Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Po stopách Střední odborné školy a Středního odborného učiliště v Písku
TITLOVÁ, Lenka
Tématem této bakalářské práce je zmapování historie učňovského školství v Písku a jeho další vývoj až po současnost. Zjistit jakým způsobem bylo učňovské školství realizováno, jaké byly preferovány obory na začátku a jaké se udržely během 20. století až do současnosti. Teoretická část je zaměřena na historický vývoj učňovského školství v Čechách od druhé poloviny 18. století až po současnost. Práce pojednává v několika kapitolách, jakým způsobem bylo učňovské školství poznamenáno dvěma světovými válkami, jak přežilo dobu normalizace a jakými změnami prošlo po roce 1989. Praktická část je zaměřena na vznik živnostenské školy v Písku, její historický vývoj od založení po současnost. Práce bude vycházet z prvozdrojů, kronik a archivních dokumentů školy. Pro účely práce byla provedena obsahová analýza archivních dokumentů a dalších prvozdrojů. Stejně tak jako kvalitativní výzkum sestávající z osobních moderovaných rozhovorů s pamětníky školy i stávajícími studenty.
Proč učňák? Volba střední školy u žáků prvních ročníků učňovských oborů a jejich vztah ke škole a ke vzdělávání.
Jirát, Daniel ; Vinopal, Jiří (vedoucí práce) ; Podaná, Zuzana (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem volby středního odborného učiliště. Přes popis důležitých teorií spjatých se vzděláváním a deskripcí českého vzdělávacího systému se dostává k analýze založené na kvalitativních rozhovorech, které byly zpracovány podle zásad zakotvené teorie. Skrze tyto rozhovory je popsán proces výběru střední školy a vztah k ní. V této části jsou rovněž okrajově použita data z výzkumu OECD PISA 2012 za účelem poskytnutí dodatečného kontextu. Práce dochází k závěru, že volba, kterou učinili učni a učnice, byla výrazným způsobem limitována a že tyto limity měly především sociální povahu. Tyto závěry jsou vztaženy i k celkovému kontextu vysoce diferenciovaného českého vzdělávacího systému Klíčová slova vzdělávání, kvalitativní výzkum, učňovské školství, odborné vzdělávání, volba střední školy, vztah ke škole
České učňovské školství na rozcestí
Knedla, Dalibor ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Mouralová, Magdalena (oponent)
Diplomová práce "České učňovské školství na rozcestí" představuje problematiku učňovského školství. Práce vychází z teoretických východisek vzdělanostní reprodukce, pozitivních funkcí diverzifikovaných systémů, celoživotního vzdělávání a způsobu vymezení problému ve veřejné politice. Přináší pohled z mezinárodní perspektivy a identifikuje silné a slabé stránky jednotlivých systémů. U českého systému hledá příčiny a důsledky negativních i pozitivních jevů. Snaží se porozumět pozici zaměstnavatelů i samotných žáků. Porozumění postojům jednotlivých aktérů činí na základě vlastního sběru dat. Práce respektuje diverzifikaci oborů a zkoumá, jak se postoje žáků u jednotlivých oborů liší. Na základě vymezeného problému jsou zde stanoveny klíčové oblasti, které determinují současný stav učňovského školství. Těmito oblastmi jsou samotný systém odborného školství, který svou selektivitou zvýhodňuje žáky z rodin s vyšším socioekonomickým zázemím, oblast kariérního poradenství, jehož role je především u žáků vstupujících na učební obory malá, a oblast spolupráce se sociálními partnery, která je klíčová pro zajištění kvality odborného školství. Pomocí stanovených klíčových oblastí autor ukazuje možné směry politické změny. Klíčová slova Učňovské školství, učební obor, aktéři veřejné politiky, vymezení problému,...
Rozhodování žáků v procesu volby učebního oboru jako další vzdělávací cesty
Chvátalová, Monika ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Gorčíková, Magdaléna (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje tématu rozhodování žáků z dělnických rodin v procesu volby učebního oboru jako typu vzdělávací cesty. V teoretické rovině nejprve vymezuje hlavní problémy, se kterými se potýká současné české učňovské školství, a následně zasazuje problematiku volby učebního oboru do kontextu reprodukce vzdělanostních nerovností a představuje základní teoretické přístupy ke studiu vzdělanostních nerovností a jejich reprodukce Na základě výzkumu založeném na kvalitativní metodě chápajících rozhovorů následně ukazuje, že učňovské obory jsou žáky z dělnických rodin vnímány jako výhodná a v rámci vzdělanostního systému zcela rovnocenná, a z mnoha ohledů tudíž racionální volba. Nízké vzdělanostní aspirace těchto žáků přitom vycházejí především z jejich specifické představy o životním úspěchu, ve které nehraje formální vzdělání podstatnou roli a která naopak spočívá v co nejdřívějším opuštění vzdělávacího systému a nalezení pracovního uplatnění v oboru, který je baví. Učební obory středních odborných učilišť přitom žáci z dělnických rodin vnímají především jako prostředek umožňující vykonávat danou, konkrétně vymezenou profesi a jejich hlavní výhodu spatřují v jejich praktickém zaměření.
Historie, vývoj a současnost učňovského školství
PLODÍK, Jiří
Bakalářská práce stručně popisuje historii, vývoj a současnost učňovského školství v rozmezí tří století. Podrobněji sleduje transformaci na střední odborné školy. První, historická část, se zabývá touto problematikou ve všeobecné rovině. Druhá část práce popisuje vznik bývalého českovelenického železničního učiliště a jeho přeměnu na Střední školu České Velenice. Současně ukazuje postupné zvyšování úrovně výuky technických předmětů na škole. V práci jsou uvedeny i příklady spolupráce pedagoga a žáka při realizaci projektů.
Analýza dopadu odpočtu výdajů na vzdělávání učňů
Beránková, Eliška ; Slintáková, Barbora (vedoucí práce) ; Hartlová, Alena (oponent)
V posledních 20 jsme byli v České republice svědky trvale klesajícího počtu žáků učňovských oborů. Tato situace svými důsledky ovlivňuje i podnikatelské subjekty, které učně pro svoji činnost potřebují. Vláda ČR si tento problém uvědomovala a zkoušela a zkouší jej řešit. Jedním z realizovaných řešení bylo zavedení daňového odpočtu na výchovu učňů. Tento odpočet existoval v letech 2001-2007. Tato práce se zabývá analýzou dopadů tohoto odpočtu na počty žáků středních odborných učilišť a odborných učilišť. Analýza byla provedena formou hodnocení statistických dat a vyhodnocení dat z dotazníku zaslaného firmám.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.