Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 50 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Informovanost veřejnosti v Jihočeském kraji o kardiopulmonální resuscitaci
Mikšíčková, Věra ; Vrábelová, Petra (vedoucí práce) ; Maffei Svobodová, Ludmila (oponent)
ÚVOD: Jednou z nejvýznamnějších příčin náhlých úmrtí v Evropě je náhlá zástava oběhu. K záchraně života je potřeba na prvním místě poskytnutí neodkladné kardiopulmonální resuscitace (KPR). Jedním z předpokladů úspěšné resuscitace je její včasné zahájení a znalost základních postupů. Úroveň znalosti postupů neodkladné resuscitace, její správné provádění, zručnost a ochota laických zachránců může rozhodovat o dalším osudu osob stižených náhlou zástavou oběhu. Každou minutou, kdy není prováděna resuscitace, se šance na přežití osob se zástavou oběhu snižuje o 10 - 12 %. CÍLE A METODOLOGIE: Hlavním výzkumným problémem bylo zhodnocení míry informovanosti jihočeské veřejnosti o postupu laické kardiopulmonální resuscitace. Dále bylo cílem zmapovat zájem jihočeské veřejnosti o vzdělávání v problematice KPR. Pro vypracování empirické části byla zvolena metoda kvantitativního výzkumu, formou dotazníku vlastní tvorby. Dotazník obsahoval 35 otázek. Výzkumný vzorek byl tvořen neselektovanou veřejností v Jihočeském kraji a výběr informantů byl náhodný. Sběr dat byl prováděn přímým dotazováním kolemjdoucích osob na ulicích, v nákupních střediscích, ve městech a vesnicích. Výzkumného šetření se zúčastnilo 100 respondentů. Získaná data byla zpracována deskriptivní analýzou. VÝSLEDKY A IMPLEMENTACE DO PRAXE: Z...
Syndrom náhlého úmrtí novorozence a kojence
DOLEJŠÍ, Andrea
Tato bakalářská práce se věnuje syndromu náhlého úmrtí novorozence a kojence (SIDS). Teoretická část práce popisuje historii i nejnovější poznatky o SIDS, jeho příčiny a rizikové faktory. Dále shrnuje edukaci porodní asistentky v prevenci SIDS a kardiopulmonální resuscitaci u kojence. Výzkumná část bakalářské práce se zabývá informovaností žen o SIDS a o resuscitaci novorozence a kojence. Předem byly stanoveny dva výzkumné cíle. Prvním cílem bakalářské práce bylo zmapovat úroveň znalostí těhotných žen a matek dětí do 1 roku věku o SIDS. Druhým cílem bylo zmapovat úroveň znalostí těhotných žen a matek dětí do 1 roku věku týkající se základní resuscitace u novorozence a kojence. Současně byly stanoveny dvě hypotézy. Hypotéza 1: Existují rozdíly v informovanosti v problematice SIDS u žen druhorodiček a prvorodiček. Hypotéza 2: Existují rozdíly v informovanosti v oblasti resuscitace novorozence a kojence u žen druhorodiček a prvorodiček. Výzkumné šetření probíhalo prostřednictvím sociální sítě, výzkumný soubor tvořilo 170 těhotných žen a matek dětí do 1 roku věku. K dosažení cílů a ověření hypotéz byla zvolena kvantitativní metoda. Bylo provedeno anonymní dotazníkové šetření sběru dat. Výsledky výzkumu graficky zpracovány a doplněny slovním komentářem. Ověření hypotéz jsme provedli pomocí statistického testu chí-kvadrát. Analýzou získaných dat byly hypotézy potvrzeny statistickým chí-kvadrát testem. Nulové hypotézy byly testovány proti alternativním hypotézám na hladině významnosti 5 %. S hladinou významnosti se porovnávala výsledná hodnota chí-kvadrát testu. U hypotézy 1 vyšel chí-kvadrát test 0,6 % a u hypotézy 2 vyšel 1 %. Z výsledků vyplývá, že primipary jsou více informované o problematice SIDS i o problematice resuscitace novorozence/kojence než multipary. Dostatečnou informovanost o SIDS prokázalo 34 % prvorodiček a 30 % druhorodiček. Dostatečnou informovanost o resuscitaci novorozence/kojence prokázalo 23 % prvorodiček a 12 % druhorodiček. Tato bakalářská může sloužit jako informační materiál pro studenty zdravotnických oborů i porodní asistentky nebo jako prezentace na odborném semináři.
Resuscitace pacienta systémem LUCAS II
CHRT, Michal
Bakalářská práce pojednává o mechanické resuscitaci systém LUCAS II. Systém LUCAS je jedním z nejpoužívanějších zařízení pro mechanickou srdeční masáž. Práce seznamuje čtenáře s aktuálními poznatky o jeho efektivitě a bezpečnosti. Úvodní kapitoly jsou věnovány náhlé zástavě oběhu a kardiopulmonální resuscitaci. Následující kapitoly seznamují čtenáře s použitím systému LUCAS během neodkladné resuscitace. Popisují jeho aplikaci ve specifických případech, kterými může být transport nebo resuscitace v katetrizační laboratoři. Závěrečné kapitoly hodnotí přínos a komplikace mechanické resuscitace. Bakalářská práce je zpracována teoretickou formou. Hlavní zdroje tvoří klinické studie a jiné odborné články. Cílem práce je shrnout dosavadní poznatky o mechanizované srdeční masáži přístrojem LUCAS II při poskytování kardiopulmonální resuscitace. Použití systému LUCAS nevykazuje zlepšení v přežívání pacientů ve srovnání s manuální srdeční masáži. Jeho hlavní benefit je uplatňován v komplikovaných situacích, kdy není možné provádět manuální komprese hrudníku. Během transportu a v katetrizační laboratoři se systém LUCAS jeví jako efektivní nástroj, který může zvýšit šanci na přežití srdeční zástavy. Bakalářská práce poskytuje aktuální souhrnný přehled dané problematiky a může posloužit jako studijní materiál pro zdravotnické obory.
Znalosti žáků středních škol v oblasti poskytování první pomoci ve vybrané lokalitě Jihočeského kraje
PETROVIČ, Pavel
Předkládaná diplomovaná práce byla zpracována na téma první pomoci. První pomoc je stále aktuální problém, kterému je potřeba věnovat pozornost. S výukou první pomoci je vhodné začít již od útlého věku a s přibývajícími léty přidávat řešení složitějších situací první pomoc při zasažení látkami CBRNE, při mimořádných událostech (povodně, dopravní nehody s velkým počtem raněných). Cílem práce bylo zjistit znalosti žáků středních škol v oblasti poskytování první pomoci a následně komparovat výsledky mezi střední zdravotnickou školou a školami nezdravotnickými. Znalost první pomoci byla zjišťována dotazníkovou formou. Do statistického šetření se zapojilo 400 žáků 5 středních škol, včetně jedné střední zdravotnické školy, v Jihočeském kraji. Dotazníky byly vyhodnoceny a zpracovány. Ke zpracování výsledků byl využit 2 test dobré shody pro ověření normality a t-test pro ověření nulové a alternativní hypotézy. Žáci střední zdravotnické školy dosahovali lepších výsledků v dotazníkovém šetření, než žáci nezdravotnických středních škol. Proto bylo možné přijmout stanovené hypotézy. Středním školám, které se zúčastnily statistického šetření, byla poskytnuta zpětná vazba. Tato diplomová práce by mohla posloužit jako studijní materiál, případně jako námět pro následující kvalifikační práce. Dle mého názoru by byla přínosnou prací práce zaměřená na téma zjištění znalostí pedagogů v oblasti poskytování první pomoci.
Vliv N-acetylcysteinu a terapeutické hypotermie na ischemicko-reperfuzní poškození po experimentální srdeční zástavě
Pinterová, Nikola ; Škulec, Roman (vedoucí práce) ; Kučera, Karel (oponent)
Terapeutická hypotermie (TH) je doposud jedinou klinicky využívanou intervencí, která působí tlumivě prakticky na všechny projevy ischemicko-reperfuzního poškození po srdeční zástavě. V experimentálních modelech zabývajících se danou problematikou byl mnohokrát prokázán pozitivní vliv exogenních antioxidantů na průběh ischemicko-reperfuzního poškození a jeho prevenci. Naším cílem bylo na prasečím modelu posoudit, zda vysoké dávky intravenózního N-acetylcysteinu (NAC) povedou k redukci ischemicko-reperfuzní poškození po experimentální srdeční zástavě jak v monoterapii, tak v kombinaci s TH. Zvířata byla randomizačně rozdělena do 5 skupin: aplikace NAC a TH (skupina A), aplikace NAC během srdeční zástavy (skupina B), navození TH (skupina C), bez intervence (skupina D) a aplikace NAC po obnově spontánní cirkulace (skupina E). V této práci se nám nepodařilo prokázat aditivní efekt NAC v kombinaci s TH. Aplikace NAC během srdeční zástavy vedla ke statisticky významnému snížení oxidativního stresu, avšak zároveň vlivem anafylaktické reakce vedla k vysoké úmrtnosti ve skupině B a ke změnám v hemodynamických parametrech u skupiny E. Klíčová slova: Terapeutická hypotermie, srdeční zástava, N-acetylcystein, ischemicko-reperfuzní poškození, kardiopulmonální resuscitace, oxidativní stres, kyslíkové radikály
Znalost postupů a kompetencí při kardiopulmonální resuscitaci u sester pracujících v oboru intenzivní medicína a anestezie
Kšírová, Magdalena ; Toniková, Silvie (vedoucí práce) ; Novák, František (oponent)
Diplomová práce se zabývá znalostmi postupů a kompetencí při kardiopulmonální resuscitaci u sester pracujících v oboru intenzivní medicína a anestezie. Teoretická část práce specifikuje pojem kardiopulmonální resuscitace, zabývá se její historií, definicemi a nejnovějšími doporučeními. Dále popisuje termíny jako kompetence, role sestry a znalost postupů. V empirické části, za pomocí strukturovaného dotazníku, práce posuzuje orientaci všeobecných sester a sester se specializací pro intenzivní péči v nejnovějších doporučeních v kardiopulmonální resuscitaci a s tím spojenou znalost a využití kompetencí při resuscitaci. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 152 respondentů ze 3 velkých pražských nemocnic. Dále zde byly výsledky vlastního šetření srovnávány s výsledky výzkumu provedeného Václavem Kukolem v roce 2010 - 2011 v rámci své bakalářské práce. V závěrečné diskuzi práce hodnotí potvrzení stanovených hypotéz. Následně přikládám doporučení pro praxi.
Ošetřovatelský proces u pacienta s akutním infarktem myokardu a poresuscitační řízenou hypotermií
Viktora, Jan ; Vytejčková, Renata (vedoucí práce) ; Petrák, Ondřej (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice akutní kardiologie, konkrétně kazuistice pacienta s diagnózou akutního infarktu myokardu s úspěšnou kardiopulmonální resuscitací v terénu, umělou plicní ventilací a řízenou hypotermií. Cílem práce je představit z pohledu sestry vysoce specializovanou a náročnou péči o resuscitované pacienty s využitím nejmodernějších postupů a techniky. Teoretická část práce je rozdělena do několika podkapitol popisujících postupně anatomii a fyziologii srdečního svalu, akutní infarkt myokardu, kardiopulmonální resuscitaci a řízenou hypotermii. Největší pozornost je v této části práce upřena především na samotnou diagnózu akutního koronárního syndromu. Podrobněji se teoretická část věnuje také řízené hypotermii a sesterské péči o pacienta po kardiopulmonální resuscitaci. Nedílnou součástí je seznámení s pacientem, na nějž je zaměřena ošetřovatelská péče v praktické části, a s průběhem jeho hospitalizace. Praktická část se zabývá tvorbou, plánováním a realizací ošetřovatelské péče pomocí biomedicínského modelu a ošetřovatelského procesu. Stejně jako teoretická část je rozdělena do několika logicky na sebe navazujících podkapitol. Stěžejní částí je ošetřovatelská anamnéza s tvorbou diagnóz a jejich řešením. Závěr práce je obohacen o tematické a autentické obrázky. Klíčová...
Hodnocení průběhu a efektu kursu kardiopulmonální resuscitace
Matušinová, Monika ; Vachková, Eva (vedoucí práce) ; Kupečková, Ivana (oponent)
Autor: Monika Matušinová Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Hodnocení průběhu a efektu kursu kardiopulmonální resuscitace Vedoucí práce: Mgr. Eva Vachková Počet stran: 141 Počet příloh: 10 Rok obhajoby: 2014 Klíčová slova: kardiopulmonální resuscitace, edukace dospělých, celoživotní vzdělávání, kurs KPR Bakalářská práce se zabývá hodnocením průběhu a efektu kursu kardiopulmonální resuscitace v nemocnici Kolín, a. s. V teoretické části jsou začleněny kapitoly osvětlující kardiopulmonální resuscitaci podle současných doporučení, problematiku edukace dospělých, kompetence všeobecných zdravotních sester a celoživotního vzdělávání v rámci organizace obecně. Empirická část je pak zaměřena na zhodnocení průběhu kursu, a to jak didakticky, tak očima edukantů, zhodnocení znalostí a dovedností edukantů jako ukazatele efektu kursu a v neposlední řadě jsou v závěru empirické části navrhnuty změny, které by optimalizovaly daný kurs. Cílovou skupinou byli účastníci kursu KPR - lékaři a NLZP nemocnice Kolín, a. s.
Znalosti dětí mladšího školního věku o život ohrožujících stavech
Procházková, Jana ; Eislerová, Iva (vedoucí práce) ; Burišková, Klára (oponent)
Bakalářská práce se zabývá zkoumáním znalostí dětí mladšího školního věku o život zachraňujících stavech. Konkrétním vzorkem byla skupinka čtrnácti dětí navštěvujících druhou třídu základní školy v okrese Praha- západ. Cílem mé práce bylo jednak udělat si představu o tom, co děti ve věku kolem osmi let vědí o neodkladné první pomoci, ale také poskytnout jim návod jak v neznámých krizových situacích postupovat. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část je členěna na jednotlivé kapitoly. Nejdříve se zabývám úvodem do problematiky neodkladné péče, složkami a fungováním integrovaného záchranného systému a uvádím některé statistické údaje Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje. Druhá kapitola je věnována obecným postupům doporučeným při poskytování první pomoci. V poslední kapitole popisuji jednotlivé vybrané stavy ohrožující život a postup při poskytování první pomoci. V empirické části je uvedena metodika a organizace výzkumného šetření, pro které jsem použila kvalitativní metodu focus groups ve spojení s praktickým nácvikem některých postupů neodkladné první pomoci. Je zde také obsaženo procentuální a grafické vyhodnocení výsledků výzkumu a jeho cílů. Tato část práce je zakončena diskuzí. Klíčová slova: život ohrožující stavy, neodkladná první pomoc, kardiopulmonální resuscitace,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 50 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.