Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Prožívání rodičovství v zemích globálního Jihu: Exploratorní výzkum každodenních zkušeností
Kahleová, Diana ; Novotný, Josef (vedoucí práce) ; Medová, Nikola (oponent)
Diplomová práce se zabývá každodenním prožíváním rodičovství v kontextu zemí globálního Jihu. Cílem studie je poukázat na praktiky a zkušenosti konkrétních rodičů a zjistit, jaké faktory mají v daném prostoru vliv na vzájemné rozdílnosti. Práce je mimo jiné inspirována perspektivami geografie každodennosti a feministické geografie a snaží se reflektovat nerovnosti vzhledem ke zkoumaným tématům. Fenomén prožívání rodičovství je zkoumán skrze čtyři témata: dělba péče o děti, krmení dětí, přebalování dětí a mobilita rodiči s dětmi a v rámci jejich diskuze akcentuje roli prostoru. Výzkum je zaměřen na rodiče kojenců a batolat, tedy na první tři roky rodičovství. Sběr dat byl proveden skrze polostrukturované rozhovory dohromady s 23 rodiči se zkušenostmi s rodičovstvím v podmínkách celkem 15 asijských, afrických a latinskoamerických zemí. Studie má explorativní charakter a analyticky sleduje metodologické principy zakotvené teorie. Vzájemným porovnáváním poznatků vyplývajících z rozhovorů a také srovnáním s kontextem "rozvinutých" zemí (vztaženo zejména k Česku) jsou odhalovány faktory ovlivňující prožívání rodičovství v kontextu globálního Jihu a poukazuje na některé faktory, které jsou pro region globálního Jihu specifické. Vztahy mezi jednotlivými faktory a tématy práce jsou nastíněny ve vytvořeném...
Postkoloniální fotografické reprezentace globálního Jihu v kontextu environmentálních katastrof: Případ Haiti
Kotvalová, Lucie ; Hrůzová, Andrea (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent)
Předkládaná práce se zabývá mediální reprezentací občanů a občanek Haiti v kontextu environmentálních katastrof z postkoloniální perspektivy. Práce staví na tezích postkoloniálních autorů a autorek jako je Edward Said, Gayatri Chakravorty Spivak, Walter Mignolo, Aníbal Quijano či Gurminder K. Bhambra, dle kterých mocenský systém zformovaný v období kolonialismu neskončil s formálním nabytím nezávislosti bývalých kolonií, ale tuto pomyslnou hranici překračuje a skrze různé cesty a procesy, označované pojmem kolonialita, se materializuje dodnes. Právě případnou návaznost současných podob reprezentace na koloniální narativy či kontext práce sleduje ve třech mediálních diskurzech - britském médiu The Guardian, českém serveru iDNES.cz a obsazích katarské Al Jazeery. Skrze kombinaci sociálně sémiotické analýzy, která byla aplikována na vybrané fotografie, a diskurzivně historický přístup ke kritické diskurzivní analýze, který byl využit pro dekonstrukci významů v mediálních textech, došlo k analýze reprezentací v kontextu dvou haitských přírodních katastrof: hurikánu Matthew z roku 2016 a zemětřesení z roku 2021. Výzkum ukázal, že se režimy reprezentace mění v návaznosti na místo, ze kterého jsou formovány a následně artikulovány, a jsou tedy podmíněné geohistorickým a geopolitickým kontextem daného...
Vnímání Fairtradové značky mezi spotřebiteli
HOLAROVÁ, Kristýna
Cílem bakalářské práce je zjistit, jak spotřebitel vnímá Fairtradovou značku. Dalším cílem je zjistit jaké produkty spotřebitel nakupuje a zda je pro něj důležitá udržitelná spotřeba. Tohoto cíle je dosaženo pomocí dotazníkového šetření. Fair trade pojednává o správném přístupu k producentům ze zemí globálního jihu. Snaží se zamezit vykořisťování především pěstitelů a dětské práci. Jedná se o globálně používanou značku, preferovanou především ve vyspělých zemích Evropy a Severní Ameriky. Ve své podstatě je součástí ekologického zemědělství a udržitelného rozvoje. Hlavním poslání značky je, aby pěstitelé dostávali odpovídající odměnu, která je vyšší než náklady na pěstování či výrobu. Současný cíl značky je, aby zákazník nekupoval zboží kvůli logu Fair trade, ale aby si uvědomoval, že je důležité podporovat udržitelný rozvoj.
České střetávání s takzvanou ženskou obřízkou
Poláčková, Lucie ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Cílem diplomové práce bylo nalézt zárodky českého zájmu o téma pohlavní mutilace žen prostřednictvím spektra přístupů a zkušeností lidí, kteří se této otázce věnují. Výzkum obsahuje dvě části. První se věnuje mapování institucionální sítě, druhá individuálním příběhům. Získané rozhovory s narátory/narátorkami jsem analyzovala metodou trojího kódování. V rámci této analýzy jsem se soustředila především na témata, která mi umožnila odhalit jejich názory a postoje vůči pohlavní mutilaci žen. Pokud jde o teoretická východiska, zkoumala jsem, zda je možné debatu týkající se pohlavní mutilace žen na českém území uchopit prostřednictvím tezí globálního feminismu a jestli je zde zájem tuto otázku nějakým způsobem řešit. Klíčová slova: pohlavní mutilace žen, globální a multikulturní feminismus, postkoloniální feminismus, institucionální síť, genderový řád, globální Sever a Jih
Sustainability of Urban Agriculture: a comparison of Dakar and Amsterdam
Oost, Franciene ; Horký-Hlucháň , Ondřej (vedoucí práce) ; Polesný, Zbyněk (oponent)
Diplomová práce zkoumá městské zemědělství v Dakaru a Amsterdamu a jeho přínos k udržitelnosti města. Ustavuje operační definici udržitelnosti města tvořenou ekonomickými, sociálními a environmentálními rovinami. Přibližuje městské zemědělství v obou městech a analyzuje jejich přínos k udržitelnosti zkoumáním ekonomických, sociálních a environmentálních problémů vztahujících se k městskému zemědělství. Přináší představu o rozdílech mezi městském zemědělství na globálním jihu a severu. Výsledky naznačují, že i když má městské zemědělství potenciál vytvářet více udržitelná města, je tu stále několik problémů, které je nutné překonat. Klíčová slova: Městské zemědělství, udržitelnost města, globální jih, globální sever, Dakar, Amsterdam
Fairtradové ovoce a květiny na českém trhu
NEUWIRTHOVÁ, Alena
Bakalářská práce má za cíl představit specifické standardy pro fairtradové komodity, konkrétně ovoce a květiny. Dále analyzovat nabídku fairtradového ovoce a květin na českém trhu a zjistit postoj spotřebitelů k těmto dvěma certifikovaným komoditám. Pozornost je věnována rovněž kampaním, které mají zlepšit povědomí spotřebitelů o fair trade a podpořit zájem o reálné nákupy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.