Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Stopové prvky a izotopy Pb ve vybraných vzorcích kostí
Bartoš, Jan ; Mihaljevič, Martin (vedoucí práce) ; Strnad, Ladislav (oponent)
Cílem této práce je formou rešerše stručně shrnout dosavadní teoretické poznatky o stopových prvcích a jejich vstupech do kalcifikovaných tělních tkání. Jsou zde popsány mechanismy jejich vstupů i ukládání do lidského organismu i principy, díky nimž je v těle udržována jejich optimální hladina. V práci jsou také popsány vlastnosti kostí a zubů i jednoduše vysvětleny pojmy jako esenciální či toxické stopové prvky. Dále se práce zabývá hlavně stopovými prvky, jež mají největší potenciál pro využití v archeologických, konkrétněji v paleodietárních výzkumech. Těmito prvky jsou hlavně Sr, Ba a Zn. Olovo a jeho izotopy jsou popsány spíše v souvislosti s působením Pb na Římany v minulých dobách a s určováním zdrojů kontaminace tímto prvkem. Ve stejné kapitole jsou též popsány principy posmrtných alteračních procesů, kterým jsou kosti po pohřbení vystaveny a kterým se musí čelit při analýzách a interpretacích dat, jež se týkají obsahů stopových prvků v původních kostech.
Environmentální výchova jako součást geografického vzdělávání
Bartoš, Jan ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Raška, Pavel (oponent) ; Kroufek, Roman (oponent)
Tato disertační práce se zabývá environmentální výchovou jako součástí geografického vzdělávání. Environmentální výchova představuje jedno z průřezových témat, jehož implementace do výuky je dle platných kurikulárních dokumentů závazná a toto téma by mělo být rozvíjeno ve všech oblastech vzdělávání. Cílem práce je přinést zjištění, která rozšíří poznání o tom, jakým způsobem učitelé naplňují cíle environmentální výchovy, resp. gramotnosti na českých školách. Dále je zjišťováno, jakou roli v naplňování těchto cílů hraje geografie, resp. vzdělávací předmět zeměpis. Ze zvoleného cíle vyplývají následující výzkumné otázky: Které oblasti environmentální gramotnosti jsou u žáků ve výuce rozvíjeny? o Jakým způsobem k jejich naplňování dochází? Které vyučovací předměty se podle koordinátorů EVVO nejvíce podílejí na realizaci průřezového tématu environmentální výchova o Jakou roli v realizaci hraje zeměpis? Učitelé jsou pro žáky jedním z hlavních zdrojů informací o této problematice. Proto byla také zjišťována environmentální gramotnost vybrané skupiny učitelů a studentů učitelství. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou diskutována obecná východiska environmentální výchovy. V této části je kladen důraz na vzájemné propojení s geografií. Na tuto teoretickou část navazují výzkumné sondy,...
Využití zážitkové pedagogiky a dramatické výchovy ve výuce zeměpisu na střední škole
Barešová, Lenka ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Práce se zaměřuje na srovnání frontální metody výuky a výuky simulační hrou. Srovnatelné skupiny studentů jsou vyučovány jednomu tématu, zaměřenému na nerovnosti v rozvoji světa, těmito dvěma metodami. Byly stanoveny následující předpoklady. Simulační hra je atraktivnější formou výuky, a proto může pomoci zvýšit motivaci studentů. Běžný způsob výuky může studentům předat větší množství informací, simulační hra však může výrazněji ovlivnit postoje a hodnoty studentů. Při použití simulační hry má vliv na studenty dlouhodobější efekt. Tyto předpoklady byly potvrzeny kvalitativními i kvantitativními metodami.
Možnosti osvětové činnosti v problematice biologických invazí u studentů SŠ
Bartoš, Jan ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Král, Luboš (oponent)
Práce metodou dotazníkového šetření zjišťuje, jaká je informovanost gymnaziálních studentů o problematice rostlinných invazí. V rámci této problematiky byla navržena a v praxi vyzkoušena modelová vyučovací hodina. Modelová hodina byla odučena v 5 třídách. Dotazníkové šetření bylo realizováno i ve třídách, kde tato hodina neproběhla. Použitý dotazník byl rozdělený na dvě části. První část zaměřenou na znalosti o invazních rostlinách vyplnilo 255 respondentů. V druhé části byly převážně otázky propojující ochranu přírody s problematikou rostlinných invazí. Také zde byly otázky, pomocí nichž byla zjišťována účinnost modelové hodiny. O rostlinných invazích nikdy neslyšelo přibližně 40% respondentů. V rámci okruhu znalostí je relativní četnost správných odpovědí ještě mnohem menší. Bylo zjišťováno, jestli názor studentů na řešení situace okolo invazních rostlin je ovlivněn přístupem k ekologické etice, který vyznávají.
Využití stopových prvků a izotopů Pb pro bioarcheologický výzkum vybraných pohřebišť
Bartoš, Jan ; Mihaljevič, Martin (vedoucí práce) ; Strnad, Ladislav (oponent)
Cílem této práce je, prostřednictvím analýzy stopových prvků a Pb izotopů archeologických nálezů kosterního materiálu z doby římské a následného období stěhování národů, poskytnout informace o základních bioarcheologických parametrech jedinců z lokalit Abrahám, Rusovce a Sládkovičovo (území Slovenska) a Sopianae (území dnešního města Pécs v Maďarsku). Analýze bylo podrobeno dohromady 103 vzorků. Z toho 81 vzorků kostí a 21 vzorků zubní skloviny. Pro účely této práce byly důležité zejména koncentrace těchto prvků: Ca, P, Sr, Zn, Ba, Fe, Al, Mn a Pb (a jeho izotopů). Výsledky byly následně použity k výpočtům poměrů Ca/P pro stanovování míry postižení diagenetickými alteracemi v kombinaci s koncentracemi Fe, Al. Poměry mezi Sr/Ca a Sr/Zn byly srovnávány za účelem posouzení přibližného složení stravy. Dále byly srovnávány poměry Ba/Ca a Sr/Ca, za účelem posouzení možné migrace jedince na lokalitu pohřbení. Pomocí koncentrací Pb a jeho izotopových poměrů byla posuzována kontaminace tímto kovem. Při interpretacích jednotlivých závěrů byla vždy brána v potaz použitelnost vzorků, vycházející z posouzení míry postižení diagenetickými alteracemi. K malým změnám chemického složení vzorků v důsledku diageneze došlo v případě lokality Sopianae, v případě ostatních lokalit byly vzorky velice dobře zachovalé....
Rozhodování Ústavního soudu ČR a jeho vliv na civilní soudní řízení
Bartoš, Jan ; Winterová, Alena (vedoucí práce) ; Frintová, Dita (oponent)
Resumé Text, který se Vám dostává do rukou, "Rozhodování Ústavního soudu ČR a jeho vliv na civilní soudní řízení," se skládá ze tří odlišných částí. Každá z nich přináší vlastní téma a dohromady je spojují zásahy Ústavního soudu (dále též "ÚS"). První kapitola je věnována lehce kontroverznímu, široce společensky diskutovanému případu odnětí a přikázání věci. Jde o striktně procesní téma, které reflektuje možnost vyšších soudů odejmout projednání věci soudu nižšího stupně a přidělit ji jinému soudci/senátu. Ačkoliv je tento postup za určitých specifických podmínek přípustný, ve sledovaném případě dospěl až k Ústavnímu soudu pro podezření z porušení čl. 38 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. Ve svém textu se snažím se shrnout argumenty, které mohou do budoucna ospravedlňovat tento zásah. Druhá kapitola sleduje zásahy do ÚS do občanského soudního řádu za posledních deset let, především do úpravy institutu dovolání. V první části popisuji důvody, proč došel ÚS k závěru, že je možnost Nejvyššího soudu neodůvodňovat usnesení o zamítnutí dovolání protiústavní a co jej vedlo k tomu, že následně zrušil odpovídající ustanovení občanského soudního řádu. Ve druhé části analyzuji dlouhodobé rozpory v judikatuře ÚS a Nejvyššího soudu v otázce přípustnosti "nenárokového" dovolání, které vyústily ve zrušení celé...
Rozšíření invazních neofytů v břehové vegetaci Kamenice
Holzknechtová, Nikola ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Vodní toky, resp. jejich břehová vegetace, jsou místem velmi náchylným k šíření invazních druhů rostlin. Řeky tvoří přirozené migrační cesty (koridory) a usnadňují tak snadné a rychlé šíření propagulí. Tato diplomová práce se ve své teoretické části věnuje problematice rostlinných invazí včetně nejnovějších poznatků z oboru invazní ekologie. V praktické části se zabývá rozšířením invazních neofytů v břehové vegetaci řeky Kamenice v severních Čechách. Mapování těchto druhů rostlin proběhlo terénním průzkumem podél celého toku Kamenice. Bylo zaznamenáno celkem 7 taxonů invazních neofytů. Běžně se vyskytovala netýkavka malokvětá (Impatiens parviflora), netýkavka žláznatá (I. glandulifera), křídlatky (Reynoutria japonica, R. sachalinensis, R. ×bohemica) a zlatobýly (Solidago gigantea a S. canadensis). Rozložení mapovaných taxonů podél toku i v rámci břehů bylo poměrně nerovnoměrné.
Návrh databáze pro vybranou společnost
Bartoš, Jan ; Kříž, Jiří (oponent) ; Luhan, Jan (vedoucí práce)
Cílem této práce je návrh databáze pro vybranou společnost, která se týká tvorby výrobních štítků. V rámci této práce se budu zabývat především návrhem struktury této databáze a následně její implementací. Databáze bude realizována na platformě Microsoft SQL Server za pomocí nástrojů Microsoft Management Studia.
Hodnocení slovenských učebnic zeměpisu z hlediska přístupu k environmentální etice
Čechová, Aneta ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Práce se zabývá hodnocením současných slovenských učebnic zeměpisu pro střední školy z hlediska environmentální etiky a zjišťuje zastoupení výroků, které jsou hodnoceny z pohledu pěti základních kategorií environmentální etiky v učebnicích - antropocentrismus, biocentrismus, teocentrismus, ekocentrismus a evoluční etika. Práce porovnává zjištěné výsledky s výsledky obdobného výzkumu českých učebnic.
Analýza historických učebnic zeměpisu z hlediska přístupu k environmentální etice
Weiner, Adam ; Matějček, Tomáš (vedoucí práce) ; Bartoš, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá analýzou historických učebnic zeměpisu pro základní a střední školy z hlediska přístupu k environmentální etice. Při procesu analýzy byly hledány výroky environmentální tématiky, které byly následně hodnoceny a rozděleny do odpovídajících směrů environmentální etiky. Výsledky byly graficky zpracovány a srovnány s prací od Seidlové (2010), která podobný výzkum prováděla na učebnicích současných. Z výzkumu vyplývá, že se v historických učebnicích vyskytuje převážně směr antropocentrický, biocentrický a ekocentrický, přičemž z těchto směrů je nejvíce zastoupen směr antropocentrický. Teocentrický směr a směr evoluční etiky se objevil jen v ojedinělých případech. V současných učebnicích je tomu stejně, s tím rozdílem, že je nejvíce zastoupen ekocentrismus. Největší odlišnost mezi historickými a současnými učebnicemi je v počtu výroků a jejich jednoznačností. Bylo zjištěno, že směrem do současnosti se počet a jednoznačnosti výroků zvyšují. Důvodem by mohla být fáze vývoje a pokrok, ve kterém se společnost nacházela. Klíčová slova environmentální etika, geografické vzdělávání, historické učebnice zeměpisu, vztah člověka a přírody, hodnocení učebnic, environmentální výchova

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
41 BARTOŠ, Jan
17 BARTOŠ, Jiří
4 Bartoš, Jakub
1 Bartoš, Jan Bc.
2 Bartoš, Jaromír
1 Bartoš, Jaroslav
17 Bartoš, Jiří
1 Bartoš, Jonáš
8 Bartoš, Josef
1 Bartoš, Julie
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.