Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 404 záznamů.  začátekpředchozí244 - 253dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Rozvíjení aktivity a tvořivosti ve vyučování tématu zlomek v 6. - 7. ročníku ZŠ
Svobodová, Lenka ; Tichá, Marie (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
NÁZEV: Rozvíjení aktivity a tvořivosti ve vyučování tématu zlomek v 6. - 7. ročníku ZŠ AUTOR: Bc. Lenka Svobodová KATEDRA Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Marie Tichá. CSc. ABSTRAKT: Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se nejprve zaměřuje na poznávací proces žáka a možnosti, jak žáka při výuce zlomků motivovat. Dále jsou představeny příčiny neporozumění zlomkům a reedukační zásahy. Praktická část je tvořena kvalitativním výzkumem, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jak jsou žáci schopni samostatně a kreativně řešit úlohy se zlomky a jakých chyb se ve svých řešeních dopouštějí. Při sběru dat bylo použito několika metod: interview s učiteli o problematice zlomků na ZŠ, nestandardizovaný test zaměřený na úlohy se zlomky a doplňující rozhovor s řešiteli testu. V této části je rovněž popsána příprava, průběh i výsledky výzkumného šetření. KLÍČOVÁ SLOVA: zlomky, interpretace a reprezentace, modely, chyby a neporozumění, vyučovací přístupy
Didaktické situace v matematice na základní škole. Třídění čtyřúhelníků na základě vybraných vlastností
Vladyková, Kateřina ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Dvořák, Petr (oponent)
NÁZEV: Didaktické situace v matematice na základní škole. Třídění čtyřúhelníků na základě vybraných vlastností. AUTOR: Bc. Kateřina Vladyková KATEDRA: Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: Prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. ANOTACE: Tato diplomová práce se zabývá možným využitím Teorie didaktických situací ve výuce matematiky na druhém stupni české základní školy, konkrétně v oblasti třídění čtyřúhelníků na základě vybraných vlastností. Práce se skládá ze dvou částí, z teoretické a praktické. V teoretické části jsou nejprve představeny základní pojmy Teorie didaktických situací. V další části jsou představeny kurikulární dokumenty, které jsou platné v současné době v České republice; pozornost je věnována hlavně tématu čtyřúhelníky. Dále jsou v této části analyzovány vybrané učebnice, které se využívají ve výuce v českých základních školách, opět se zaměřením na zpracování tématu čtyřúhelníky. Jako ukázku konkrétního využití Teorie didaktických situací ve výuce matematiky na české základní škole předkládá autorka v experimentální části práce podrobný scénář k výukové jednotce, který je zpracován a realizován dle zásad Teorie didaktických situací. Dále uvádí průběh i vyhodnocení připravené výukové jednotky. Cílem experimentu bylo připravit a vyzkoušet jinou organizaci didaktické situace...
Zařazování e-learningových aktivit do vyučování matematice na střední škole
Štefánková, Martina ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na zařazování e-learningových forem do vyučování matematice na střední škole. Jejím cílem je ukázat možnost, jak může být e-learning využit ve vyučování. Jsou zde vymezeny obecné pojmy týkající se e-learningu. Dále práce obsahuje popis e-learningového nástroje Túúdle a výukového materiálu použitého v projektu, který se zabývá definicí a základními vlastnostmi funkce. Další materiál (vlastnosti funkce, lineární a kvadratické funkce) jsou uvedeny v příloze na DVD. V závěru se práce věnuje zhodnocení vlastních zkušeností, zkušeností dalších učitelů a samotných žáků při zařazování e-learningu do výuky na konkrétní střední škole. Klíčová slova: e-learning, Túúdle, vyučování matematice
Public Awareness of stroke risk factors
Gašparová, Natália ; Marková, Eva (vedoucí práce) ; Novotná, Jindra (oponent)
1. Název práce: Informovanost laické veřejnosti o rizikových faktorech cévní mozkové příhody 2. Jméno a příjmení autora: Natália Gašparová 3. Školitel: Mgr. Eva Marková, Ph.D. Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze Cévní mozková příhoda představuje závažný zdravotnický problém v dnešní době. Je třetí nejčastější příčinou úmrtí a jen 1/3 pacientů s touto diagnózou se zcela vyléčí. Bakalářská práce popisuje důležitost informovanosti laické veřejnosti o rizikových faktorech CMP. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jestli laická veřejnosť zná co je to CMP, jaké jsou její rizikové faktory, jaká je prevence vzniku CMP a příznaky CMP. V experimentální části jsme se věnovali kvantitativnímu výzkumu pomocí dotazníkového šetření, který se zaměřil na informovanosť laické veřejnosti o CMP, její rizikových faktoroch a prevenci. Použitý dotazník byl vlastní konstrukcí. Výzkumního šetření se zúčastnilo 145 respondentů, z toho 60 % mužů a 40 % žen. Ze sledovaného souboru jsme zjistili, že většina respondentů považuje za najrizikovější faktor vzniku CMP kouření a jako preventivní opatření považuje snížení krevního tlaku. Dálej jsme zjistili, že nejvíce respondentů (17 %) považuje bolest hlavy za najpodstatnější příznak CMP. V případě podezření na CMP by 74 %...
Informovanost veřejnosti o možnostech využití Automatického externího defibrilátoru v laické první pomoci
Šilhavá, Lenka ; Eislerová, Iva (vedoucí práce) ; Novotná, Jindra (oponent)
Bakalářská práce se zabývá informovaností veřejnosti o možnostech využití Automatického externího defibrilátoru v laické první pomoci. V teoretické části uvádím základní informace anatomické, fyziologické a patofyziologické. Větší část jsem věnovala Automatickému externímu defibrilátoru, jeho významu, popisu a doporučenému postupu použití. Empirická část vyhodnocuje mnou provedený kvantitativní výzkum, který jsem realizovala formou anonymního dotazníku umístěného na internetu. Dotazník byl určen dospělým osobám, které nepracují ve zdravotnictví. Odpovědělo na něj 99 osob, většina ve věku 18 - 39 let, převažovali lidé středoškolsky vzdělaní. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit úroveň informovanosti laické veřejnosti o AED, dílčími cíly bylo zjistit ochotu laiků školit se o AED a také zmapovat informační zdroje, které veřejnost nejčastěji vyhledává. Výsledky výzkumu jsem vložila do přehledných tabulek a grafů. Tabulky obsahují absolutní četnost, relativní četnost a celkovou četnost. Výsledkem je zjištění, že míra informovanosti se oproti výzkumům prováděným v minulých letech mírně zvýšila, přesto ji nelze hodnotit jako uspokojivou. Konstatovala jsem zájem veřejnosti o další informace a značnou ochotu školit se i ve volném čase. Klíčová slova: AED, arytmie, fibrilace, defibrilace, náhlá zástava oběhu,...
Proces tvorby úloh: Srovnání tvůrců podle úrovně zkušeností
Patáková, Eva ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent) ; Cihlář, Jiří (oponent)
Název: Proces tvorby úloh: Srovnání tvůrců podle úrovně zkušeností Autor: PhDr. Eva Patáková Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze Školitel: doc. RNDr. Jaroslav Zhouf, Ph.D. Abstrakt: Cílem práce je porovnání procesu tvorby úloh různě zkušených tvůrců: Začá- tečníci nemají zkušenosti s tvorbou úloh, odborníci tvoří úlohy, ale ne více, než vyžaduje pedagogická praxe, experti tvoří úlohy profesionálně, např. pro matematické soutěže. Výzkum byl realizován ve dvou fázích, z nichž každá obsahovala pilotní část a hlavní studii. Respondenti tvořili vždy náročné a originální úlohy pro žáka deváté třídy základní nebo prvního ročníku střední školy. V první fázi byly metodami odvozenými od zakot- vené teorie analyzovaný sebereflexe, dotazníky a další písemné výstupy respondentů. Ve druhé fázi byl proveden kvalitativní rozbor videonahrávek tvorby úloh (metoda klinického rozhovoru). Proces tvorby úloh sledovaných skupin respondentů byl různý. S rostoucími zkušenostmi respondentů se zvyšoval podíl úvah s plným vědomím následku, zvyšoval se podíl tvůrců, kteří se v práci nechali inspirovat již hotovou úlohou, měnil se pohled na kvalitu úlohy. Čím je tvůrce zkušenější, tím lépe dokáže využít fázi závěrečného zhodnocení hotové úlohy. Analyzovány byly rovněž další...
Strategie řešení slovních úloh v historickém vývoji
Hejdrychová, Kateřina ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Práce se zabývá slovními úlohami řešitelnými pomocí lineárních rovnic. Cílem práce je vytvořit sbírku typových úloh, ve které jsou zastoupeny nejen úlohy aktuální, ale i historické, vybrané z různých období vývoje matematiky. V první části je ukázáno, jaký důraz klade Rámcový vzdělávací program na zařazování praktických úloh ve výuce matematiky. Je také zvýrazněn přínos slovních úloh pro rozvíjení matematické a finanční gramotnosti. Druhá část je věnována historii matematiky, se zaměřením na problematiku rovnic a slovních úloh, a to jak v celosvětovém měřítku, tak i na území dnešní České republiky. Třetí, nejobsáhlejší část je sbírkou typových úloh. Ty jsou rozdělené podle kontextu tak, jak jsou děleny obvykle v českých výukových materiálech pro základní a střední školy: úlohy o dělení na nestejné části, úlohy o pohybu, úlohy o společné práci a úlohy o směsích. Ve sbírce jsou obsaženy tři typy úloh: Aktuální úlohy jsou převzaty ze současných učebnic a sbírek. Historické úlohy jsou převzaté z historicky významných pramenů různých zemí. Zastaralé úlohy pochází především z minulého století. Jsou to úlohy neaktuální kontextem, terminologií apod., které jsou upravené pro přínosné použití ve výuce v současné době. Součástí každé úlohy je naznačení řešení pomocí lineárních rovnic a jejich soustav. Klíčová...
Finanční matematika ve vybraných úlohách z gymnaziálního učiva geometrie
Kocourková, Zuzana ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent)
Název práce: Finanční matematika ve vybraných úlohách z gymnaziálního učiva geometrie Autor: Zuzana Kocourková Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky Vedoucí práce: Prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. Tématem bakalářské práce jsou vybrané úlohy, v nichž je propojena geometrie s finanční matematikou a lze je zařadit do výuky na gymnáziích. V první části je popsána finanční gramotnost a její zařazení do výuky na základních a středních školách. Dále jsou zde uvedeny základy finanční matematiky. Druhá část práce je zaměřena na řešené úlohy z geometrie ve spojení s finanční matematikou, které lze zařadit do výuky na gymnáziích. Na vhodných místech v řešení jednotlivých úloh jsou ukázány různé řešitelské strategie. Závěrem každé úlohy je souhrn po- třebných znalostí a dovedností k jejímu úspěšnému vyřešení. Klíčová slova: finanční gramotnost, finanční matematika, úlohy, geometrie, gymnázium
Metody řešení slovních úloh pomocí logiky
Bartlová, Helena ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Název práce: Metody řešení slovních úloh pomocí logiky Autor: Helena Bartlová Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky Vedoucí práce: Prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. Práce se zabývá metodami řešení slovních úloh z výrokové logiky. V první části práce jsou popsány slovní úlohy obecně, jsou zde uvedeny stručně dějiny logiky a základy výrokové logiky, které jsou dále používány při popisu metod a řešení úloh. V druhé části práce jsou popsány různé metody, pomocí kterých lze slovní úlohy z logiky řešit. Použití těchto metod je ukázáno na řešených slovních úlohách. Klíčová slova: slovní úloha, logika, výroková logika
GeoGebra jako pomocník při řešení úloh s parametrem
Kudělková, Anna ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Vyvíjející se technologie poskytují učitelům matematiky mnoho různých možností, jak podpořit a zpestřit výuku. Tato bakalářská práce je zaměřena na využití GeoGebry ke grafickému řešení vybraných úloh s parametrem. Jako podklady pro tuto práci sloužily učebnice matematiky a jako inspirace další, zejména internetové zdroje. Text obsahuje stručnou informaci o programu GeoGebra, jeho možnostech, historii a komunitě, která ho využívá. Hlavní náplní práce je řešení úloh konstrukční a analytické geometrie v prostředí GeoGebry, a to tak, aby byly ukázány hlavní výhody ve srovnání s klasickým řešením. Celkem je v textu podrobně zpracováno pět úloh a ke každé úloze je přiložena sada příkladů zpracovaných v programu GeoGebra. KLÍČOVÁ SLOVA: GeoGebra, úlohy s parametrem, grafické řešení

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 404 záznamů.   začátekpředchozí244 - 253dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
74 NOVOTNÁ, Jana
6 NOVOTNÁ, Jaroslava
26 NOVOTNÁ, Jitka
74 Novotná, Jana
74 Novotná, Jana
2 Novotná, Jana,
4 Novotná, Jarmila
6 Novotná, Jaroslava
2 Novotná, Jindra
26 Novotná, Jitka
1 Novotná, Jiřina
1 Novotná, Johana
4 Novotná, Julie
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.