Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 108 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sborová tvorba Jana Bůžka
Holubcová, Tereza ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Stříteská, Leona (oponent)
Résumé Autorka podává v diplomové práci na téma "Sborová tvorba lana Bůžka" informace o životě skladatele a věnuje se uspořádání jeho skladeb pro ženské a dětské sbory, které rozděluje do několika kategorií: sbory na texty lidové poezie, sbory na staročínskou a starojaponskou poezii, sbory na texty l.V. Sládka a sbory na poezii dalších autorů. Skladby, které jsou použity v této diplomové práci, nebyly zatím nikde souborně publikovány. Pro lepší porozumění a využití Bůžkovy tvorby autorka analyzuje vybrané skladby. Analýza se soustředí především na harmonickou a formální stránku. Autorka si všímá Bůžkových skladebných postupů a jeho užití moderních skladatelských principů, které dokládá notovými ukázkami zpracovanými v počítačovém programu Sibelius4. V příloze autorka uvádí seznam všech dochovaných skladeb pro ženské a dětské sbory, dále pak celé znění jednotlivých analyzovaných skladeb pro praktické využití a na přiloženém CD je možné si jednotlivé skladby poslechnout v elektronické verzi, a tím získat lepší představu o jejich zvukové podobě.
Choral music in Albania
Rapaj, Mario ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Stříteská, Leona (oponent)
Tato práce pojednává o vývoji albánské sborové hudby od počátku 20. století až po současnost. Poskytuje obecnou historii albánské kultury a politické situace v kontextu rychlých změn, které se udály během 20. století a které ovlivnily hudební život v Albánii. Tyto důležité proměny jsou prezentovány a analyzovány ve skladbách tří významných albánských skladatelů sborové tvorby z různých generací, jejichž životní dráhy a tvorba se rozprostírají v průběhu minulého století. Prostřednictvím těchto analýz je zkoumán a zobrazen vývoj albánské sborové hudby i to, jak moderní skladatelé uchovávají tradiční lidové elementy, přestože jsou ovlivňováni kulturním a politickým kontextem své současnosti.
Choral music in Albania
Rapaj, Mario ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Stříteská, Leona (oponent)
Předložená práce se zabývá historií i současností albánské sborové hudby. Kdy vznikla? Jaké politické a historické události ji ovlivnily? Které osobnosti patří mezi nejvýznamnější skladatele sborové hudby v Albánii a jak lze charakterizovat jejich tvorbu? Které nejvýznamnější instituce se věnovaly podpoře sborového zpěvu? Jaká je současná situace sborového umění v Albánii? Diplomová práce se snaží odpovědět na všechny tyto otázky.
Současné trendy protestantské liturgické hudby v České republice
Dittrichová, Johana ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
v českém jazyce Diplomová práce Současné trendy protestantské liturgické hudby v České republice se zabývá především soudobými chvalozpěvy používanými na bohoslužbách protestantských církví, a to jak jejich hudební, tak mimohudební složkou. Cílem protestantské bohoslužby je vyjádřit Bohu chválu, v čemž je zřejmá návaznost na biblickou tradici, kde je právě oslavná funkce hudby velice důležitá. Proto se jedna kapitola diplomové práce věnuje hudbě v Bibli a zkoumá její propojení s jinými způsoby chválení Boha, z které vyplývají mnohé paralely s dnešní situací. Část práce, která seznamuje čtenáře s aktuální situací protestantské liturgické hudby v České republice, odhaluje některé nedostatky v současné české tvorbě a poukazuje na potřebu hudebního vzdělávání křesťanů, kteří jsou na bohoslužbách zapojeni v hudebním tělese nebo skládají či překládají duchovní písně. Zachycen je také trend práce se staršími písněmi z kancionálů, které se díky hudebním úpravám přibližují mladší generaci, která dává přednost živější hudbě. I přes to, že neexistuje žádná komise nebo rada pro protestantskou liturgickou hudbu, je zde několik výrazných osobností, které její současnou podobu ovlivnily a ovlivňují. Ve třetí kapitole je prezentován jejich pohled na různé roviny hudební složky liturgie a osobní postoj na Boží...
Analýza vybraných sborových skladeb Jakuba Jana Ryby
Křivková, Ludmila ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Procházka, Karel Jan (oponent)
Diplomová práce s názvem Analýza vybraných sborových skladeb Jakuba Jana Ryby se zabývá především jeho duchovní tvorbou. V úvodní kapitole je stručně popsána Rybova cesta k hudbě a skladatelské činnosti, text se přitom opírá také o vlastní životopis Rybův, který byl vydán v roce 2005 pod názvem Můj život a hudba. Diplomová práce pojednává o dochovaném autografickém seznamu jeho tvorby z roku 1801, dále pak o autografickém fragmentu incipitového katalogu skladeb z let 1774 až 1796, kde je mimo jiné incipit České mše vánoční ,,Hej, mistře!" s datací 1795. Oba seznamy byly porovnány se dvěma elektronickými databázemi hudebních děl: s katalogem hudebněhistorického oddělení Národního muzea - Českého muzea hudby a notovým incipitovým katalogem Národní knihovny České republiky. Diplomová práce tyto elektronické databáze dále porovnává s tematickým katalogem, který je součástí monografie Jakub Jan Ryba, vydané v roce 1963. Předmětem zájmu jsou také počty autografů i opisů a tisky děl Jakuba Jana Ryby od počátku 19. století až do dnešní doby. Vzhledem k výsledkům bádání musíme prohlásit, že bylo prokázáno, že do dnešní doby se z Rybova díla zachovala jen část, neboť sám Ryba již v roce 1801 uvádí 1083 skladeb duchovních i světských, ale tematický katalog, vytvořený Janem Němečkem, uvádí pouze 559 incipitů...
Sborová tvorba Emila Hradeckého
Hánečková, Vendula ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Pecháček, Stanislav (oponent)
Tato práce se zabývá osobností současného českého skladatele Emila Hradeckého. Zvláštní pozornost je věnována jeho sborové tvorbě. V první kapitole autorka blíže představuje Emila Hradeckého jako hudebního pedagoga, skladatele a vydavatele. V navazující kapitole pak mapuje Hradeckého hudební tvorbu obecně, včetně jeho metodických příruček a instruktivních skladeb. Jádrem práce je potom část, která se zabývá Hradeckého sborovou tvorbou. Nabízí kompletní výčet Hradeckého skladeb a rozbor několika skladeb, které ilustrují jeho rozmanité kompoziční styly. Význam práce spočívá právě ve zmapování Hradeckého sborové tvorby, obzvláště s přihlédnutím k faktu, že o tomto skladateli ještě nebyla vydána žádná monografie. Autorka proto doufá, že tato práce přispěje k rozšíření obecného povědomí o této skladatelské osobnosti.
Sepekovské Písně Mariánské
Farová, Marie ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Palkovská, Jana (oponent)
Sepekovské Písně Mariánské je název pro rukopisný kancionál, který nebyl dosud nikým podrobněji prozkoumán a nikde publikován. Tento rukopis jsem objevila při bádání po materiálech během tvorby bakalářské práce. Kancionál obsahuje 489 česky psaných stran, ze kterých jsem zkomponovala 43 písní s varhanním doprovodem nebo ve čtyřhlasé podobě. Přepis melodické linky, další zpracování melodie a zkomponování vícehlasu poskytne čtenáři vhled do období vzniku kancionálu a přiblíží zázraky, kvůli kterým rukopis vznikl. Součástí Písní Mariánských jsou historické události, které se v 18. století v Sepekově udály a byly nedílnou součástí života sepekovských obyvatel. Celý kancionál je vystavěn na oddanosti, prosbách, modlitbách a lásce poutníků k Panně Marii Sepekovské. Poutě, které na toto mariánské místo vykonávaly, byly jakýmsi potvrzením jejich víry a pro mnohé vyvrcholením duchovního života.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 108 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 STŘÍTESKÁ, Lucie
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.