Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 23 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Diagnosis and progress monitoring of Parkinson’s disease using dysgraphia analysis methods
Markovič, Michal ; Galáž, Zoltán (oponent) ; Mekyska, Jiří (vedoucí práce)
Parkinson’s disease causes among other symptoms also writing disorder. Parkinson's dysgrafia is disease the writing of parkinsonics. The aim of the work is to show the importance of examinig the parametres of Parkinson's dysgrafia and to find writing parametres, which could distinguish healthy subjects from the pacient and also it could monitoring progress of pakinson's disease. Some of the parametrs showed marked differences and therefore could distinguish healthy people from those with Parkinson’s disease.
Application for mastering of handwriting
Gradoš, Matej ; Gavenčiak, Michal (oponent) ; Mekyska, Jiří (vedoucí práce)
Writing is an activity that accompanies us almost every day from a very young age. Children begin to familiarize themselves with the proper grip of a writing tool as early as preschool, primarily through activities related to drawing. Upon entering the early grades of elementary school, children start writing and practice it in special notebooks called „písanka“. Mastering this skill requires a strong connection between fine motor skills and perceptual abilities. The aim of this bachelor’s thesis is to transfer writing practice to an online environment and design an application for Apple iPad tablets with the Apple Pencil stylus, which enables children to engage in self-study through interactive means, ranging from tracing curves and basic letter elements to writing complete words. By creating a database of exercises, we can supplement traditional printed exercise book and thus monitor not only the result of handwriting but also its entire progression, capturing data on pen movement, tilt, and pressure The data obtained this way serves as an excellent tool for improvement and gaining confidence in writing.
Návrh a pilotní ověření domácího programu grafomotoriky pro seniory
Tomášová, Simona ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bc. Simona Tomášová Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc Název bakalářské práce: Návrh a pilotní ověření domácího programu grafomotoriky pro seniory Abstrakt diplomové práce: Psaní je jedna z důležitých dovedností, která je využívána v běžném životě. Výraznější problémy s psaním u seniorů nastávají spíše z důvodu nějakého zdravotního problému než jako důsledek přirozeného stárnutí. V České republice není dostatek materiálů k tréninku funkčního psaní u dospělých osob a seniorů. Cílem této diplomové práce je návrh domácího cvičení zaměřeného na trénink funkčního psaní u seniorů a ověření jeho proveditelnosti z pohledu ergoterapeutů a klientů. Pro naplnění cíle jsou zvoleny čtyři výzkumné otázky diplomové práce. V rámci diplomové práce byl vytvořen pracovní sešit k tréninku psaní, který se skládá z několika částí, pracovní listy jsou rozděleny do třech úrovní obtížnosti. Tento terapeutický materiál byl následně ověřen u klientů a terapeutů. Byla zvolena metoda případových studií. Terapeutického programu se zúčastnili čtyři klienti a trval po dobu čtyř týdnů. K vyhodnocení výsledů případových studí byl využit test Handwriting Assessment Battery for Adults a Box and Block Test. Terapeutický materiál byl zároveň hodnocen třemi terapeuty. Terapeuti testovali pracovní...
Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ: Názor učitelů na obě písma z pohledu zkušeného praktika
Romanová, Anna ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Abstrakt/Anotace ROMANOVÁ, Anna. Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ. Praha, 2023. Diplomová práce. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Práce se zabývá vázaným a nevázaným písmem a jejich procentuálním zastoupením na I. stupni základních škol. Taktéž se zaměřuje na názory učitelů z praxe a jejich zkušenosti během vlastního studia na pedagogických fakultách vysokých škol. V teoretické části vymezuji základní pojmy, zkoumám, jaké jsou cíle přípravy na výuku psaní a samotné výuky psaní, co jí předchází a co by si mělo dítě přinést z docházky do mateřské školy, představuji některé metody výuky psaní v historii i současnosti, vznik a vývoj písma, vznik písma vázaného a nevázaného, vývoj alternativy Comenia Script a několika dalších, znaky písma a jeho hodnocení. Jedna z kapitol se také věnuje psaní leváků. V praktické části pomocí dotazníku zjišťuji názor učitelů 1. stupně základních škol, jejich zkušenosti z praxe, taktéž zjišťuji, jakou metodikou čtení a psaní absolvovali během studií na pedagogických fakultách, ke kterému písmu vedou žáky a zda je učí dovednosti číst a psát vázané písmo v případě, že píší písmem nevázaným. Skrze odpovědi těchto respondentů zjišťuji přibližné procentuální zastoupení vázaného písma...
Hodnocení grafomotoriky u pacientů po cévní mozkové příhodě.
Holinková, Radka ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
diplomové práce: Diplomová práce se zabývá grafomotorikou u dospělých pacientů po cévní mozkové příhodě. Cílem práce je zmapovat potřebnost a způsob hodnocení grafomotoriky u dospělých osob nelékařskými profesemi pomocí dotazníkového šetření. Dalším cílem je zjistit úroveň grafomotoriky pacientů po cévní mozkové příhodě pomocí testu Hodnocení grafomotoriky pro dospělé. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na stručný popis onemocnění cévní mozkové příhody a jeho vlivu na funkci ruky a psaní. Podává souhrn grafomotorických obtíží po cévní mozkové příhodě, možných vyšetření grafomotoriky a způsobu rehabilitační intervence. Praktická část se pak zabývá mapováním situace ohledně hodnocení grafomotoriky různými nelékařskými a nezdravotnickými profesemi v České republice a poukazuje na chybějící oblasti ve stávajícím hodnocení grafomotoriky využívaném v praxi. Dotazníkové šetření probíhalo od listopadu 2021 do února 2022 a celkem na něj reagovalo 368 respondentů. Bylo zjištěno, že nejčastěji hodnocení grafomotoriky provádí kliničtí logopedi a speciální pedagogové. Za chybějící oblasti ve stávajícím hodnocení grafomotoriky je většinou dotazovaných považováno hodnocení úchopové funkce, hodnocení manipulace s psací potřebou a hodnocení přítlaku psací potřeby na podložku. Diplomová práce dále zkoumá...
Grafomotorika u zdravé dospělé populace.
Mikolajková, Marie ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno a příjmení: Bc. Marie Mikolajková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc Název diplomové práce: Grafomotorika u zdravé dospělé populace Abstrakt diplomové práce: Psaní je součástí grafomotorických dovedností nezbytných pro funkční komunikaci v životě každého člověka. Oblast grafomotoriky dospělých není doposud v České republice dostatečně zpracována. Diplomová práce se zaměřuje na grafomotoriku u dospělých zdravých osob. Hlavním cílem je popis grafomotoriky dospělých osob, jednotlivých parametrů psaní, faktorů ovlivňujících psaní a přiblížení dosavadních možností hodnocení grafomotoriky. Teoretická práce se také věnuje výhodám psaní rukou, přínosem a negativními důsledky moderních technologií na výkon psaní rukou. Cílem praktické části je popsat rozdíly v úrovni grafomotoriky u mladších (věk 20-29) a starších (70+) dospělých osob, a tím přispět k vytvoření norem české verze testu Hodnocení grafomotoriky pro dospělé (HAB) u zdravé dospělé populace. Data byla získána prostřednictvím nástroje HAB na vzorku 141 osob. Jedná se o kvantitativní typ práce. Sběr dat proběhl na základě stratifikovaného příležitostného výběru, data byla statisticky zpracována a následně ověřena stanovenými hypotézami. Vzorek byl rozdělen podle věku a pohlaví. Za nejvýznamnější faktor ovlivňující...
Reformy psacích abeced pro nejmenší. Je čas na změnu?
Ventová, Kamila ; Špirk, Ivan (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent)
The theme of the diploma dissertation became a view of a field of alphabets (letters and types) in contexts of communication, history, art and education. The theoretical part is focused on historical, contemporary movements of the phenomenon all at once. Inclusive of reflecting on alphabets in art and also links to a medial communication. The second part of the diploma dissertation reacts to the strongest and the most inspiring moments. It focuses on a practical applications for art lessons. The third part [artistic] takes advantage of media knowledges and art lessons. They are interfaced into an interactive teaching material which challenges students to an active perception of visual culture.
Výuka psaní prostřednictvím písma Comenia Script
Sasková, Marcela ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře s novým psacím modelem Comenia Script a s výsledky jeho zavádění v prvních letech školní docházky. Teoretická část se zabývá vývojem písma, charakteristikou psací latinky i písma Comenia Script a současnou výukou počátečního psaní. V praktické části jsou analyzovány poznatky získané v průběhu participačního pozorování svěřeného vzorku respondentů a vyhodnoceno dotazníkové šetření zaměřené na názory rodičů zúčastněných žáků.
Kriminalistické zkoumání ručního písma
Stehlík, Matěj ; Konrád, Zdeněk (vedoucí práce) ; Krupička, Jiří (oponent)
Resumé Cílem této práce je představit kriminalistické zkoumání ručního písma jako jednu z metod kriminalistické identifikace, popsat metody a způsoby její činnosti a demonstrovat tyto metody na konkrétních příkladech. Cílem experimentální části práce je aplikovat poznatky, popsané v práci, na vlastní písmoznalecké zkoumání, provedené autorem práce, a experimentálně ověřit některé hypotézy této práce, konkrétně některé vliv některých faktorů na písmo, a zjistit, jaké nejčastější změny se objevují při snaze o úmyslné měnění vlastního rukopisu. První kapitola práce se zaměřuje na popis pojmu písmoznalectví, stručně zkoumá historii tohoto oboru, a zkoumá jeho vztahy, souvislosti a odlišnosti od ostatních příbuzných vědních oborů, zejména grafologie. Druhá kapitola analyzuje proces vzniku písařského návyku, vliv školní normy písma na tento návyk, a zkoumá některé vnější a vnitřní faktory, které na písmo působí. Ve třetí kapitole jsou popsány některé hlavní objekty zkoumání písmoznalecké expertizy, především je zde vymezen sporný a srovnávací materiál, popsán jejich vztah k trestnímu právu procesnímu, a jsou stručně rozebrány některé znaky písma, které jsou konkrétně zkoumány. Krátce se tato kapitola věnuje rovněž zkoumání podpisů, na něž se v současné době písmoznalectví soustředí především, či zkoumání úmyslně...
Grafomotorika u pacientů po cévní mozkové příhodě
Veselková, Eliška ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno a příjmení: Bc. Eliška Veselková Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. Název diplomové práce: Grafomotorika u pacientů po cévní mozkové příhodě Abstrakt diplomové práce: Diplomová práce se zabývá problematikou grafomotoriky u dospělých pacientů po cévní mozkové příhodě. Hlavním cílem je navrhnout a zhodnotit terapeutický program pro pacienty po cévní mozkové příhodě se zaměřením na funkci ruky a grafomotoriku. Dílčími cíli jsou přeložit grafomotorické hodnocení Handwriting Assessment Battery for Adults metodou zpětného překladu a zjistit spokojenost pacientů s programem. Teoretická část práce krátce shrnuje problematiku cévní mozkové příhody. Na obecné poznatky o grafomotorice plynule navazuje souhrn grafomotorických obtíží pacientů po cévní mozkové příhodě. Teoretickou část uzavírá přehled možných vyšetření grafomotoriky a způsoby ergoterapeutické intervence. Pro praktickou část byla využita metoda případové studie. Čtyřtýdenního terapeutického programu se zúčastnilo pět pacientů. Navržený program zahrnuje prvky task-specific training a terapie vynuceného používání paretické horní končetiny (CIMT). Ke zhodnocení vlivu programu na funkci ruky byly použity nástroje Jebsen Taylor test funkčního úkolu ruky, Frenchayský test paže a Skóre vizuálního hodnocení funkčního úkolu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 23 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.