|
Pěvecký sbor Effatha
Chráska, Jakub ; Valášek, Marek (vedoucí práce) ; Stříteská, Leona (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl zevrubně informovat o fenoménu, kterým je celorepublikový pěvecký sbor Církve bratrské Effatha. Pojednává o vzniku sboru z pěveckých soustředění na Slovensku v druhé polovině osmdesátých let dvacátého století, jeho historii a proměnách do současné podoby a o cílech a vizích sboru, kterými jsou inspirace k oslavě Hospodina, podpora a kultivace duchovní hudby v církvi nebo práce s dětmi a mládeží. Popisuje také duchovní aspekt fungování pěveckého sboru, mimo jiné skrze rozhovory se stávajícími či minulými zpěváky sboru. Práce se dále blíže věnuje hlavním aktivitám pěveckého sboru, hudebnímu stylu sboru a osobnostem, které ho utvářely a utvářejí. Důležitým zdrojem informací byly kromě celocírkevních časopisů zejména výpovědi Tibora Máhrika a Romana Touška a prameny dostupné v archivu sboru. KLÍČOVÁ SLOVA pěvecký sbor, duchovní hudba, Církev bratrská, Effatha, kurz zpěvu
|
|
Důvody rodičů pro křesťanskou výchovu jejich dětí
NOVOTNÁ, Aneta
Bakalářská práce zkoumá aspekty křesťanské rodiny. Dále popisuje praxi křesťanské výchovy a uvádí pastorační činnosti vybraných církví. Práce vychází z literatury, která pomáhá zmapovat rodinnou politiku tří křesťanských denominací: Římskokatolické církve, Církve bratrské a Křesťanských společenství. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a výzkumnou. Na zodpovězení výzkumné otázky byla použita strategie polostrukturovaných rozhovorů a následně analýza výsledných dat. Díky provedenému výzkumnému šetření práce mapuje praxi křesťanské výchovy v konkrétních rodinách a identifikuje důvody rodičů pro křesťanskou výchovu, které se dle provedeného výzkumu odvíjí od konkrétních stanovisek a postojů daných církví.
|
| |
|
Leuenberský synod v ČR
Zapletal, Aleš ; Vaňáč, Martin (vedoucí práce) ; Černý, Pavel (oponent)
Leuenberský synod v ČR Bakalářská práce se zabývá leuenberským synodem v ČR, ekumenickou platformou sdružující denominace, které přijaly Leuenberskou konkordii (Církev bratrská, Církev československá husitská, Českobratrská církev evangelická, Evangelická církev metodistická, Slezská církev evangelická augsburského vyznání). Synod vznikl v roce 2000, jeho zasedání se konají každé dva roky a každá denominace je zastoupena čtyřmi delegáty. První kapitola práce představuje širší kontext problematiky zhodnocením historicko-teologického významu Leuenberské konkordie jako dokumentu, na jehož základě synod vznikl. Druhá kapitola se zabývá prvním zasedáním synodu v roce 2000, jeho statutem a jednacím řádem a dokumenty, které byly na tomto synodu přijaty. Třetí kapitola uvádí následující zasedání synodu a zaměřuje se vždy na téma zasedání, důležité dokumenty nebo rozhodnutí synodu. Rovněž jsou uvedena jména zvolených předsedů a místopředsedů. Čtvrtá kapitola nabízí vlastní autorovu reflexi činnosti synodu ve dvou desetiletích jeho existence a navrhuje možnosti, jak ji rozvíjet v dalších letech. Práce je založena na odborné teologické a historicko-teologické literatuře, církevním tisku, dokumentech leuenberského synodu v ČR a konzultacích se současnými či bývalými představiteli synodu. Klíčová slova...
|
|
Náboženská edukace mládeže v Církvi bratrské
Jarošová, Kristýna ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Liguš, Ján (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem Náboženské edukace mládeže v Církvi bratrské. Jejím cílem bylo vysvětlit a popsat proces náboženské edukace na základě teoretických zdrojů i praktických činností této církve. Výsledky byly dále komparovány se vzdělávacími systémy dalších církevních tradicí popsanými v teoretické části práce. Praktická část obsahuje vymezení pojmů souvisejících s náboženskou edukací: katecheze, pastorace, evangelizace, učednictví, náboženská pedagogika, katecheta atd. Také zahrnuje charakteristiku CB a mládeže v kontextu postmoderní doby. Následně se zabývá náboženskou edukací mládeže v církvi obecně, s ohledem na osobnost vedoucího, cíle edukace a formy vyučování. Praktická část obsahuje analýzu tří oblastí: Odboru mládeže Církve bratrské, dalších křesťanských organizací pracujících s mládeží a rozhovoru s předsedou Rady Církve bratrské, který se práci s mládeží dlouhodobě věnuje. Tyto výsledky byly komparovány s prostudovanou literaturou. Při zkoumání náboženské edukace mládeže v CB se ukazuje její zaměření na evangelizaci, praktickou činnost a život ve společenství. Písmo je pro ni měřítkem života. Morální hodnoty a činy jsou dány specifickými biblickými verši. Bližší výklad těchto veršů a jejich implikace do života mládeže CB není blíže popsán. Tato práce přináší další...
|
|
Vzdělávací potřeby kazatelů Církve bratrské
Mudrová, Gabriela ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Záškodná, Helena (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou vzdělávacích potřeb kazatelů Církve bratrské v České republice. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola uvádí čtenáře do situace a postavení církví v České republice, dále je pak představena Církev bratrská. Následující kapitola popisuje pracovní pozici kazatele Církve bratrské, roli kazatele, práva a povinnosti, pracovní náplň a navrhuje kompetence potřebné pro výkon kazatelské profese. Třetí kapitola uvádí možnosti vzdělávání kazatelů, analyzuje studijní plány vybraných vzdělávacích institucí a porovnává je s navrženými kompetencemi. Tato kapitola ústí do analýzy vzdělávacích potřeb vybraných kazatelů Církve bratrské. Cílem této analýzy je identifikovat a zjistit, jak byly tyto vzdělávací potřeby naplněny v průběhu interního přípravného vzdělávacího programu - vikariátu. Klíčová slova: Církev bratrská, kazatel, vikariát, vzdělávací potřeby, kompetence
|
|
Náboženská edukace dětí 1. stupně Základní školy v Církvi bratrské
Machová, Anna ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Liguš, Ján (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem náboženské edukace dětí prvního stupně Základní školy v Církvi bratrské. Práce je rozdělena do osmi kapitol. V první kapitole je vysvětlena aktuálnost problematiky a základní pojmy. Druhá kapitola se zaměřuje na dokumenty Církve bratrské, které se vztahují k náboženské edukaci dětí. Třetí kapitola se věnuje odborným a popularizačním textů členů Církve bratrské, které se týkají náboženské výuky a výchovy dětí. Čtvrtá kapitola představuje činnost Dětského odboru podle dostupných psaných informací. Pátá kapitola doplňuje informace k Dětskému odboru za pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Šestá kapitola se zaměřuje na církevní osnovy a učebnice před rokem 1989. Sedmá kapitola představuje edukační materiály, které církev používá po roce 1989. Osmá kapitola obsahuje krátkou shrnující reflexi náboženské edukace dětí prvního stupně v Církvi bratrské.
|
|
Odkaz Jednoty bratrské v učení a praxi současných protestantských církví v České republice
Medková, Lydie ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Tato práce zkoumá odkaz Jednoty bratrské v učení a praxi současných protestantských církví v ČR. Ve své první části na základě analýzy pramenů konkretizuje odkaz Jednoty bratrské v deseti bodech, které představují nejvýraznější znaky jejího učení. Druhá část se již věnuje samotné komparaci specifikovaného odkazu Jednoty bratrské s učením a praxí jednotlivých církví. Prostřednictvím analýzy církevních pramenů a strukturovaného rozhovoru s představiteli současných protestantských církví přináší informace o tom, jaké body odkazu Jednoty bratrské se v učení zkoumaných církví vyskytují a do jaké míry zasahují praktický život společenství. Hlavním cílem práce je zjistit, zda i dnes lze v církvích v ČR nalézt prvky bohaté bratrské tradice a jak moc se jim daří odkaz Jednoty bratrské v současných podmínkách naplňovat.
|
| |
|
Motivace a spokojenost mládeže se spotřebou náboženských statků v Církvi bratrské
Mareček, Benjamín ; Surynek, Alois (vedoucí práce) ; Hubinková, Zuzana (oponent)
Předmětem diplomové práce je provedení empirického šetření, které vede k popsání současné situace a k návrhům na zvýšení spokojenosti se spotřebou náboženských statků. První část práce je zaměřena na teoretická východiska, jsou definovány základní pojmy a koncepty, rozvíjí se problematika náboženského marketingu a analyzují se sekundární data. Druhá část práce je orientována na deskriptivní výzkum mezi členy mládeže a na jejich motivaci a spokojenost. V závěru práce jsou podána konkrétní doporučení pro zlepšení.
|