Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 257 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výukové aktivity pro druhý stupeň ZŠ na téma bažanta obecného
Lasáková, Tereza ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato práce se zabývá poznatky o bažantu obecném. Mapuje především vývoj názorů na bažanty mezi lety 1926-1960 a to díky periodikům z těchto let - Stráž myslivosti, která se později (v roce 1953) přejmenovala na Myslivost. Jednotlivé články z těchto časopisů jsou přehledně představeny. Jedná se o články zejména o chovu a lovu bažanta obecného, ale i o jeho zkoumání, jelikož bažant se v tomto období stal velmi žádaným druhem a autoři článků se snažili o jeho popularizaci a šíření v českých zemích. Tak se také stalo, od padesátých let jeho populace významně stoupala. Po změnách v zemědělství v 70. letech a s tím související změnou krajiny se však jeho počty začaly snižovat. Pro lepší přehlednost jsou hlavní trendy obsahu článků shrnuty v pětiletých obdobích a je vytvořeno kalendárium. Cílem praktické části bylo vypracovat aktivity pro žáky 2. stupně základních škol a nižších gymnázií, které přiblíží žákům bažanty z různých hledisek (např. z pohledu morfologického a ekologického) a zároveň budou rozvíjet přírodovědné myšlení. Jsou zde přiloženy celkem 3 pracovní listy, každý je jinak zaměřený. Jeden z nich podporuje badatelský přístup k výuce. Aktivity jsou různorodé, žáci při nich porovnávají vnější stavbu bažanta s jinými ptáky, pracují s fotografiemi, textem, ale i s nahrávkou nebo grafem. Tyto...
Avifauna Kanárských ostrovů
Červenková, Michaela ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Práce se věnuje ptačí fauně jednoho ze souostroví Makaronésie, tedy Kanárských ostrovů. Je koncipována tak, že ji lze použít jako zdroj informací i jako motivační prostředek k sledování přírody souostroví pro dospělé i zajímající se děti. Také ji lze použít jako materiál při plánování případné školní biologické exkurze, i když tato možnost je spíše teoretická. První a druhá kapitola popisují geografii a klima a třetí kapitola seznamuje s prostředím celého souostroví. Čtvrtá kapitola přibližuje hlavní ekosystémy, které se na Kanárských ostrovech vyskytují, a druhy ptáků a rostlin, se kterými se zde můžeme setkat. Pátá kapitola doporučuje lokality, kde je možné pozorovat endemické i další hnízdící druhy ptáků, ale i rarity a zatoulance a ptáky na tahu. Šestá kapitola se věnuje původu a evoluci avifauny Kanárských ostrovů a národním parkům, které byly v průběhu let založeny, aby byla chráněna ostrovní vegetace a prostředí, jež dává naději na zachování všech druhů místních živočichů. Sedmá kapitola seznamuje s endemickými druhy ptáků a uvádí, na kterém stanovišti žijí, a předkládá tabulku s přehledem druhů, kteří se na jednotlivých hlavních ostrovech vyskytují po celý rok, hnízdí zde nebo jsou letními návštěvníky a zároveň zde i hnízdí, uvádí dokonce jeden endemický druh, který již vyhynul, několik...
Raci jako modelový taxon ve výuce na základní a střední škole
Kostřicová, Zuzana ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato práce podává rešerši tématu raků s cílem být pomůckou učitelům, kteří by se rozhodli téma raků hlouběji prozkoumat se žáky. Teoretická část práce pojednává na úvod o racích z pohledu historicko-kulturního a zároveň jako o významné potravině člověka. V dalších kapitolách je popisována základní systematika a globální výskyt raků, popis vnější a vnitřní stavby račího těla s ohledem na využitelnost ve výuce. Dále je podrobně představeno šest druhů raků žijících na území ČR, kromě původních druhů ještě rak signální, rak pruhovaný a rak mramorovaný. Pozornost je věnována postavení raků v potravních sítích a dále mnoha faktorům, které populace našich původních raků v nějaké míře ohrožují - jde o antropogenní zásahy do toku, kompetici s invazními druhy (přenašeči račího moru), další parazity a patogeny a možný vliv sucha a klimatických změn. Poslední kapitola teoretické části rozebírá různé postoje k ochraně, repatriaci původních druhů a zároveň opatření mající zamezit šíření druhů invazních, včetně jejich likvidace. V prakticky zaměřené části byla provedena obsahová analýza učebnic přírodopisu se zaměřením na to, jak téma raků pojednávají, zda podávají i informace o invazních druzích a jakou formou. Dále jsem se pokusila vytipovat výstupy a průřezová témata v rámci RVP ZV pro druhý stupeň, kde by...
Komparace učebnic přírodopisu používaných v České republice a Bulharsku se zvláštním zřetelem na parazitologii
Glavanakovová, Marie ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá srovnáváním českých a bulharských učebnic biologie pro základní školy a střední školy se zvláštním zřetelem na parazitické organismy. Cílem bylo zjistit jaké jsou rozdíly ve zpracování učebnic a zda se nějak zásadně liší výuka parazitologie. Vyhodnocování probíhalo formou kvalitativní analýzy, kde byly učebnice bodovány podle předem nastavených kritérií. Dále byl také v kvantitativní části výzkumu sledován výskyt jednotlivých parazitů ve zkoumaných učebnicích. Ve své analýze jsem se také zaměřila na komparaci vzdělávacích systémů a vzdělávacích programů s přihlédnutím k parazitickým organismům. V práci jsem došla k závěru, že oba regiony disponují moderními učebnicemi s vysokým standardem, ale v Bulharsku probíhá lepší integrace výchovy ke zdraví v učebnicích než v České republice. V neposlední řadě práce popisuje velké rozdíly ve středoškolských kurikulech.
Světélkování organismů jako didaktické téma
Ševicová, Michaela ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá světélkováním (bioluminiscencí) u živých organismů a zkoumá, do jaké míry je toto téma prezentováno a vysvětlováno ve vybraných školních učebnicích. V teoretické části práce jsou uvedeny obecné poznatky o světélkování organismů, jakým způsobem bylo v dávné historii vysvětlováno a postupně zkoumáno, jaký je význam bioluminiscence a jaké jsou i možnosti jejího využití v současnosti. Shrnuty jsou informace o způsobech a důvodech světélkování u vybraných (modelových) skupin bioluminiscenčních organismů (bakterie, houby, řasy, bezobratlí, obratlovci). V didakticky zaměřené části práce je provedena analýza vybraných, často používaných učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Dále práce obsahuje dotazníkové šetření zaměřené na znalosti žáků těchto ročníků o světélkování organismů. Připraven byl také pracovní list s videem, obsahující procvičující otázky. KLÍČOVÁ SLOVA bioluminiscence, světélkování, luciferin, luciferáza, bioluminiscenční organismy
Krásnoočka (Excavata: Euglenophyta): významné druhy
Bryxová, Tereza ; Říhová, Dagmar (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato rešeršní bakalářská práce se zabývá detailním popisem třídy krásnooček (Excavata: Euglenozoa) a jednotlivými zástupci, kteří jsou významní právě pro třídu Euglenophyta. Krásnoočka jsou jednobuněční, většinou volně žijící bičíkovci. Nejvíce příbuzní jsou jim prvoci ze skupiny Kinetoplastida. Krásnoočka jsou výjimečná především stavbou buňky. Specifická organela, stigma (oční skvrna), tvořena velkým množstvím pigmentových granulí, pomáhá krásnoočku zachytit směr, odkud přichází světlo. Významnou součástí buňky jsou dále plastidy, které způsobují různé zbarvení krásnooček, a tím i (hladiny) vod. U pohyblivých stádií krásnooček nacházíme dva bičíky (někdy pouze jeden - rod Euglena), které jsou upevněné ve vchlípené dutince nazývané ampula. Povrch bičíku je opatřen jemnými vlásky, mastigonemami. Práce se dále věnuje třem druhům krásnooček zblízka. Euglena viridis, krásnoočko zelené, je typickým druhem, který je charakteristický pro svou zelenou barvu a vytváří zelené shluky, které můžeme pozorovat na povrchu vod. Euglena gracilis, krásnoočko štíhlé, má velký význam coby potenciální zdroj v biotechnologickém využití. Je považováno za jeden z budoucích zdrojů biopaliv či zdravých bioproduktů. Posledním podrobněji popsaným zástupcem v bakalářské práci je Euglena sanquinea, krásnoočko rudé či krvavé....
Možnosti praktické péče o ohrožené druhy živočichů jako didaktické téma
Kremrová, Johana ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje možnostem praktické péče o ohrožené druhy živočichů a možnostem využití tohoto tématu ve školní výuce. Cílem práce je zjistit, jaké znalosti mají žáci o tématu ohrožených živočichů, porovnat tyto znalosti napříč třemi typy škol a zjistit, jak je toto téma ukotveno ve vzdělávacích programech. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je využíváno především metod analýzy a komparace. Tyto metody byly použity při shrnutí hlavních tezí zákonů o ochraně ohrožených druhů živočichů v historii i v současnosti, způsobů ochrany přírody a ohrožených druhů u nás a v zahraničí, způsobů nejčastějších zranění u jednotlivých tříd živočichů a fungování záchranných stanic. V praktické části bylo použito dotazníkové šetření ve třech typech škol. Z dotazníkového šetření bylo zjištěno, že nejlepší znalosti o péči o ohrožené druhy živočichů mají studenti obchodní akademie, naopak nejhorších výsledků dosáhli studenti nižšího stupně osmiletého gymnázia. Z výsledků dotazníků můžeme vyvodit, že se tomuto tématu ve školách nevěnuje dostatečná pozornost, což potvrzuje i velice malé zapojení ochrany živočichů v rámcových vzdělávacích programech. Proto byla vytvořena volně přístupná prezentace pro vyučující, kvíz ve webové aplikaci Kahoot a přiložený dotazník...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 257 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
7 Hanel, L.
13 Háněl, Ladislav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.