|
Problem posing a problem solving v matematické soutěži
Patáková, Eva ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Organizace matematických soutěží je důležitá pro rozvoj dovedností žáků talentovaných v matematice i pro motivaci talentovaných i méně talentovaných žáků. Matematických soutěží je velké množství a jejich průběh, cíle i cílové skupiny žáků se od sebe liší. V této práci bylo mým cílem: Zmapovat oblast problem posing a problem solving v matematické soutěži po stránce teoretické; vytvořit přehled matematických soutěží konaných v ČR se zaměřením na problem posing a problem solving; navrhnout a odzkoušet sadu úloh pro konkrétní matematickou soutěž; vytvořit sebereflexi činnosti jako materiál pro jiné autory úloh do podobné soutěže; a zanalyzovat žákovská řešení. Čtenář se v práci může detailně seznámit s matematickým korespondenčním seminářem Pikomat. Formou sebereflexe je zde popsána veškerá činnost potřebná pro organizaci semináře. Nej větší pozornost je věnována tvorbě úloh a ostatních textů do semináře (problem posing) a položkové analýze žákovských řešení všech vytvořených úloh (problem solving). Tato analýza zkoumá jednak dovednosti žáků při řešení úloh, jednak slouží další zpětné vazbě o vhodnosti či nevhodnosti použitých úloh.
|
|
Proces tvorby úloh: Srovnání tvůrců podle úrovně zkušeností
Patáková, Eva ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent) ; Cihlář, Jiří (oponent)
Název: Proces tvorby úloh: Srovnání tvůrců podle úrovně zkušeností Autor: PhDr. Eva Patáková Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze Školitel: doc. RNDr. Jaroslav Zhouf, Ph.D. Abstrakt: Cílem práce je porovnání procesu tvorby úloh různě zkušených tvůrců: Začá- tečníci nemají zkušenosti s tvorbou úloh, odborníci tvoří úlohy, ale ne více, než vyžaduje pedagogická praxe, experti tvoří úlohy profesionálně, např. pro matematické soutěže. Výzkum byl realizován ve dvou fázích, z nichž každá obsahovala pilotní část a hlavní studii. Respondenti tvořili vždy náročné a originální úlohy pro žáka deváté třídy základní nebo prvního ročníku střední školy. V první fázi byly metodami odvozenými od zakot- vené teorie analyzovaný sebereflexe, dotazníky a další písemné výstupy respondentů. Ve druhé fázi byl proveden kvalitativní rozbor videonahrávek tvorby úloh (metoda klinického rozhovoru). Proces tvorby úloh sledovaných skupin respondentů byl různý. S rostoucími zkušenostmi respondentů se zvyšoval podíl úvah s plným vědomím následku, zvyšoval se podíl tvůrců, kteří se v práci nechali inspirovat již hotovou úlohou, měnil se pohled na kvalitu úlohy. Čím je tvůrce zkušenější, tím lépe dokáže využít fázi závěrečného zhodnocení hotové úlohy. Analyzovány byly rovněž další...
|
|
Problem posing a problem solving v matematické soutěži
Patáková, Eva
Organizace matematických soutěží je důležitá pro rozvoj dovedností žáku talentovaných v matematice i pro motivaci talentovaných i méně talentovaných žáku. Matematických soutěží je velké množství a jejich průběh, cíle i cílové skupiny žáku se od sebe liší. V této práci bylo mým cílem: Zmapovat oblast problem posing a problem solving v matematické soutěži po stránce teoretické; vytvořit přehled matematických soutěží konaných v ČR se zaměřením na problem posing a problem solving; navrhnout a odzkoušet sadu úloh pro konkrétní matematickou soutěž; vytvořit sebereflexi činnosti jako materiál pro jiné autory úloh do podobné soutěže; a zanalyzovat žákovská řešení. Čtenář se v práci muže detailně seznámit s matematickým korespondenčním seminářem Pikomat. Formou sebereflexe je zde popsána veškerá činnost potřebná pro organizaci semináře. Největší pozornost je věnována tvorbě úloh a ostatních textu do semináře (problem posing) a položkové analýze žákovských řešení všech vytvořených úloh (problem solving). Tato analýza zkoumá jednak dovednosti žáku při řešení úloh, jednak slouží další zpětné vazbě o vhodnosti či nevhodnosti použitých úloh. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Proces tvorby úloh: Srovnání tvůrců podle úrovně zkušeností
Patáková, Eva ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent) ; Cihlář, Jiří (oponent)
Název: Proces tvorby úloh: Srovnání tvůrců podle úrovně zkušeností Autor: PhDr. Eva Patáková Katedra: Katedra matematiky a didaktiky matematiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze Školitel: doc. RNDr. Jaroslav Zhouf, Ph.D. Abstrakt: Cílem práce je porovnání procesu tvorby úloh různě zkušených tvůrců: Začá- tečníci nemají zkušenosti s tvorbou úloh, odborníci tvoří úlohy, ale ne více, než vyžaduje pedagogická praxe, experti tvoří úlohy profesionálně, např. pro matematické soutěže. Výzkum byl realizován ve dvou fázích, z nichž každá obsahovala pilotní část a hlavní studii. Respondenti tvořili vždy náročné a originální úlohy pro žáka deváté třídy základní nebo prvního ročníku střední školy. V první fázi byly metodami odvozenými od zakot- vené teorie analyzovaný sebereflexe, dotazníky a další písemné výstupy respondentů. Ve druhé fázi byl proveden kvalitativní rozbor videonahrávek tvorby úloh (metoda klinického rozhovoru). Proces tvorby úloh sledovaných skupin respondentů byl různý. S rostoucími zkušenostmi respondentů se zvyšoval podíl úvah s plným vědomím následku, zvyšoval se podíl tvůrců, kteří se v práci nechali inspirovat již hotovou úlohou, měnil se pohled na kvalitu úlohy. Čím je tvůrce zkušenější, tím lépe dokáže využít fázi závěrečného zhodnocení hotové úlohy. Analyzovány byly rovněž další...
|
|
Problem posing a problem solving v matematické soutěži
Patáková, Eva
Organizace matematických soutěží je důležitá pro rozvoj dovedností žáku talentovaných v matematice i pro motivaci talentovaných i méně talentovaných žáku. Matematických soutěží je velké množství a jejich průběh, cíle i cílové skupiny žáku se od sebe liší. V této práci bylo mým cílem: Zmapovat oblast problem posing a problem solving v matematické soutěži po stránce teoretické; vytvořit přehled matematických soutěží konaných v ČR se zaměřením na problem posing a problem solving; navrhnout a odzkoušet sadu úloh pro konkrétní matematickou soutěž; vytvořit sebereflexi činnosti jako materiál pro jiné autory úloh do podobné soutěže; a zanalyzovat žákovská řešení. Čtenář se v práci muže detailně seznámit s matematickým korespondenčním seminářem Pikomat. Formou sebereflexe je zde popsána veškerá činnost potřebná pro organizaci semináře. Největší pozornost je věnována tvorbě úloh a ostatních textu do semináře (problem posing) a položkové analýze žákovských řešení všech vytvořených úloh (problem solving). Tato analýza zkoumá jednak dovednosti žáku při řešení úloh, jednak slouží další zpětné vazbě o vhodnosti či nevhodnosti použitých úloh. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Problem posing a problem solving v matematické soutěži
Patáková, Eva ; Vondrová, Naďa (oponent) ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce)
Organizace matematických soutěží je důležitá pro rozvoj dovedností žáků talentovaných v matematice i pro motivaci talentovaných i méně talentovaných žáků. Matematických soutěží je velké množství a jejich průběh, cíle i cílové skupiny žáků se od sebe liší. V této práci bylo mým cílem: Zmapovat oblast problem posing a problem solving v matematické soutěži po stránce teoretické; vytvořit přehled matematických soutěží konaných v ČR se zaměřením na problem posing a problem solving; navrhnout a odzkoušet sadu úloh pro konkrétní matematickou soutěž; vytvořit sebereflexi činnosti jako materiál pro jiné autory úloh do podobné soutěže; a zanalyzovat žákovská řešení. Čtenář se v práci může detailně seznámit s matematickým korespondenčním seminářem Pikomat. Formou sebereflexe je zde popsána veškerá činnost potřebná pro organizaci semináře. Nej větší pozornost je věnována tvorbě úloh a ostatních textů do semináře (problem posing) a položkové analýze žákovských řešení všech vytvořených úloh (problem solving). Tato analýza zkoumá jednak dovednosti žáků při řešení úloh, jednak slouží další zpětné vazbě o vhodnosti či nevhodnosti použitých úloh.
|