Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 317 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Přezdívky v dětském kolektivu
Kvíčalová, Marta ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
Práce se věnuje přezdívkám v současném dětském kolektivu, především ve školním a skautském prostředí. Na relativně bohatém materiálu (více než 1 800 přezdívek) získaném dlouhodobým výzkumem ve školním a skautském prostředí autorka dokládá současné jazykové tendence při tvoření přezdívek. Popisem získaného jazykového materiálu, jeho následným tříděním do jednotlivých skupin podle původu vzniku a s pomocí odborné literatury dochází k několik podstatným závěrům. Přezdívky, jako neoficiální vlastní jména hojně užívaná v dětském kolektivu, jsou specifickým a výjimečným jazykovým materiálem. Školní i skautské přezdívky vycházejí z týchž jazykových zvyklostí a vznikají obdobným způsobem. Vznikají přirozeně, bez zásahu zvnějšku, velmi rychle a zpravidla vydrží svému nositeli dlouhá léta. Přezdívky ve skautském prostředí jsou velmi rozšířené, přezdívku má obvykle více než 90 % členů. Ve školním prostředí nejsou přezdívky tak časté, jejich četnost se pohybuje zpravidla kolem 20 %. Jeden nositel má zpravidla jednu přezdívku, může však mít i více přezdívek v různých sociálních skupinách. Na základě totožné motivace mohou vzniknout úplně odlišné přezdívky, naopak homonymní přezdívky mohou mít naprosto odlišné motivace. Zcela běžně se vyskytují přezdívky, které mají totožnou podobu v mužské i ženské variantě, nebo...
Jazyková analýza předpovědi počasí jako informačního komunikátu. Akční výzkum
Zítka, Martin ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
1 ABSTRAKT Diplomová práce s názvem Jazyková analýza předpovědi počasí je rozdělena na dvě části, a sice teoretickou a praktickou. V první seznamujeme čtenáře s obecnými poznatky z mediální oblasti: vymezujeme pojem mediální komunikace a popisujeme její specifika, věnujeme se mediálnímu produktu, jeho obsahu a významu. Poté volně přecházíme k mediálnímu publiku se zřetelem k žákovi jako ke zvláštnímu typu příjemce. Následuje charakteristika televizní předpovědi počasí v rámci mediální komunikace a analýza jejích typických výrazových prostředků. Celou část završuje popis školního kurikula, především mediální výchovy, neboť samotný výzkum probíhal ve školském zařízení a hlavní cíle byly na požadavcích kurikulárních dokumentů ČR postaveny. Praktická část představuje motivaci zkoumání a zvolenou metodu akčního výzkumu. Největším oddílem celku je část obsahující vyhodnocování a interpretaci výsledků dílčích aktivit, a to jak propedeutických, tak proaktivních s mediálním produktem. Mezi hlavní cíle práce patří tvorba a následná aplikace akčního plánu s návrhem činností pro učitele českého jazyka na druhém stupni ZŠ, konkrétně v 7. ročníku. Plán umožňuje: 1) vhodně zařadit televizní předpověď počasí do vyučování, 2) rozvíjet žákovu schopnost porozumění danému typu mediálního produktu, 3) zefektivnit žákovu práci s...
Český jazyk na Krymu
Wildová, Zuzana ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Hájková, Eva (oponent)
Práce se zabývá sou asným stavem jazyka eské minority na Krymu. Popisuje na základ materiálu získaného v terénu jevy a zm ny, které v jazyce krymských ech vznikly vlivem p sobení cizího jazykového, ale i kulturního prost edí. Je zam ena na oblast fonetiky, tedy na to, jakým zp sobem se u mluv ích projevují vlivy ruské výslovnostní normy. Práce obsahuje historicko-kulturní kontext týkající se odchodu ech na Krym a podoby eské minority v sou asnosti. Jednotlivé kapitoly jsou v novány vybraným jev m: odchylkám ve výslovnosti vokál v prvních slabikách slov, zm nám ve výslovnosti souhlásky [j], labializované výslovnosti konsonantu [v], zm nám ve výslovnosti slov p ejatých, výslovnostní podob souhlásek [ ] a [ ] v eských slovech, výslovnosti toponym, protezi a vypou t ní hlásek na za átku slov, odchylkám ve výslovnosti hlásek uprost ed slov, vokalizaci p edlo ek a vlivu ruské jazykové normy na u ití jejich vokalizované podoby.
Nová pojmenování motivovaná vlastními jmény domácích politiků
Děngeová, Zuzana ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Tichá, Zdeňka (oponent)
Moje bakalářská práce nese název Nová pojmenování motivovaná vlastními jmény domácích politiků a klade si za cíl upozornit na tvoření nových lexikálních jednotek, které jsou motivovány vlastními jmény domácích politicky činných osobností. Hlavním tématem mé práce je role vlastních jmen při tvoření nových slov a komparace těchto neologismů s depropriálními pojmenováními, která figurují v dosud vyšlých výkladových slovnících. Na základě tohoto srovnání se snažím dokladovat, že depropriální tvoření nových slov je v českém jazyce produktivním a častým slovotvomým procesem. Metodou mého výzkumu je cílená excerpce denního tisku, v němž sleduji pronikání neologismů, slovotvomě motivovaných vlastními jmény domácích politiků, do současné slovní zásoby. Tyto neologismy analyzuji ze slovotvomého hlediska, z hlediska sémantického a zaměřuji se také na produktivitu užití daných slovotvomých typů. Svůj výzkum porovnávám s odbornou literaturou a shrnuji tak, že depropriální novotvoření je významný a vysoce produktivní jazykový jev, který obohacuje současnou slovní zásobu o velké množství nových lexikálních jednotek.
Nové německé výpůjčky v češtině
Neprašová, Renáta ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Opavská, Zdena (oponent)
Cílem diplomové práce Nové německé výpůjčky v češtině je potvrzení důležitosti jazykových kontaktů českého a německého jazyka. Práce prokazuje, že přejímání německých lexikálních jednotek do češtiny je produktivním způsobem obohacování slovní zásoby. Užívání německých výpůjček v různých druzích komunikátů a analýza jejich frekvence dokládají, že mluvčí jazyka začínají na postavení germanismů v češtině pohlížet neutrálně, tedy ne negativně, jako tomu bývalo v minulosti. Zabývám se analýzou cizojazyčných lexikálních jednotek z hlediska integračně- adaptačního, sémantického a frekvenčního. Metodou mého výzkumu je cílená excerpce denního tisku, během které lze sledovat, jak se nové německé výpůjčky prosazují v současné české slovní zásobě. Zaměřuji se na produktivitu užití jednotlivých přejímaných slovních druhů. Kromě jednotlivých slovních druhů charakterizuji také hybridní složeniny a depropriální výrazy. Množství nových německých výpůjček, které jsou zachycovány v neologické excerpční databázi, dokládá, že přejímání německých slov a slovotvorných prvků je významným a produktivním jazykovým procesem vzniku neologismů.
Jan Hus - Edice a jejich vývoj v průběhu staletí
Hrubá, Monika ; Palkosková, Olga (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Resumé Diplomová práce se zabývá rozborem verbálně vyjádřených symbolů ve dvou dílech Jana Husa: O poznání cesty pravé k spasení (Dcerka) a Knížky o knězi kuchmistrovi. Dcerka vychází z několika rukopisů. Knížky o knězi kuchmistrovi se dochovaly jen v jednom starém tisku. Práce nejdříve čtenáře seznamuje s dobou vzniku děl, s postavou a myšlenkami Jana Husa. Poté se snaží vymezit pojem symbolu. Každé dílo se rozebírá z hlediska obsahu a doby vzniku. Symboly jednotlivých děl rozdělila autorka do několika kategorií. Ve své práci se věnuje symbolice postav, zvířat, částí těla i abstrakt.
Chatová komunikace na Facebooku
Honzáková, Veronika ; Palkosková, Olga (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Diplomová práce pojednává o komunikaci na sociální síti Facebook. Jejím cílem byla sondáž do chatové komunikace na této nové komunikační platformě. V úvodní části práce jsme se snažili shrnout dosavadní poznatky českých jazykovědců týkající se elektronické komunikace, následně byla zaměřena pozornost na definici internetové komunikace, její klasifikaci, klady a zápory a popis jednotlivých typů počítačové komunikace. Prostor je též věnován sociálním sítím, a to zejména Facebooku, jeho základním funkcím, možným způsobům komunikace zprostředkovaných tímto médiem a specifikům Chatu v porovnání se synchronním webovým chatem. Výzkumná část analyzuje chatovou komunikaci na Facebooku z širšího pohledu komunikační situace a z hlediska struktury textu. Snahou bylo srovnat Chat a bezprostřední mluvený dialog, klasifikovat a interpretovat základní typy chatové komunikace a popsat jejich specifické rysy. Závěr práce je věnován ironii na Facebooku, na základě analýzy byly klasifikovány její jednotlivé druhy a sledováno její tvoření a signalizování. Práce se snažila poukázat zejména na specifika chatové komunikace na Facebooku a její spojitost s mluveným dialogem.
Čtení s porozuměním českých textů žáků cizinců v úrovni A1
Ružbacká, Jana ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou češtiny jako cizího jazyka. Skládá se ze dvou částí. Teoretická část práce se věnuje vymezení pojmů migrace, žák cizinec v prostředí české školy, výuka žáků cizinců, čtení s porozuměním, charakteristika úrovně A1 dle Společného referenčního rámce pro jazyky včetně představení Evropského jazykového portfolia a vokabuláře. Praktická, respektive výzkumná část práce seznamuje s výzkumem realizovaným na základní škole v Praze. Kvalitativní výzkum byl prováděn na vybraných deseti žácích 2. stupně, kteří pocházeli jak ze slovanského jazykového prostředí, tak neslovanského. Cílem výzkumu bylo získat co neucelenější vstupní informace o zkoumaných žácích analýzou jejich IVP, rozhovory s žáky, učiteli a ředitelkou školy, dále analýzou jejich testů a zúčastněným pozorováním. Výzkum se dále zaměřil na dovednost čtení s porozuměním, kdy byly žákům předloženy 3 různé texty. Jeden z textů byl vypracován dle slovní zásoby vokabuláře pro úroveň A1. Další zkoumané texty byly učebnicový text a jeho simplifikovaná verze. Ke každému textu byly vypracovány otázky, které měli žáci vypracovat. Výsledky textů byly porovnány a okomentovány. Neprokázalo se, že čím déle je žák v českém prostředí, tím lépe ovládá český jazyk. Srovnání dvou typů textů nepřineslo očekávaný velký rozdíl ve...
Pěstování kultivovaného projevu a komunikační výchova ve škole (2.stupeň ZŠ)
Šerák, Daniel ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
RESUMÉ Diplomová práce si klade za cíl vytvořit přehled tématu komunikační výchova a sloh po mnoha stránkách. Vychází od pojetí vyučování komunikační výchovy a slohu v minulosti přes charakteristiku současného pojetí vyučování slohu. Jako určitý návod je zařazeno několik vzorových příprav na hodiny českého jazyka a slohu. Pro zjištění aktuálního stavu komunikační výchovy byl vyhodnocen dotazník. V závěrečné kapitole je věnována pozornost změnám a vývojovým tendencím učebnicím českého jazyka a slohu na základě komparativní analýzy.
Motivace volby jména dětí cizinců a dětí z národnostně smíšených rodin žijících v českém prostředí
Manderlová, Eva ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Resumé Bakalářská práce se zabývá motivací volby jména dětí cizinců a dětí z národnostně smíšených rodin žijících v českém prostředí. Je rozdělena na dvě části - část teoretickou a praktickou. Teoretická část představuje pojmy křestní/ rodné jméno, onomastika, antroponyma a vlastní jména, dále popisuje vývoj rodných jmen, jejich rozdělení podle původu, jednotlivé motivace volby jména a pravidla zápisu jednotlivých jmen do matriky. Praktická část je založena na výsledcích dotazníkového šetření. Výsledky jsou vyhodnocovány z několika různých úhlů pohledu. Tím hlavním je vyhodnocování z hlediska rozdělení respondentů podle jednotlivých kontinentů, dále jsou srovnávány výsledky "evropské" s výsledky "mimoevropskými", je také zohledněna délka pobytu rodičů v České republice, možnost existence národnostně smíšených rodičovských dvojic a s tím spojená motivace volby dvou rodných jmen. Výsledky šetření jsou procentuálně vyjádřeny a přehledně zobrazeny také v jednotlivých tabulkách, které jsou součástí práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 317 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.