Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prevence komerčního sexuálního zneužívání dětí jako pedagogický problém
Polívková, Lucie ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Práce se věnuje problematice komerčního sexuálního zneužívání a jeho prevenci ve školách a v rodině. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení pojmů, které se k tématu váží. Seznamuje čtenáře s výskytem problematiky v ČR, legislativou a dále vztahem k problematice prevence ve škole a rodině. Také představuje preventivní programy v ČR. Problematika prevence byla mapována za využití dotazníkového šetření a na jeho základě došlo k porovnání získaných dat s předpoklady. Závěrem jsou vysloveny řešení, které mohou pomoci pedagogům v prevenci. Klíčová slova Dítě; sexuální zneužívání; syndrom CAN; syndrom CSA; Úmluva o právech dítěte; formy; následky sexuálního zneužívání; oběť; pachatel; rodina; škola; výslech dětí; demonstrační pomůcky; prevence;
Psychological aspects of interviewing in criminal prosecution
Kostelníková, Zuzana ; Boukalová, Hedvika (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
1 Abstrakt Predkladaná práca sa zaoberá vypočúvaním detských svedkov a jeho výsledkom vo forme výpovedi. Mapuje vývojové špecifiká detí relevantné v priebehu vypočúvania. Ďalej ponúka prehľad špecifických postupov, ktoré zohľadňujú nároky vyplývajúce z práce s touto skupinou svedkov. Najväčší dôraz práca kladie na metódu kognitívneho interview vytvorenú Geiselmanom a Fisherom (1992) a možnostiam jej využitia u detí. Praktická časť sa v jednej rovine venuje overeniu vhodnosti špecifickej metódy - kognitívneho interview pre účely vypočúvania u detí v predškolskom veku. Druhá rovina mapuje vývojovo špecifické prejavy detí v priebehu takto vedeného rozhovoru. Vďaka analýze dvadsiatich rozhovorov bolo možné identifikovať špecifiká prejavujúce sa tak v kognitívnej oblasti, ako aj v oblasti sociálnych schopností a zachytiť ich konkrétnu podobu. V následnom kroku boli výpovede detí posudzované z hľadiska použitej metódy. Na danej vzorke sa ukázali kvalitatívne ale aj kvantitatívne rozdiely obsahu výpovede v jednotlivých fázach. Pričom ako ideálna pre získanie presnej a detailnej výpovede sa ukazuje kombinácia fázy voľnej výpovede a fázy špecifických otázok. Kľúčové slová: vypočúvanie detí, metóda kognitívneho interview, detský svedok, výsluchové metódy
Zvláštnosti výslechu dětí
Králová, Jarmila ; Musil, Jan (vedoucí práce) ; Krupička, Jiří (oponent)
Cílem této práce bylo popsat hlavní rozdíly mezi výslechem dospělých a dětí. Tato práce je rozdělena do šesti kapitol, úvodu a závěru. První kapitola vymezuje pojem dítě v českém právním řádu a v mezinárodních úmluvách. Druhá kapitola popisuje specifika a problémy jednotlivých vývojových období dětí. Třetí kapitola vykládá výslech obecně. Úprava výslechu je obsažena v mnoha právních předpisech. Zaměřuji se na ustanovení související zejména s trestním právem. Další část této kapitoly souvisí s výslechem a kriminalistikou, zejména jak se připravit na výslech, stádia výslechu a taktiky jeho provádění. Také zmíním forenzní psychologii, která pomáhá a doplňuje kriminalistiku vlastními metodami a zjištěními. Čtvrtá kapitola se věnuje výpovědi. V první části obecně, druhá část popisuje proces utváření výpovědi a faktory, které mohou tento proces ovlivňovat od samotné události, až po její zaznamenání vyslýchajícím. Pátá kapitola se zabývá zvláštnostmi výslechu dětí. Jedním z faktorů, který výslech ovlivňují, je prostředí, kde výslech probíhá. Z tohoto důvodů jsou zřizovány speciální výslechové místnosti, které mohou napomoci komunikaci mezi vyslýchajícím a dítětem. Jsou vybaveny hračkami, nábytkem atd., které pomohou dítěti cítit se pohodlněji a více v bezpečí, tyto místnosti mají také technické vybavení...
Psychological aspects of interviewing in criminal prosecution
Kostelníková, Zuzana ; Boukalová, Hedvika (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
1 Abstrakt Predkladaná práca sa zaoberá vypočúvaním detských svedkov a jeho výsledkom vo forme výpovedi. Mapuje vývojové špecifiká detí relevantné v priebehu vypočúvania. Ďalej ponúka prehľad špecifických postupov, ktoré zohľadňujú nároky vyplývajúce z práce s touto skupinou svedkov. Najväčší dôraz práca kladie na metódu kognitívneho interview vytvorenú Geiselmanom a Fisherom (1992) a možnostiam jej využitia u detí. Praktická časť sa v jednej rovine venuje overeniu vhodnosti špecifickej metódy - kognitívneho interview pre účely vypočúvania u detí v predškolskom veku. Druhá rovina mapuje vývojovo špecifické prejavy detí v priebehu takto vedeného rozhovoru. Vďaka analýze dvadsiatich rozhovorov bolo možné identifikovať špecifiká prejavujúce sa tak v kognitívnej oblasti, ako aj v oblasti sociálnych schopností a zachytiť ich konkrétnu podobu. V následnom kroku boli výpovede detí posudzované z hľadiska použitej metódy. Na danej vzorke sa ukázali kvalitatívne ale aj kvantitatívne rozdiely obsahu výpovede v jednotlivých fázach. Pričom ako ideálna pre získanie presnej a detailnej výpovede sa ukazuje kombinácia fázy voľnej výpovede a fázy špecifických otázok. Kľúčové slová: vypočúvanie detí, metóda kognitívneho interview, detský svedok, výsluchové metódy
Zvláštnosti výslechu dětí
Králová, Jarmila ; Musil, Jan (vedoucí práce) ; Krupička, Jiří (oponent)
Cílem této práce bylo popsat hlavní rozdíly mezi výslechem dospělých a dětí. Tato práce je rozdělena do šesti kapitol, úvodu a závěru. První kapitola vymezuje pojem dítě v českém právním řádu a v mezinárodních úmluvách. Druhá kapitola popisuje specifika a problémy jednotlivých vývojových období dětí. Třetí kapitola vykládá výslech obecně. Úprava výslechu je obsažena v mnoha právních předpisech. Zaměřuji se na ustanovení související zejména s trestním právem. Další část této kapitoly souvisí s výslechem a kriminalistikou, zejména jak se připravit na výslech, stádia výslechu a taktiky jeho provádění. Také zmíním forenzní psychologii, která pomáhá a doplňuje kriminalistiku vlastními metodami a zjištěními. Čtvrtá kapitola se věnuje výpovědi. V první části obecně, druhá část popisuje proces utváření výpovědi a faktory, které mohou tento proces ovlivňovat od samotné události, až po její zaznamenání vyslýchajícím. Pátá kapitola se zabývá zvláštnostmi výslechu dětí. Jedním z faktorů, který výslech ovlivňují, je prostředí, kde výslech probíhá. Z tohoto důvodů jsou zřizovány speciální výslechové místnosti, které mohou napomoci komunikaci mezi vyslýchajícím a dítětem. Jsou vybaveny hračkami, nábytkem atd., které pomohou dítěti cítit se pohodlněji a více v bezpečí, tyto místnosti mají také technické vybavení...
Zvláštnosti výslechu dětí
Kubalíková, Lenka ; Konrád, Zdeněk (vedoucí práce) ; Čírtková, Ludmila (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje problematice výslechu dětí - konkrétně osob mladších 15 let v pozicích obětí a svědků trestných činů. Výslech dětí vyžaduje značné úsilí vyslýchajícího - především trpělivost a značnou míru empatie. Důležité jsou také předchozí zkušenosti a vědomí, že každý případ je individuální, a ke každému dítěti je proto nutné přistupovat odlišně. Cílem vyslýchajícího je zjistit od dítěte relevantní informace a přitom zabránit sekundární viktimizaci dítěte. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické části. Teoretická část se zabývá především českou právní úpravou problematiky, specifiky dětské osobnosti (ontogenezí, temperamentem a charakterem dětí) a metodikou výslechu (rozebírá jednotlivá stadia výslechu; dokumentaci průběhu výpovědi; osoby účastnící se výslechu a možné chyby, kterých se mohou dopouštět). Velký důraz je zde kladen na vhodné výslechové prostředí, přístup k dětem a předcházení sekundární viktimizaci. Práce neopomíjí ani specifické problémy spojené s výslechem, jako je například lživě vypovídající dítě, či dítě, které si nedokáže na předmětné události vzpomenout - v obou případech nabízí práce objasnění příčin, možná řešení a metodiku přístupu k těmto dětem. Pozornost je zaměřena také na používání demonstračních pomůcek - panenek Jája a Pája - kromě...
Sexuální zneužívání dítěte v rodinném prostředí - zvláštnosti výslechu
Vajsová, Martina ; Čírtková, Ludmila (vedoucí práce) ; Konrád, Zdeněk (oponent)
Resumé Cílem diplomové práce je charakterizovat problematiku výslechu jako oběti trestné činnosti. Důvodem výzkumu je skutečnost, že i přes novely v trestním řádu není dostatečně vyřešena otázka systematiky výslechu dítěte a její realizace v praxi. Práce se skládá ze čtyř kapitol, přičemž každá kapitola se zabývá různými aspekty výslechu sexuálně zneužitého dítěte. První kapitola je úvodní a je rozdělena do čtyř částí. První a druhá část obsahuje krátký historický exkurz, definuje pojem sexuálního zneužívání a jeho formy. Třetí část pojednává o syndromu CAN a jeho pět kategoriích. Čtvrtá část se soustředí na výskyt jevu sexuálního zneužívání v České republice, jeho latenci a postavení výchovných zařízení u této problematiky. Druhá kapitola se zabývá příslušnou legislativou České republiky a Evropské unie. První dvě části definují trestné činy podle českého trestního zákoníku. Třetí a čtvrtá část se věnuje problematice z hlediska mezinárodních dohod a intervencí Evropské unie. Poslední část obsahuje srovnání českého a francouzského systému ochrany dětí včetně krátkého zhodnocení. Ve třetí kapitole je podrobně rozebrána problematika sexuálního zneužívání v rodinném prostředí. Kapitola je rozdělena do pěti částí. První část se věnuje rizikovým rodinám, rizikovým faktorům, jakožto i problému nezneužívajícího...
Prevence komerčního sexuálního zneužívání dětí jako pedagogický problém
Polívková, Lucie ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Práce se věnuje problematice komerčního sexuálního zneužívání a jeho prevenci ve školách a v rodině. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení pojmů, které se k tématu váží. Seznamuje čtenáře s výskytem problematiky v ČR, legislativou a dále vztahem k problematice prevence ve škole a rodině. Také představuje preventivní programy v ČR. Problematika prevence byla mapována za využití dotazníkového šetření a na jeho základě došlo k porovnání získaných dat s předpoklady. Závěrem jsou vysloveny řešení, které mohou pomoci pedagogům v prevenci. Klíčová slova Dítě; sexuální zneužívání; syndrom CAN; syndrom CSA; Úmluva o právech dítěte; formy; následky sexuálního zneužívání; oběť; pachatel; rodina; škola; výslech dětí; demonstrační pomůcky; prevence;

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.