Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Rozpoznávání emočních stavů pomocí analýzy řečového signálu
Navrátil, Michal ; Atassi, Hicham (oponent) ; Smékal, Zdeněk (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá analýzou emočních stavů člověka pomocí analýzy řečového signálu. Práce má dvě části. V první je popsán řečový signál z hlediska tvorby a informačního obsahu. Dále jsou zde popsány hlavní a vedlejší prozodické příznaky: základní tón řeči, intenzita, časové příznaky, spektrální vlastnosti a počet průchodu signálu nulovou rovinou. Ve druhé části práce je popsán navržený systém rozpoznávání emočního stavu člověka z řeči, tento systém pracuje na základě porovnání prozodických příznaků vstupní řeči s prozodickými příznaky uložené v databázi systému. Při nashromážděný dostatečného počtu nahrávek emočních stavů bude schopen rozpoznat emoční stav s vysokou pravděpodobností. Celý projekt je nachystán pro použití v reálném čase. V poslední části práce jsou uvedeny výsledky testů provedených na velkém počtu souboru řečových nahrávek.
Konverze hlasu
Schwarz, Ivan ; Szőke, Igor (oponent) ; Černocký, Jan (vedoucí práce)
Práce je věnována tvorbě systému pro konverzi hlasu. Metodám, jež hlas jednoho člověka upraví tak, aby ho bylo možné zaměnit za hlas člověka jiného. V první části je popsán harmonický a šumový model (HNM), který se stará o analýzu a syntézu signálů. Druhá část se zabývá metodami konverze. Nejprve jsou uvedeny prozodické změny a následně i možnosti modifikace spektrální obálky, zejména použití konverzních matic. Stručně je zde vysvětlena metoda dynamického borcení času (DTW) a metoda kódování pomocí lineární predikce (LPC). V poslední části je uveden způsob implementace, popsán průběh testování a jsou diskutovány dosažené výsledky. V závěru jsou nastíněny možnosti dalšího vývoje.
Výuka suprasegmentálních výslovnostních jevů v anglickém jazyce s využitím autentických materiálů
NOVÁKOVÁ, Adéla
Cílem bakalářské práce je obohatit stávající způsoby výuky suprasegmentálních jevů ve výslovnosti anglického jazyka na středních školách se zaměřením na možnosti využití autentických materiálů. V úvodní části se seznámíme s podstatou suprasegmentálních jevů, které v této práci budeme zkoumat. Následně shrneme základní didaktické principy výuky výslovnosti cizího jazyka, přičemž se zaměříme především na výslovnost suprasegmentálních jevů. Dále zmapujeme stávající způsoby prezentace a nácviku suprasegmentálních jevů na základě analýzy cvičení ve vybraných učebnicích anglického jazyka pro střední školy zaměřených na nácvik suprasegmentálních jevů. Terminologicky vymezíme pojem autentický materiál a upřesníme typy autentických materiálů, které jsou využitelné k nácviku výslovnosti cizích jazyků. Následně navrhneme sadu aktivit postavených na základě vybraných autentických materiálů, které obohatí stávající typy cvičení zaměřených na nácvik výslovnosti těchto jevů.
Subtypy hypokinetické dysartrie u pacientů s pokročilou Parkinsonovou nemocí
Adamják, Adam ; Kováč, Daniel (oponent) ; Mekyska, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá rozborem Parkinsonovo nemoci, hypokinetické dysartrie a akustických a statistických analýz. Hypokinetická dysatrie je porucha řeči, která je typickým projevem Parkinsonovo nemoci, tedy neurodegenerativního onemocnění, které postihuje přibližně 2% populace starších 65 let. Cílem této práce je odhalit subtypy hypokinetické dysartrie, a to na základě klinických parametrů, akustické analýzy a statistické analýzy. V akustické analýze byly implementovány parametry, které zkoumají oblast fonace, prozódie, artikulace a tempa řeči. Následně byla zpracována statistická analýza, díky které bylo možné subtypy hypokinetické dysartrie odhalit.
Didaktické využití hudebních aktivit ve výuce francouzské výslovnosti
Prucek, Jan ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Jančík, Jiří (oponent)
Anotační list Název diplomové práce: Didaktické využití hudebních aktivit ve výuce francouzské výslovnosti Klíčová slova: komunikativní přístup, fonetika, fonologie, výslovnost, prozodie, aktivita, hudba, rytmus, rytmizace, melodie, tempo, intonace, přízvuk, píseň, rap, gesta, mimika, výraz Abstrakt: Tato práce se zabývá výukou fonetiky francouzštiny. Uvažuje nad postavením fonetiky v komunikativně orientovaném vyučování a dochází ke skutečnosti, že výuka fonetiky a fonologie není prioritou komunikativního přístupu. Práce dokazuje důležitost takového vyučování a hledá proto cesty, jak by se dala výuka výslovnosti či určitých jejích komponent zatraktivnit. Na základě dokázaného vztahu hudby a řeči coby jevů auditivní povahy, je rozvíjena myšlenka o vzájemně se prolínajících prvcích těchto dvou oblastí. Cílem práce je prozkoumat, jak by se dal rytmus, melodie, tempo, frázování aj. využít ve výuce francouzské výslovnosti především v rovině suprasegmentální. Práce nabízí základní inventář cvičení, která těží z této charakteristiky a která byla ověřena v praxi, a v závěrečné analýze shrnuje jejich efektivitu v cizojazyčném vyučování.
Automatický expresivní čtený projev
Výkruta, Jan ; Hajič, Jan (vedoucí práce) ; Libovický, Jindřich (oponent)
Expresivní čtení je jedním ze způsobů verbálního projevu. Obvykle bývá čte- ným textem próza nebo poezie. Zatím málo prací se zabývalo tím, co ovlivňuje expresivitu a jestli se dá vygenerovat pomocí počítače. LibriSpeech je velkým korpusem čtené prózy a poezie, a umožňuje nám otestovat generování expre- sivního čtení pomocí metod strojového učení. Soustředili jsme se na poezii, neboť obvykle vyžaduje větší expresivitu. Implementovali jsme metody, které mohu být využity k natrénování dalších modelů i k vytvoření nových dat, která mohou být použita v našich metodách na trénování. Dále jsme vytvořili roz- šiřitelnou aplikaci, která dostane báseň, předpoví její expresivní čtení a toto čtení vizualizuje. Navíc ještě přehraje audio nahrávku vygenerovanou pomocí Text-To-Speech systému. 1
Quantitative Approaches to Versification
Plecháč, Petr ; Barry, P. ; Skulacheva, T. ; Bermúdez-Sabel, H. ; Kolár, Robert
This volume presents a wide range of quantitative approaches to versification. It comprises various methodological perspectives ranging from simple descriptive statistics to advanced machine learning methods (such as support vector machines, random forests or neural networks) as well as material covering a large span of time and languages: from very ancient versifications (Sumerian, Akkadian, Hittie, Ancient Greek), through medieval (Old English, Old Icelandic, Old Saxon) and Renaissance verse to modern experiments (free verse, concrete poetry), from English and Russian through Spanish and German to Portuguese and Catalan. Not only written, but also spoken poetry has been analyzed. The book covers multiple topics. What they all share in common is that versification is being studied in the context of other linguistic phenomena that may affect or determine it. Analyses of large corpora go hand in hand with comparative approaches. It is shown that quantitative approaches can be used for the purpose of authorship attribution, to build reasonable typologies as well as to understand why certain forms play such a dominant roles in our cultural tradition(s).
Prosodic analysis of urban music in French and Czech
Chodaková, Polina ; Duběda, Tomáš (vedoucí práce) ; Dommergues, Jean-Yves (oponent) ; Polická, Alena (oponent)
v češtině NÁZEV: Prozodická analýza urban music ve francouzštině a v češtině AUTOR : Mgr. Polina Chodaková KATEDRA : Ústav románských studií FF UK ŠKOLITELÉ : doc. PhDr. Tomáš Duběda, Ph.D., prof. Philippe Martin, Dr ès Sci, Dr Ling. KLÍČOVÁ SLOVA : Prozódie, metrika, přízvuk, intonace, přednes, rap, reggae Tato disertace se zabývá rytmem, přízvukováním a intonací v rapu a v reggae hudbě. Popisuje formální rysy jejich způsobů přednesu, které se váží na poetickou recitaci, zpěv a polozpěv, a které jsou podrobeny analýze v rámci srovnávací prozódie a teorie verše. Práce sestává ze sedmi kapitol a staví na základě textového korpusu sestaveného za jejím účelem, který obsahuje 200 písní v češtině a ve francouzštině. Tento jazykový materiál o cca 59 000 slabikách je reprezentativním souborem úryvků zaznamenaných do tzv. rytmických mřížek pomocí poslechové metody. Z prozodického hlediska rap a reggae vykazuje mnoho změn v rytmické or- ganizaci oproti jiným druhům verbálního umění. V obou jazycích je zhudebnění textů dosaženo skrze izochronní rytmický vzor, který se prosazuje v textech rytmu izoslabičného, jejichž přízvukový systém je pevný a slabý. S odkazem na tzv. interaktivní omezení, která odrážejí univerzální tendence, se oba žánry jeví jako spíše tolerantní vzhledem k volnosti spojení textů a...
Převod (ne)zdvořilosti při tlumočení
Kavínová, Martina ; Jettmarová, Zuzana (vedoucí práce) ; Ott, Libor (oponent)
Lingvistický koncept zdvořilost byl již hojně probádán, nikoli však její tlumočení. Tato teoreticko-empirická práce popisuje prostředky pro vyjadřování zdvořilosti rozdělené podle maxim zdvořilosti G. Leeche. Empirická část je tvořena rozborem nahrávek simultánně tlumočených projevů v médiích a v Evropském parlamentu. Jedná se o kvantitativní studii a jejím výsledkem je množství prostředků vyjadřování zdvořilosti, které tlumočníci převedli do češtiny. V souladu s maximami bylo v celkovém vzorku průměrně převedeno 65,7 % prostředků zdvořilosti. Ke zkoumaným prostředkům patří prozodie, neverbální komunikace, modalita, kategorie konatele apod. Za žádoucí jsme považovali ekvivalentní převod prostředků. Práce ověřuje hypotézu, zda docházelo ke značnému výrazovému zesilování za účelem zvýšení míry zdvořilosti oproti originálním projevům. Klíčová slova: zdvořilost, pragmatika, ilokuční akt, maximy zdvořilosti, tvář, modalita, prozodie, neverbální komunikace, čeština, angličtina, tlumočení, ekvivalence, prezidentský duel USA, Obama, Romney, Společná zemědělská politika, Evropský parlament, Catherine Ashton, oslovování
Didaktické využití hudebních aktivit ve výuce francouzské výslovnosti
Prucek, Jan ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Jančík, Jiří (oponent)
Anotační list Název diplomové práce: Didaktické využití hudebních aktivit ve výuce francouzské výslovnosti Klíčová slova: komunikativní přístup, fonetika, fonologie, výslovnost, prozodie, aktivita, hudba, rytmus, rytmizace, melodie, tempo, intonace, přízvuk, píseň, rap, gesta, mimika, výraz Abstrakt: Tato práce se zabývá výukou fonetiky francouzštiny. Uvažuje nad postavením fonetiky v komunikativně orientovaném vyučování a dochází ke skutečnosti, že výuka fonetiky a fonologie není prioritou komunikativního přístupu. Práce dokazuje důležitost takového vyučování a hledá proto cesty, jak by se dala výuka výslovnosti či určitých jejích komponent zatraktivnit. Na základě dokázaného vztahu hudby a řeči coby jevů auditivní povahy, je rozvíjena myšlenka o vzájemně se prolínajících prvcích těchto dvou oblastí. Cílem práce je prozkoumat, jak by se dal rytmus, melodie, tempo, frázování aj. využít ve výuce francouzské výslovnosti především v rovině suprasegmentální. Práce nabízí základní inventář cvičení, která těží z této charakteristiky a která byla ověřena v praxi, a v závěrečné analýze shrnuje jejich efektivitu v cizojazyčném vyučování.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.