|
Tepelná analýza servomotoru
Přibyl, Daniel ; Duroň, Jiří (oponent) ; Klíma, Petr (vedoucí práce)
Práce se zabývá návrhem tepelného modelu servomotoru v programu Motor-CAD a jeho použitím při analýze servomotoru. Na začátku je krátké seznámení se servomotory a jejich částmi, hlavně co se týče tepelného modelu. Dále jsou popsány principy přestupu tepla. V práci je rovněž kapitola věnována samotnému programu Motor-CAD. Na základě změřených oteplovacích zkoušek je poté v programu doladěn tepelný i elektromagnetický model motoru. Následně je navržen způsob cizího chlazení a podle něj je model upraven. Pomocí modelu jsou nalezeny body zatížení motoru pro maximální dovolené oteplení při vodním chlazení. Na konci práce je zhodnocení přínosu vodního chlazení pro servomotor.
|
|
Metodika výpočtu asynchronního motoru malého výkonu
Bureš, Petr ; Duroň, Jiří (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá rozborem problematiky týkající se asynchronních motorů. Úvod se věnuje základnímu principu funkce asynchronních motorů, popisuje jednotlivé konstrukční součásti a věnuje se také stručnému popisu běžně užívaných provedení. Následující část se věnuje postupu návrhu asynchronního motoru, se zaměřením na jednofázový motor s připojeným kondenzátorem. Poslední část se zabývá pohledem na problematiku požadavků na účinnost společně s možnými metodami snižování ztrát a návrhem vylepšení účinnosti navazující na příklad návrhu motoru.
|
| |
|
Motor-generátor pro vírovou turbínu
Huzlík, Rostislav ; Skala, Bohumil (oponent) ; Duroň, Jiří (oponent) ; Ondrůšek, Čestmír (vedoucí práce)
Cílem této dizertační práce je navrhnout motor-generátor pro vírovou turbínu. Vírová turbína je poměrně nový typ turbíny vyvinutý na Odboru fluidního inženýrství Viktora Kaplana Energetického ústavu FSI VUT v Brně. Vírová turbína je navržená pro použití na malých spádech, kde mají klasické typy turbín buď špatnou účinnost anebo nejsou ekonomicky výhodné. Jako vhodná konstrukce pro motor-generátor byl vybrán synchronní stroj s permanentními magnety a axiálním tokem s bezželezným statorem. V rámci práce je proveden výpočet vlastností turbíny pro definovaný pracovní bod a vytvořen simulační model turbíny. Poté je již proveden samotný návrh motor-generátoru tak, aby optimálně splňoval vlastnosti turbíny. Celý návrh motor-generátoru je ověřen pomocí výpočtu metodu konečných prvků. Navržený stroj musí být schopen pracovat jako generátor i jako motor, pokud by bylo nutné použit turbínu jako čerpadlo.
|
|
Bezpečnostní parkovací brzdy pro servomotory
Štencl, Michal ; Duroň, Jiří (oponent) ; Ondrůšek, Čestmír (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá problematikou elektromagnetických brzd pro servomotory. V úvodní části je rozebrán princip funkce, konstrukce a hlavní sledované parametry těchto brzd. Jádro práce spočívá ve výpočtu dynamických parametrů brzdy. Dynamika brzdy je počítána nejprve analyticky s využitím výpočetního prostředí Matlab–Simulink, následně pak metodou konečných prvků. Dosažené výsledky jsou v závěru porovnány s měřením na vyrobeném prototypu brzdy.
|
|
Tepelná analýza servomotoru
Přibyl, Daniel ; Duroň, Jiří (oponent) ; Klíma, Petr (vedoucí práce)
Práce se zabývá návrhem tepelného modelu servomotoru v programu Motor-CAD a jeho použitím při analýze servomotoru. Na začátku je krátké seznámení se servomotory a jejich částmi, hlavně co se týče tepelného modelu. Dále jsou popsány principy přestupu tepla. V práci je rovněž kapitola věnována samotnému programu Motor-CAD. Na základě změřených oteplovacích zkoušek je poté v programu doladěn tepelný i elektromagnetický model motoru. Následně je navržen způsob cizího chlazení a podle něj je model upraven. Pomocí modelu jsou nalezeny body zatížení motoru pro maximální dovolené oteplení při vodním chlazení. Na konci práce je zhodnocení přínosu vodního chlazení pro servomotor.
|
| |
|
Bezpečnostní parkovací brzdy pro servomotory
Štencl, Michal ; Duroň, Jiří (oponent) ; Ondrůšek, Čestmír (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá problematikou elektromagnetických brzd pro servomotory. V úvodní části je rozebrán princip funkce, konstrukce a hlavní sledované parametry těchto brzd. Jádro práce spočívá ve výpočtu dynamických parametrů brzdy. Dynamika brzdy je počítána nejprve analyticky s využitím výpočetního prostředí Matlab–Simulink, následně pak metodou konečných prvků. Dosažené výsledky jsou v závěru porovnány s měřením na vyrobeném prototypu brzdy.
|
|
Metodika výpočtu asynchronního motoru malého výkonu
Bureš, Petr ; Duroň, Jiří (oponent) ; Hájek, Vítězslav (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá rozborem problematiky týkající se asynchronních motorů. Úvod se věnuje základnímu principu funkce asynchronních motorů, popisuje jednotlivé konstrukční součásti a věnuje se také stručnému popisu běžně užívaných provedení. Následující část se věnuje postupu návrhu asynchronního motoru, se zaměřením na jednofázový motor s připojeným kondenzátorem. Poslední část se zabývá pohledem na problematiku požadavků na účinnost společně s možnými metodami snižování ztrát a návrhem vylepšení účinnosti navazující na příklad návrhu motoru.
|
|
Motor-generátor pro vírovou turbínu
Huzlík, Rostislav ; Skala, Bohumil (oponent) ; Duroň, Jiří (oponent) ; Ondrůšek, Čestmír (vedoucí práce)
Cílem této dizertační práce je navrhnout motor-generátor pro vírovou turbínu. Vírová turbína je poměrně nový typ turbíny vyvinutý na Odboru fluidního inženýrství Viktora Kaplana Energetického ústavu FSI VUT v Brně. Vírová turbína je navržená pro použití na malých spádech, kde mají klasické typy turbín buď špatnou účinnost anebo nejsou ekonomicky výhodné. Jako vhodná konstrukce pro motor-generátor byl vybrán synchronní stroj s permanentními magnety a axiálním tokem s bezželezným statorem. V rámci práce je proveden výpočet vlastností turbíny pro definovaný pracovní bod a vytvořen simulační model turbíny. Poté je již proveden samotný návrh motor-generátoru tak, aby optimálně splňoval vlastnosti turbíny. Celý návrh motor-generátoru je ověřen pomocí výpočtu metodu konečných prvků. Navržený stroj musí být schopen pracovat jako generátor i jako motor, pokud by bylo nutné použit turbínu jako čerpadlo.
|