|
Návrh testovací figuríny pro nárazové zkoušky
Sedláčková, Martina ; Coufal, Tomáš (oponent) ; Bilík, Martin (vedoucí práce)
Tématem této diplomové práce je návrh konstrukčního řešení testovací figuríny pro nárazové zkoušky vozidla s chodcem. Na úvod práce je provedena rešerše v současné době používaných typů testovacích figurín. Následuje konstrukční část, ve které je nejprve pojednáváno o charakteristikách použitých materiálů ve vztahu k reálným fyziologickým vlastnostem lidského těla. Druhá část řeší samotnou konstrukci kostry testovací figuríny za použití 3D modelu s připojenou pevnostní analýzou jednotlivých prvků. Práci uzavírá odhad výrobních nákladů navržené testovací figuríny.
|
|
Lidský faktor v letectví
Vaňourek, Jiří ; Chlebek, Jiří (oponent) ; Šplíchal, Miroslav (vedoucí práce)
Práce obsahuje přehled nehod letadel, způsobených selháním lidského faktoru ve všeobecném letectví a v kategorii ultralehkých letadel na území ČR od roku 2000. Analyzuje závěry nehod s cílem najít podobnosti u jednotlivých nehod. Ze zjištěných závěrů jsou vytvořeny návrhy na možná opatření, jak zabránit vzniku těchto nehod. Součástí práce jsou také přílohy (formuláře, atd.).
|
| |
|
Zhodnocení výhod a nevýhod systémů automatizace v letounu
Vrána, Michal ; Koštial, Rostislav (oponent) ; Horpatzká, Michaela (vedoucí práce)
Tato práce pojednává o systémech automatizace v civilních letounech. V první části je rozebrán historický vývoj soustavy řízení a systémů automatizace spolu s filozofií, s jakou je v dnešní době do letounů implementována. Následuje zhodnocení výhod a nevýhod systému spolu s výčtem a následným popisem jednotlivých systémů, které se podílejí na automatickém letu. V poslední části práce jsou rozebrány vybrané letecké nehody a incidenty se zaměřením na vliv automatizace a případného lidského faktoru.
|
|
Význam a organizování služby pátrání a záchrany v civilním letectví
Albastová, Slavěna ; Balážová, Renáta (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Cílem této bakalářské práce je vytvoření uceleného přehledu a stručné charakteristiky postupů a činností realizovaných v rámci poskytování služby pátrání a záchrany na území České republiky. Tyto závazky jsou jednou z oblastí smluvních závazků České republiky vyplývajících z jejího členství v ICAO, které Česká republika musí poskytovat. Práce má sloužit jako studijní podklad pro profesionální piloty, kteří budou skládat zkoušku na Úřadě civilního letectví (ÚCL).
|
|
Automatický hlásič dopravní nehody vozidel
Žurek, Jan ; Morský, Ondřej (oponent) ; Dostál, Otto (vedoucí práce)
Tato diplomová práce pojednává o bezpečnosti v automobilu. Obsahuje úvod do již existujících systémů aktivní a pasivní bezpečnosti a stručně popisuje jejich základní princip. Dále obsahuje popis základního principu elektronických systémů automobilu. Seznámí nás také se základními výpočty v oblasti nárazu automobilu do pevné překážky. Na základě těchto informací byl vyvinut a následně zrealizován vývojový modul automatického hlásiče dopravní nehody, který předává informaci za pomoci zprávy SMS na mobilní telefon, ze zprávy je zjistitelné datum, čas, souřadnice GPS nehody a údaj ze senzoru přetížení ve třech osách.
|
|
Vliv moderních prvků pasivní bezpečnosti na ochranu posádky vozidla
Vostrejž, Jan ; Tylšar, Vladimír (oponent) ; Semela, Marek (vedoucí práce)
Diplomová práce z oblasti problematiky pasivní bezpečnosti, dopravní nehodovosti a zdravotních následků účastníků silničních dopravních nehod je zaměřena mj. na vytvoření přehledu moderních prvků pasivní bezpečnosti především osobních automobilů. Zabývá se jednotlivými prvky systému pasivní bezpečnosti a jejich vlivem na posádku vozidla. Popisuje princip činnosti, zejména airbagů, předpínačů bezpečnostních pásů, zahrnuje řešení omezovače napínací síly v bezpečnostním páse a dalších prvků, které mají za úkol snížit následky při dopravní nehodě. Použití moderních prvků pasivní bezpečnosti poskytuje zvýšenou ochranu pro posádku a eliminuje vznik poranění posádky. Uvedená technická problematika proto úzce souvisí se zdravotnictvím a zejména odvětvím Soudního lékařství z oblasti poranění osob ve vztahu k typům a charakterům nehod, případně užitím bezpečnostních prvků. Dále jsou zde ukázány skutečné dopravní nehody, při kterých došlo k usmrcení či poranění posádky s analýzou mechanismu vzniku zranění osob při užití či neužití bezpečnostních prvků.
|
| |
|
Lidský faktor v pilotáži malých letadel
Straňák, Filip ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práca je zameraná na ľudský činiteľ ako narastajúci faktor pri vzniku leteckých udalostí a na vplyv digitálnych avionických systémov na bezpečnosť. Teoretická časť práce rozoberá problematiku ľudského činiteľa a podrobne popisuje najpoužívanejšie analýzy zlyhania ľudského faktora HFACS a HRA. Ďalej je pojednávané o výhodách a rizikách, ktoré digitálne prístroje prinášajú. Druhá časť práce je venovaná rozboru udalostí v ČR kategórie všeobecného letectva do maximálnej vzletovej hmotnosti 2250 kg za roky 2004-2014 a rozboru nehôd porovnávajúci letúne s analógovými a digitálnymi prístrojmi. Práca taktiež obsahuje slovný rozbor video záznamov letov pri použití oboch typov prístrojov s dôrazom na rozdelenie pozornosti.
|
|
Analýza dopravních nehod a hodnocení kritických míst na území města Brna
Holoubek, Vladimír ; Mika, Otakar Jiří (oponent) ; Mašek, Ivan (vedoucí práce)
Práce se nejdříve zaměřuje na statický popis stavu silniční a železniční sítě v Brně a Jihomoravském kraji. Dále se soustřeďuje především na statistiku nehodovosti, intenzity dopravy a přepravních proudů. V analytické části vytipuje, z dostupných statistických dat a stavu komunikací, časté úseky nehodovosti, nebezpečná místa a nejvyužívanější přepravní trasy nákladů nebezpečných chemických látek a přípravků. Zhodnotí ohrožení pro obyvatele a životní prostředí.
|