ochrany dětí na mezinárodní úrovni s návazností státních norem, zabývá se postavením příslušníků národnostních etnik v rámci České republiky, a následně se soustředí na romskou minoritu. Na příkladu vybrané městské části Prahy popisuje způsob života romské minority, soužití s většinovou společností, popisuje zvláštnosti v používání romského etnolektu. Uvádí možné příčiny vzniku vyloučených lokalit a rizika s tím spojená v oblasti sociální a zdravotní pro romské obyvatele, kteří se v těchto místech koncentrují. Věnuje se oblasti školství a přístupu ke vzdělávání dětí předškolního věku ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, legislativním a podpůrným opatřením. Popisuje sociální determinanty zdraví a jejich projevy v romské populaci v České republice. V praktické části je výzkum zaměřený na vzdělávání dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, které docházejí do přípravných ročníků základní školy v městské části Prahy 5. V rámci šetření jsou stanoveny parciální výzkumné cíle, které mají přinést odpověď na otázku,...
|
|
Romany population in Slovakia and possibilities of its forecasting
Šprocha, Branislav ; Kučera, Tomáš (vedoucí práce) ; Šídlo, Luděk (oponent) ; Kalibová, Květa (oponent)
Populácia Rómov na Slovensku a možnosti jej prognózovania Abstrakt Cieľom tejto práce je analyzovať a zhodnotiť demografickú reprodukciu rómskej populácie na Slovensku. V prvej časti práce je pozornosť zameraná na analýzu demografických procesov a tiež vybraných populačných štruktúr. Základ práce spočíva predovšetkým v popise plodnosti a úmrtnosti. Okrem toho analyzujeme tiež umelú a spontánnu potratovosť a zdravotný stav Rómov. Z pohľadu populačných štruktúr bola naša pozornosť venovaná najmä štruktúre podľa veku, rodinného stavu a najvyššieho dosiahnutého vzdelania. Dôležitou pre celkové pochopenie reprodukčného správania je tiež charakteristika rómskej rodiny. Na základe týchto poznatkov bola vypracovaná prognóza Rómov na Slovensku pre obdobie rokov 1981-2030. Práca tak chce predovšetkým poukázať na zmeny v reprodukčnom správaní rómskej populácie na Slovensku a jej možný vývoj do budúcnosti. Kľúčové slová: rómska populácia, plodnosť, úmrtnosť, potratovosť, zdravotný stav, rómska rodina, populačné štruktúry, projekcia, Slovenská republika
|
|
Romská populace východního Slovenska v 80. letech 20. století - vybrané aspekty studia
MACHOVÁ, Petra
Bakalářská práce se zaměřuje na charakteristiku romského obyvatelstva na východním Slovensku obecně, a zvlášť podrobně v okrese Trebišov. V prvních částech práce je rozebírána odborná literatura a dostupné statistické prameny evidující romskou populaci v rámci východního Slovenska. Metodologická část práce umožňuje náhled na způsob zpracování uváděných statistických dat. V dalších kapitolách jsou vyzdviženy historicko-etnografické souvislosti, týkající se romské populace a blíže specifikováno zkoumané území. Za stěžejní části práce jsou považovány kapitoly vycházející ze statistické evidence romského obyvatelstva okresními národními výbory v letech 1982-1988. Primárním cílem bakalářské práce bylo tuto evidenci přepsat do digitální podoby a zhodnotit situaci romského obyvatelstva z hlediska počtu, podílu, pohlavní a věkové struktury, ekonomické aktivity a bydlení. Součástí analytické části práce je také charakteristika vývoje počtu Romů na východním Slovensku od konce 19. století.
|
|
Sociální vyloučení ve městě Prachatice
MRÁZ, Pavel
Práce se zabývá rozborem vývoje bydlení a života romské populace ve městě Prachatice v období od roku 2010 do současné doby. V bakalářské práci byl proveden za pomoci dostupné odborné literatury, internetových zdrojů a dokumentů města Prachatic rozbor dané problematiky a dále bylo provedeno výzkumné šetření v lokalitě Krumlovská čp. 39, Prachatice. Cílem provedeného výzkumného šetření bylo zjistit názor romských obyvatel lokality Krumlovská čp. 39 Prachatice, jak vnímají kvalitu bydlení a života v této lokalitě, dostupnost k sociálním službám a své postavení jako občanů města. Výzkumné šetření bylo realizováno formou rozhovorů, dotazováni byli obyvatelé výše uvedené lokality města Prachatic.
|