Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 826 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.05 vteřin. 

Rudolf Němec - Otisk, silueta, rastr
Jindrová, Tereza ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent)
Tereza Jindrová: Rudolf Němec - otisk, silueta, rastr Abstrakt Práce pojednává o díle malíře Rudolfa Němce (narozen 19. 5. 1936). Zameřuje se na jeho tvorbu v období od poloviny šedesátých let do konce let osmdesátých a sleduje umělcovu tvorbu malířskou, ale také jeho práce na papíře a další experimenty i v jiných médiích (fotografie, film, objekt, akce). Práce poskytuje hlubší formálně analytický a interpretační vhled do tvorby Rudolfa Němce a klade ji do souvislosti především s proudem tzv. nové figurace.

Sexualita, erotika a láska v románech Manuela Puiga
Dlesková, Ivana ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje tématu sexu a lásky v próze Manuela Puiga. Vymezení rozdílů mezi erotikou a pornografií, problematika sexuality, mužských a ženských sociálních rolí a lásky v kontextu literatury a popkultury v úvodní části diplomové práce, byly použity při analýze Puigových románů. Autor pojímá sex jako přirozenou součást života, předkládá čtenáři různé typy sexuálního chování a vnímání sexuality v kontextu doby. Téma erotiky, sexu a lásky v díle Manuela Puiga je spojeno i se společenskými stereotypy a dobovými fenomény masové kultury. Zpracování sexuálního tématu v autorových románech je často implicitní, bez barvitého líčení a dává prostor čtenářově vlastní představivosti.


Justin Václav Prášek - regionální historik a orientalista
NOVÁ, Adéla
Diplomová práce se zabývá životními osudy Justina Václava Práška, jeho veřejnou činností jako pedagogického pracovníka, jeho přínosem v oblasti orientalistiky a regionálních dějin. Nelze opomenout také jeho vliv na další generace českých orientalistů a jeho velký kus práce, který odvedl v rámci publikace nových poznatků pro širší veřejnost. Práce je rozdělena do tří hlavních kapitol, které obsahují řadu podkapitol. První kapitola se věnuje životním osudům J. V. Práška, jeho studentskému životu, jeho působení na středních školách jako pedagogického pracovníka nebo neúspěšným pokusům o habilitaci. Druhá kapitola pojednává o díle J. V. Práška. Tato kapitola se člení do šesti podkapitol, ve kterých se autorka snaží objasnit přínos práce J. V. Práška, stručně ji charakterizuje a hodnotí. Seznamuje čtenáře s Práškovým zájmem o dějiny Předního Východu, snaží se přiblížit jeho význam v oblasti českých regionálních dějin a zabývá se tal= cestovními deníky. Další kapitola se věnuje veřejné činnosti J. V. Práška, jeho přínosům pro město Brandýs nad Labem a město Klánovice. Dále jsou zde zmíněny spolky, které jsou s jeho jménem spjaty.

Sochař Čeněk Vosmík (1860 - 1944)
Perlíková, Zdenka ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Musil, Roman (oponent)
Diplomová práce se zabývá životem a dílem sochaře Čeňka Vosmíka (1860 - 1944). Obsahuje celkový přehled a zhodnocení jeho tvorby v kontextu doby. Vosmíkovo umělecké tvoření sleduje od počátků strávených studiem ve Vídni, přes období prvních úspěchů a raného díla, až po etapu jeho prací pozdějších, kdy se věnoval především umění náboženskému. Vedle umění náboženského pojednává také o tvorbě alegorické, dekorativní, o díle portrétním i o pracích restaurátorských. Nejsou však opomenuty ani nerealizované návrhy jeho děl. Zdůrazněno je především rané období Vosmíkovy umělecké tvorby a jeho nejdůležitější sochařská díla - Zavrženec, Pastevec s býkem a Kristus na poušti. Práce zahrnuje též souhrnný soupis tvorby. Klíčová slova Čeněk Vosmík, sochařství, umění náboženské, umění alegorické a dekorativní, portréty

Alloriho portrét Marie de Medici v Kunsthistorisches Museum ve Vídni
Kunešová, Veronika ; Zlatohlávek, Martin (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Alloriho portrét Marie de'Medici v Kunsthistorisches Muzeum ve Vídni Veronika Kunešová Resumé Ústředním tématem mé bakalářské práce je portrét Marie de'Medici(1540-1557),který je dnes součástí sbírek Obrazárny Kunsthistorisches Muzea ve Vídni.Maria de'Medici je zde zachycena přibližně ve svých patnácti letech,v této době již byla zasnoubena s Alfonsem II. d'Este a měla se stát vévodkyní z Ferarry.Ve svých sedmnácti letech zemřela,příčinou smrti byla zřejmě malárie.Její předčasná smrt je pravděpodobně také důvodem,proč máme o jejím životě tak málo informací.Ve své práci jsem se nezabývala jen portrétem samotným,ale snažila jsem se ho hodnotit v souvislosti s ostatními portréty žen z okruhu florentského medicejského dvora,které Alessandro Allori vytvořil a v kontextu s Mariiným životem a dobou ve které žila.Zvláštní kapitolu jsem věnovala Alloriho tvorbě portrétních miniatur,které byli v této době na florentském dvoře Cosima I. de'Medici velmi oblíbené. Alessandro Allori byl jedním z nejvýznamnějších florentských umělců druhé poloviny 16.století.Již od dob mládí mu Medicejové ve Florencii svěřovali důležité zakázky a v roce 1572 se po smrti svého mistra Bronzina stal hlavním dvorním umělcem florentského dvora Cosima I. de'Medici.Proto jsem do své práce zahrnula i důležité mezníky v životě a tvorbě Alessandra...

První a poslední slovo. Geneze stylu Jakuba Demla v počátečních kritických, básnických a editorských pracích z let 1896 až 1907
Iwashita, Daniela ; Binar, Vladimír (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent) ; Vojvodík, Josef (oponent)
Zorientovat se v díle Jakuba Demla (1878-1961), které zahrnuje asi sto třicet původních knih a tisků, překlady, časopisecké publikace a obrovskou, z velké části nezpracovanou a rozptýlenou rukopisnou pozůstalost, není snadné. Od 20. let 20. století dodnes vzniklo několik studií či "orientačních popisů" tohoto díla, které ho otevřely a umožnily vidět jako celek vnitřně sjednocený, vrostlý do kulturní tradice a zároveň korespondující s poezií a myšlením současníků i následovníků. Po Vítězslavu Nezvalovi, Bedřichu Fučíkovi a Miloši Dvořákovi to byly zejména studie Vladimíra Binara, později Josefa Normona Rostinského. V době, kdy dokončuji tuto práci, se připravuje do tisku rozsáhlá monografie od německého slavisty Alexandra Wolla. Bezprostřední neodborný i odborný ohlas, který vyjadřují recenze či posudky, však dokládá, že orientaci často postrádali i čtenáři jednotlivých Demlových knih. Obtíže, které při četbě zakoušeli, se stávaly příčinou dlouhodobého odsudku, marginalizace a nepřijetí. Tyto obtíže však mohou posloužit také jako ukazatel Demlova specifického způsobu budování jednoty vlastní výpovědi. Zkoumání překážek i pozitivních ukazatelů významového sjednocení Demlova díla (a tím základních vodítek k četbě) je vlastním úkolem této práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)


The Humanists' Portraits in Saxony of the First Half of the 16th Century
Chigladze, Kateřina ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Shrnutí Předmětem mého bádání byly portréty učenců z 1. poloviny 16. století v Sasku a nástin jejich ikonografie a ikonologie v dílech nejvýznamnějších německých umělců, jakými byli Albrecht Dürer, Lucas Cranach a Hans Holbein. Portréty učenců vznikaly v malbě, rytině, dřevorytu, ale také na mincích. Díky objevu knihtisku se rychle šířily a stali se záhy velmi oblíbeným způsobem reprezentace vyznamných osobností. Mezi objednavateli byli jak zástupci katolické strany (Kardinál Albrecht von Brandenburg), tak také vznikající protestantské ( Friedrich der Weise). Nejvýznamnějšími učenci Saska byli jistě Melanchthon, Luther a kardinal Albrecht Brandenburský. Výchozím předobrazem pro ikonografii portrétů učenců se stal hlavně sv. Jeroným, který je známý překladem Bible do latiny a je tudíž vzorem učenosti a vzdělanosti. Na portrét sv. Jeronýma ve studovně od Albrechta Dürera z roku 1514 navazují na příklad vyobrazení kardinála Albrechta Brandenburského, kterého mnohokrát maloval Lucas Cranach, ale také portréty Erasma Rotterdamského, který byl v této souvislosti také zařazen do výčtu učenců. Erasma Rotterdamského několikrát portrétoval Quentin Massys, ale také Albrecht Dürer a Hans Holbein. Portréty Martina Luthera vytvořil Lucas Cranach Starší. Nejstarším portrétem je rytina z roku 1520. Všeobecně lze říci, že...

Portrayal of the World War I in British Literature in the 20th Century
Pondělíček, Jiří ; Beran, Zdeněk (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent)
Záměrem této bakalářské práce je prozkoumat způsob, jakým autoři z Britských ostrovů popisují první světovou válku. Primárním cílem je zjistit, jak se její zobrazení proměnilo za více než devadesát let od jejího skončení. Za tímto účelem bude práce zkoumat dva romány napsané přímými účastníky, kteří se v britské uniformě zúčastnili bojů v zákopech západní fronty, a dva romány od autorů píšících na přelomu dvacátého a jedenadvacátého století. S využitím literárněkritických, historických i kulturologických sekundárních pramenů a za pomoci analýzy primárních textů tato práce objasňuje, jak a proč se posunul způsob zobrazování a vnímání prvního globálního konfliktu z let 1914 až 1918. Hlavní důraz je kladen především na rozdíly ve zpracování tradičních motivů válečné literatury, hrdinství, oběti a smyslu války. Tato společenskovědní a v jistém smyslu interdisciplinární analýza je předmětem kapitol dvě a tři. Tématem čtvrté kapitoly je pak dílem motivace autorů ke zpracování tohoto válečného konfliktu a s ní spojený způsob, jakým válka v konkrétních literárních dílech vystupuje. Předmět závěru je zhodnocení výše uvedených rozdílů nejenom mezi jednotlivými obdobími, ale i mezi jednotlivými autory. Z práce vyplývá, že vedle rozdílů, které jsou způsobeny upevňováním určitých představ o první světové válce...