Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25,741 záznamů.  začátekpředchozí25732 - 25741  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.15 vteřin. 

Kontrastivní přístup k výuce češtiny u českých neslyšících
Hudečková, Martina ; Petráňová, Romana (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Práce se zabývá problematikou výuky češtiny u českých neslyšících a významou rolí znakového jazyka v této výuce. Je zde popsán proces osvojování jazyka (u slyšících i neslyšících dětí) a nastíněn rozdíl mezi osvojováním prvního jazyka a učením se druhému/cizímu jazyku. V práci jsou dále naznačeny příčiny nízké gramotnosti českých neslyšících a možnost řešení tohoto problému. Řešení představuje pouze zásadní změna metodiky výuky češtiny. Čeština je pro neslyšící druhý jazyk a má-li být její výuka efektivní, musí být vyučována v kontrastu s jejich prvním jazykem, kterým je český znakový jazyk. Klíčová slova: neslyšící, výuka češtiny, kontrastivní přístup, osvojování jazyka, učení se jazyku, první jazyk, druhý jazyk, cizí jazyk

Rodina s mentálně postiženým dítětem a společnost aneb pohled na etický přístup odborníků a sociálního okolí očima rodiny
PAZDERSKÁ, Soňa
V diplomové práci se zabývám tím, jak rodina s mentálně postiženým dítětem vnímá přístup sociálního okolí a odborníků vůči sobě. Práce obsahuje základní pojmy týkající se zde zkoumané problematiky. Dále je zde uveden, jaký význam mají etické kodexy odborných profesí jako jsou lékaři, sociální pracovníci a pedagogové. Způsob, jakým má lékař komunikovat s rodiči postiženého dítěte a jak sdělit nepříznivou diagnózu, je v práci popsán také. Způsob, jak se rodiče v jednotlivých fázích vyrovnávají s diagnózou svého dítěte, jsou rovněž uvedeny v práci. Sociální vyloučení, kterým je tato rodina ohrožena, je objasněno v krátké kapitole teoretické části. Ve výzkumné části je popsán sběr dat, který byl uskutečněn formou rozhovorů s rodinami s mentálně postiženým dítětem. Po metodice sběru dat následuje analýza odpovědí na předem stanovené výzkumné otázky. Konečné výsledky jsou shrnuty v přehledných tabulkách.

Role školního psychologa na základní škole
MALEČKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce má za cíl seznámit se strukturou školského poradenství. Blíže specifikuje jednotlivá poradenská zařízení. Zaměřuji se na školní poradenství a především na pozici školního psychologa na základní škole. Jednotlivé kapitoly pojednávají o historii školního poradenství, o legislativním vymezení školního psychologa, o metodách práce, které používá k diagnostice dětí a mládeže. Zároveň jsou zmiňována rizika a úskalí práce školního psychologa. V závěru teoretické části se zamýšlím nad možnostmi ve školní psychologii. Data, která jsem získala ve výzkumné části, mi umožnila odpovědět na otázky týkající se činnosti školních psychologů na třech základních školách v Jižních Čechách. Konkrétně, zda jsou školní psychologové akceptováni ostatními pedagogy. Dále jsem zkoumala postoje pracovníků orgánu sociálně právní ochrany dětí a mládeže, kteří se školními psychology spolupracují.

Systém včasné intervence
Paterová, Terezie ; Matoušek, Oldřich (vedoucí práce) ; Vodáčková, Daniela (oponent)
Cílem práce je představení projektu Systém včasné intervence, který vychází z metodiky dané Ministerstvem vnitra. Systém včasné intervence je způsob práce a komunikace v oblasti sociálně-právní ochrany dětí a mládeže a prevence kriminality. Ve své práci popisuji motivace ke vzniku projektu a jeho obecné nastavení pro Českou republiku. Projekt se vztahuje k problematice ohrožených a delikventních dětí a mládeže, proto představuji v úvodní části práce pojmy související s tímto tématem. V další části se zaměřuji na vývoj kriminality v České republice a pro srovnání uvádím několik zkušeností ze zahraničí. Protože je do realizace projektu zapojeno několik resortů, představuji dále jejich činnost v souvislosti se systémem. Po seznámení s projektem na obecné úrovni se zaměřuji na konkrétní ukázku práce tak, jak probíhá na Městské části Praha 2. Abych dostála názvu své práce, v praktické části se věnuji srovnávání Systému včasné intervence v devíti městech, ve kterých je projekt již realizován. Provedla jsem SWOT analýzu projektu a vymezila tedy jeho silné a slabé stránky, příležitosti a rizika. O těch jsem posléze hovořila se zástupci jednotlivých měst. I přesto, že je metodika nastavena jednotně, na základě rozhovorů jsem vyhodnotila hned několik rozdílných přístupů a názorů. Na závěr představuji kasuistiku dívky...

Problematika nikotinismu u žáků 2.stupně základních škol na Českobudějovicku
TVAROHOVÁ, Zdeňka
Abstrakt S užíváním tabákových výrobků se setkáváme se stále mladšími lidmi, respektive dětmi. Je to velmi závažný patologický jev, který má vliv nejen na jedince, který tabákové výrobky užívá, ale i na společnost, ve které se pohybuje. Užívání tabákových výrobků předpokládá závažná zdravotní rizika a nemoci, které jsou často nevyléčitelné. V České republice je kouření tabáku velmi rozšířené, stejně jako užívání alkoholu. Oba tyto jevy jsou společností vysoce tolerované. Společnost každého jedince určitým způsobem ovlivňuje, proto je důležité poukazovat na to, aby česká společnost vytvářela pro zvídavé a nezkušené děti zdravé prostředí. Cílem mé práce je zmapovat věk a motivační faktory prvního užití tabákového výrobku, frekvenci a rozsah užívání a postoje dotazovaným k problematice nikotinismu. Je zde také kladen důraz na prevenci realizovanou ve školách. Na základě nastudovaného materiálu jsem stanovila hypotézy týkající se věku užívání, realizované školní prevence a zastoupení pohlaví v užívání tabákových výrobků. Ve své práci jsem použila techniku anonymního dotazníkového šetření. Dotazník byl ověřen realizovaným předvýzkumem, na základě kterého jsem zkoumala funkčnost a úplnost dotazníku. Hypotéza {\clqq}Předpokládám, že více než polovina nezletilých (před dovršením 15 let věku) užila tabákové výrobky`` byla potvrzena převahou kladných odpovědí u příslušné otázky. Hypotéza {\clqq}Předpokládám, že častějšími uživateli tabákových výrobků jsou chlapci`` potvrzena nebyla. Z celkového počtu respondentů kouří o 3% více dívek než chlapců. Soubor respondentů tvořili žáci dvou základních škol. Bylo osloveno celkem 203 respondentů z 6. až 9. tříd ze ZŠ Kubatova v Českých Budějovicích (91 žáků) a ZŠ Trhové Sviny (112 žáků). Hypotéza {\clqq}Předpokládám, že realizovaná prevence ve škole probíhá až po vlastním experimentu, je tedy neúčinná`` byla potvrzena. Lze tak usuzovat z toho, že na příslušnou otázku z celkového počtu respondentů 17% vůbec neodpovědělo, 3% odpověděla, že neví a 8% respondentů dokonce odpovědělo, že ve škole žádné informace o důsledcích kouření nezískává. Věk prvního experimentu s tabákovými výrobky se snižuje do stále nižšího věku nezletilých, neboť tento výzkum potvrdil, že průměrný věk experimentu je 10,9 let. Proto si myslím, že je důležité a přínosné vytvoření uceleného přehledu o problematice nikotinismu na základních školách.

Problematika dětských úrazů
Kaczorová, Ľubomíra ; Tomová, Šárka (vedoucí práce) ; Kučera, Alexandr (oponent)
Práce na téma úrazů dětí je rozdělena na dva základní celky. V teoretické části seznamuje čtenáře obecně s epidemiologií a prevencí dětských úrazů. Podrobně jsou zde rozebraná rizika domácího prostředí pro děti v batolecím a předškolním věku a možnosti preventivních intervencí. Druhá, empirická část, analyzuje výsledky výzkumu prováděného formou anonymního dotamíku. Soubor respondentů tvoří rodiče pečující o děti do 6 let. Na empirickou část navazuje diskuse ke stanoveným hypotézám. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Čokoláda a vybrané sladkosti v dětské stravě
Kohoutová, Šárka ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Vodáková, Jitka (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku sladkostí ve výživě. Ve své práci se zabývám otázkou konzumace a obliby sladkostí u dětí. Konkrétně se zaměřuji na čokoládu a zmrzlinu. V teoretické části sumarizuji poznatky o sladkostech a jejich vlivu na zdravotní stav a nutriční chování dětí a dospívajících. Výzkumná část přináší výsledky z dotazníkového šetření, ve kterém zjišťuji, jaký je zájem o konzumaci sladkostí a jaká je jejich obliba u dětí staršího školního věku. Tato práce reflektuje současný stav preference sladkostí v jídelníčku dětí a poukazuje na možná zdravotní rizika spojená s jejich konzumací. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

K možnostem predikce připravenosti předškolních dětí na výuku ve čtení a psaní
Havlisová, Helena ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent) ; Kocurová, Marie (oponent)
Disertační práce je zaměřena na problematiku časné diagnostiky předpokladů ke čtení a psaní u dětí v předškolním věku. Zvolené téma je zpracováno zejména v kontextu prevence raných učebních obtíží . Teoretická část práce reflektuje některé základní aspekty a činitele ovlivňujíc! čteni a psáni , rozebírá významné okolnosti brzdicí nebo naopak facilitujíci jejich rozvoj , diskutuje především otázky předpokladů ke čtení a psaní a možnosti jejich poznávání . V empirické části práce jsou kvantitativně i kvalitativně analyzovány výsledky výzkumu zaměřeného na ověřováni vlastnosti standardizované screeningové zkoušky Testu rizika Poruch čteni a psaní pro rané školáky v populaci předškolních dětí ve věku 5,5 - 6,0 let a tím i ověřování možnosti jeho Využitelnosti pro diagnostiku připravenosti ke čteni a psáni u Předškolních dětí . Závěry výzkumu vyznívají ve prospěch využitelnosti tohoto nástroje po navržených úpravách , je konstatován jeho přínos i v pedagogické praxi . Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Etické aspekty umělého ukončení těhotenství v souvislostech
DREVIANKOVÁ, Lenka
Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První část informuje o tématu interrupcí z pohledu medicínského, embryologického a sociologicko- společenského; odkazuje na související články, průzkumy veřejného mínění a některá statistická data. V této části jsou rozebírána následující témata: definice pojmu interrupce, používané metody potratu, rizika spojená s potratem, předcházení interrupcím, rizika spojená s těhotenstvím, náhlá smrt ženy v těhotenství, při porodu a v šestinedělí, proč ženy odmítají mateřství, prenatální vývoj člověka. Ve druhé části práce jsou představeny některé etické diskuse, které v souvislosti s potraty probíhaly v minulosti nebo stále ještě probíhají. Jednotlivé kapitoly obsahují tato témata: dva hlavní tábory v potratové diskusi, oscilující přístupy mezi hnutím pro volbu a hnutím pro život, hledání vývojové hranice, stanoviska náboženství (židovského, římskokatolického, protestantského), asentistický pohled, další etické principy. V závěru je poukázáno na možnost zlepšení celospolečenského problému interrupcí kvalitní výchovou ve školách, zřízením husté sítě poradenských zařízení zaměřených na pomoc těhotným ženám zvažujícím interrupci ze sociálních důvodů a správně cílené finanční pomoci rodinám s dětmi a osamělým rodičům s dětmi.

Umělé oplodnění, genetika, děti s postižením
Provazníková, Zdeňka ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Skoblík, Jiří (oponent)
Při praxi v dětských domovech jsem se setkala s dětmi s postižením, které byly počaty umělým oplodněním. Děti ukryté před zraky veřejnosti, děti, o kterých se nic neví, děti, které pomalu čekají na smrt, která díky vynikající péči a lékům nepřichází. Rozhodla jsem se pokusit se zjistit, zda je procento takto narozených a postižených dětí po umělém oplodnění větší, menší, případně stejné jako u dětí z přirozeného oplodnění. Víme, zda taková rizika opravdu jsou ? Je veřejnost a především páry, které podstupují umělé oplodnění, dostatečně informovány o všech rizicích, které souvisejí s celou léčbou neplodnosti? Jak umělé oplodnění včetně dárcovství přijímá široká veřejnost? Jaká je stránka finanční, jaký je pohled na rodičovství v České republice a zároveň jaký je pohled ze strany církve a morálního hlediska? Vzhledem k tomu, že umělé oplodnění je velmi rozsáhlý pojem a spolu s ním souvisí hodně příbuzných směrů, bude práce směřována cíleně na umělé oplodnění, důvody neplodnosti, její řešení, rizika s tím související a zároveň zda je opravdu nezbytné umělé oplodnění podstupovat. Zda je pravdou, že populace ve vyspělých státech pomalu ztrácí schopnost přirozené reprodukce, nebo zda to není i částečně uměle vyvolaná potřeba, která v dnešním spěchu vyřeší časové i jiné problémy a splní tím i účel reprodukční....