|
Design městského elektrobusu
Kučera, Tomáš ; Surman, Martin (oponent) ; Křenek, Ladislav (vedoucí práce)
-Návrh konceptu elektrického autobusu za pomocí analýz pro zjištění momentálních trendů v hromadné dopravě. -Integrace elektronických zrcátek pro zvýšení bezpečnosti, využití čistě elektrických komponent bez emisí, použítí lidar senzoru zabudované ve světlech, čištění vzduchu -Návrh designu elektrobusu po stránce designu, technologie výroby a ergonomie, výroba fyzického modelu a plakátů. -Práce přináší vhled do současných trendů v hromadné dopravě, a nabízí řešení integrací do designu.
|
|
Analýza elektrických a hybridních vozidel
Slaběňák, Patrik ; Kuchyňková, Hana (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
V současné době začínají být zdroje ropy pomalu omezené, a proto je potřeba uvažovat nad alternativními zdroji energie. Výsledkem tohoto semestrálního projektu je základní přehled o aktuálním vývoji elektrických a hybridních automobilů, s možným uplatněním v běžném provozu a také přiblížení jejich hlavních vlastností, jako jsou dojezdová vzdálenost, cena a obsluha při cestování. Energie, potřebná pro provoz elektromobilu uložena v akumulátorech, se dobíjí pomocí elektrických stanic, kterým je také věnována část práce. Dále je práce zaměřena na dimenzování pohonu a výpočet spotřeby energie pro definovanou trať čtyřkolového elektrického invalidního vozíku. Závěr práce se zabývá budoucím vývojem hybridních a elektrických vozidel, nastiňuje předpokládaný směr vývoje v oblasti výkonové elektroniky, motorů a propagace těchto vozidel zákazníkovi.
|
|
Elektrické autobusy
Forman, Tomáš ; Porteš, Petr (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce shrnuje poznatky o elektrických autobusech, zejména pak z hlediska rozvržení trakčních komponent ve vozidle. První část se lehce zabývá historií a postupným vývojem elektromobilů a zejména elektrobusů. V druhé části jsou shrnuty nejčastěji využívané zásobníky elektrické energie s uvedením vhodnosti použití pro každý typ. Pozornost je věnována i umístění zásobníků ve vozidle. Následující kapitola se věnuje trakčním elektromotorům, nejčastěji používaným typům a na závěr kapitoly je uvedeno nejběžnější umístění těchto komponent ve vozidle s uvedením výhod a nevýhod pro jednotlivé typy. Ve čtvrté kapitole je výběr elektrických autobusů na současném trhu s důrazem na konstrukční řešení různých výrobců. Předposlední kapitola obsahuje souhrn toho, kam se v současné době trh s elektrobusy posouvá a jaký je aktuální vývoj v této oblasti. Závěrečná kapitola je kapitolou výpočetní a snaží se ukázat zjednodušený postup při výpočtu ideální kapacity baterií na zvolenou trasu elektrobusu.
|
|
Elektrická a hybridní vozidla
Kosík, Jaroslav ; Mikulčík, Aleš (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je zaměřena na získávání poznatků o elektrických a hybridních vozidlech a jejich vývojem. První část práce pojednává o elektrických vozidlech, jejich historii a možným vývojem, kterým se tato vozidla můžou ubírat. V další části uvádím příklady využití elektrických vozidel v praktickém provozu. Je zde uvedeno porovnání těchto vozidel s vozidly využívající druh pohonu, jako například automobily se spalovacím motorem nebo hybridní vozidla. V závěru je kapitola doplněna o fotografické ukázky konkrétních elektromobilů. Třetí část práce pojednává o předpokládaném vývoji elektrických a hybridních vozidlech. Je zde také uveden popis hybridních vozidel, jejich srovnání s ostatními vozidly využívající jiný pohon i ukázky hybridních vozidel.
|
|
Koncepce elektromobilu
Melounek, Michal ; Beran, Martin (oponent) ; Porteš, Petr (vedoucí práce)
Cílem bakalářské práce je vytvoření rešerše zkoumající situaci a problémy v oblasti elektromobilů. Počátek práce je věnován základním myšlenkám a historii elektromobilismu. Druhá část popisuje elektrický systém a používané koncepce umístění elektromotoru. V další části jsou popsány zdroje energie a možnosti dobíjení. Konec práce obsahuje některé modely elektromobilů, které se chystají do sériové výroby.
|
|
Turbínový pohon dobíjecí jednotky elektrobusu
Obrlík, Jan ; Fiedler, Jan (oponent) ; Škorpík, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o využití spalovací turbíny pro pohon dobíjecí jednotky elektrobusu. Na základě rešerše a ekonomického rozboru provozu je pro pohon dobíjecí jednotky vybrán turboexpandér s tlakovou nádobou na vzduch. Pro tuto variantu je vytvořen termodynamický návrh. Na základě tohoto návrhu je navrženo uspořádání soustrojí. Pro navržené uspořádání jsou vytvořeny nákresy sestavy.
|
|
Zhodnocení investice společnosti DPMO, a.s. do elektrického autobusu
Fitzová, Lenka
Diplomová práce se zabývá zhodnocením celkových nákladů města Olomouce na provoz elektrobusu ve srovnání s naftovým autobusem. Vyhodnocení probíhalo na základě provozních dat sledovaných podnikem. Výsledky ukazují, že se investice do elektrobusu vyplatí pouze v případě dotace. V závěru je formulováno doporučení pro Dopravní podnik města Olomouce, a.s., které lze využít i v hromadné dopravě dalších měst.
|
|
Design městského elektrobusu
Kučera, Tomáš ; Surman, Martin (oponent) ; Křenek, Ladislav (vedoucí práce)
-Návrh konceptu elektrického autobusu za pomocí analýz pro zjištění momentálních trendů v hromadné dopravě. -Integrace elektronických zrcátek pro zvýšení bezpečnosti, využití čistě elektrických komponent bez emisí, použítí lidar senzoru zabudované ve světlech, čištění vzduchu -Návrh designu elektrobusu po stránce designu, technologie výroby a ergonomie, výroba fyzického modelu a plakátů. -Práce přináší vhled do současných trendů v hromadné dopravě, a nabízí řešení integrací do designu.
|
|
Elektrické autobusy
Forman, Tomáš ; Porteš, Petr (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce shrnuje poznatky o elektrických autobusech, zejména pak z hlediska rozvržení trakčních komponent ve vozidle. První část se lehce zabývá historií a postupným vývojem elektromobilů a zejména elektrobusů. V druhé části jsou shrnuty nejčastěji využívané zásobníky elektrické energie s uvedením vhodnosti použití pro každý typ. Pozornost je věnována i umístění zásobníků ve vozidle. Následující kapitola se věnuje trakčním elektromotorům, nejčastěji používaným typům a na závěr kapitoly je uvedeno nejběžnější umístění těchto komponent ve vozidle s uvedením výhod a nevýhod pro jednotlivé typy. Ve čtvrté kapitole je výběr elektrických autobusů na současném trhu s důrazem na konstrukční řešení různých výrobců. Předposlední kapitola obsahuje souhrn toho, kam se v současné době trh s elektrobusy posouvá a jaký je aktuální vývoj v této oblasti. Závěrečná kapitola je kapitolou výpočetní a snaží se ukázat zjednodušený postup při výpočtu ideální kapacity baterií na zvolenou trasu elektrobusu.
|
|
Turbínový pohon dobíjecí jednotky elektrobusu
Obrlík, Jan ; Fiedler, Jan (oponent) ; Škorpík, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce pojednává o využití spalovací turbíny pro pohon dobíjecí jednotky elektrobusu. Na základě rešerše a ekonomického rozboru provozu je pro pohon dobíjecí jednotky vybrán turboexpandér s tlakovou nádobou na vzduch. Pro tuto variantu je vytvořen termodynamický návrh. Na základě tohoto návrhu je navrženo uspořádání soustrojí. Pro navržené uspořádání jsou vytvořeny nákresy sestavy.
|